در این نوشتار از مجموعه نکات و دانستنی های موسسه حقوقی سروش نافع دادمان مراحل و شرح اقدامات قانونی لازم برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی را مورد بررسی قرار می دهیم .با ما همراه باشید:
۱۳ مرحله برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی
🔷مرحله ۱ : متقاضی درخواست خود را به همراه مدارک مالکیت و مجوز تاسیس یا موافقتاصولی طرح مورد نظر، نقشه عرصه مورد اجرای طرح و نظریه اداره کل محیط زیست استان و حسب مورد، پاسخ استعلام دستگاه های ذیربط در جهارچوب ماده ۷ قانون، تحویل مدیریت جهادکشاورزی شهرستان می دهد
🔷مرحله ۲ : مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پس از بررسی درخواست نسبت به تهیه گزارش و کروکی و مدارک مورد نیاز اقدام و به همراه درخواست متقاضی و سایر مدارک مربوطه به مدیریت اموراراضی استان ارسال می نماید
🔷مرحله ۳ : گزارش مدیریت جهاد کشاورزی و درخواست متقاضی، ثبت دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت امور اراضی می گردد .
🔷️مرحله ۴ : در صورت غیرزراعی و غیر باغی بودن زمین مورد نظر و پس از تائید ریاست سازمان ، پاسخ لازم به متقاضی و مراجع ذیربط توسط دبیرخانه اعلام می گردد.
دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت امور اراضی در صورت عدم تأمین مدارک مورد لزوم از سوی متقاضی ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت درخواست، پرونده را از دستور کار کمیسیون خارج می نماید.
🔷️مرحله ۵ : در صورت ارائه مدارک و مستندات و تکمیل بودن پرونده و تشخیص زراعی و باغی بودن زمین مورد نظر ، تقاضا در نوبت دستور کار کمیسیون قرار می گیرد ( توسط دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت امور اراضی )
🔷️مرحله ۶ : طرح پرونده در کمیته کار کمیسیون و در صورت لزوم بازدید اعضاء کمیته کار از اراضی و اعلام نظر کارشناسی ( توسط دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت امور اراضی)
🔷️مرحله ۷ : طرح پرونده در کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها و اعلام نظر کمیسیون در مورد درخواست تغییر کاربری توسط دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت امور اراضی
🔷️مرحله ۸ : در صورت مخالفت کمیسیون با تغییر کاربری اراضی نتیجه به متقاضی و دستگاه ذیربط توسط دبیر کمیسیون اعلام می شود
🔷️مرحله ۹ : در صورت موافقت کمیسیون با تغییر کاربری چنانچه طرح مورد نظر مشمول پرداخت عوارض قانونی نباشد توسط دبیر کمیسیون ، مجوز لازم صادر می گردد
🔷مرحله ۱۰ : در صورت موافقت کمیسیون با تغییر کاربری ، چنانچه طرح مشمول پرداخت عوارض باشد پرونده توسط دبیر کمیسیون به مدیریت جهاد کشا ورزی شهرستان جهت تعیین قیمت اراضی از طریق کمیسیون_تقویم مستقر در شهرستان ارجاع می گردد .
🔷️مرحله ۱۱ : کمیسیون تقویم اراضی مستقر در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نسبت به تعیین قیمت اراضی اقدام و نظر کمیسیون تقویم توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به دبیرخانه کمیسیون و به متقاضی به منظور واریز مبلغ عوارض به شماره حساب الکترونیکی خزانه ابلاغ می گردد
🔷️مرحله ۱۲ : پس از واریز مبلغ ارزیابی توسط متقاضی به حساب خزانه توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فیش مربوطه به دبیرخانه کمیسیون مستقر در مدیریت امور اراضی ارسال می گردد
🔷️مرحله ۱۳ : مجوز تغییرکاربری برابر مساحت مورد مصوب جهت اجرای طرح برای متقاضی توسط دبیر کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ مستقر در مدیریت امور اراضی صادر می گردد و نتیجه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نیز اعلام میگردد.