برای ثبت دفتر پیشخوان دولت مراحل و مدارکی لازم است که در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به آن میپردازیم.اما قبل از آن اشاره ای به فلسفه تاسیس دفاتر پیشخوان دولت میکنیم. دفاتر پیشخوان خدمات الکتریکی دولت را به عموم مردم ارائه می دهند. از جمله خدماتی که توسط این دفاتر انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱.امور گمرکی
۲.امور بیمه ای
۳.خدمات مربوط به ثبت احوال
۴.صدور گواهینامه ها
۵.دریافت و پرداخت تخلفات رانندگی
۶.امور مربوط به مخابرات
۷.پرداخت الکترونیکی قبوض
و…
تعداد دفاتر دولتی لازم در هر استان توسط رییس معاون توسعه مدیریت هر منطقه ای، رئیس جمهور و نمایندگان آن استان با توجه به جمعیت هر شهر و استانی مشخص می شود.
مجوز ثبت دفتر پیشخوان دولت
هر ساله فراخوانی از طریق اطلاعیه عمومی صادر می شود که متقاضیان می توانند برای دریافت مجوز دفتر پیشخوان دولت اقدام کنند برای اینکار فقط باید به دبیرخانه کارگروه پیشخوان دولت استان یا شهر خود مراجعه نمایند.
شرایط و مدارک برای تاسیس دفتر پیشخوان دولت
شرایط برای افراد حقیقی در روستا
- داشتن تابعیت ایرانی
- نداشتن هر گونه سوء پیشینه کیفری
- نداشتن اعتیاد به مواد مخدر
- داشتن کارت پایان خدمت و یا گواهینامه معافیت در صورت معاف بودن از خدمت
- نداشتن کار دولتی
- داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس تایید شده از سمت وزارت علوم
- داشتن توانایی جسمی و روحی مناسب
شرایط برای افراد حقوقی در شهر و روستا
- تابعیت ایرانی داشته باشد
- محل تاسیس شرکت در ایران باشد
- موضوع فعالیت و مدرک شخص حقوقی با موضوع اساسنامه یکی باشد
- مدیرعامل شرایط شخص حقیقی را داشته باشد
- ارائه اساسنامه شرکت
- نداشتن بدهی های بانکی، مالیاتی و بیمه
نکته: افرادی که جواز تاسیس آن ها به هر علتی به غیر از مورد تخلف رد شده است می توانند بعد از ۵ سال جهت دریافت جواز مجدد درخواست مجوز کنند.
شرایط لازم جهت ثبت دفتر پیشخوان دولت
- فضا برای دفاتر شهری نباید کمتر ۵۰ متر مربع و در روستاها ۲۰ متر مربع باشد
- استانداردهای محیط کار را باید به طور کامل رعایت شود، این استانداردها شامل دکوراسیون داخلی و خارجی هم می شود.
- نصب تابلوی مناسب برای دفتر پیشخوان مهم و کاربردی است. این تابلو باید طرحی مناسب با کمیته راهبردی باشد.
- فضای مناسب برای متقاضیان در نظر گرفته شود.
- امکانات و شرایط مناسب و لازم برای ارائه خدمات به متقاضیان جانباز، معلول و یا افراد سالمند در نظر گرفته شود.
- ایجاد تجهیزات بهداشتی همچون آبدارخانه و سرویس بهداشتی برای کارمندان.
- مکانی در قسمت بالای هر باجه جهت نصب تمامی اطلاعیه های تصویری یا صوتی برای اطلاع یافتن متقاضیان در نظر گرفته شود.
- تهیه تابلوی اعلانات و نصب آن در محل مناسب برای قرار دادن تعرفه های خدماتی دفتر جهت اطلاع متقاضیان ضروری است.
- حداقل به سه میز کار برای کارکنان در نظر گرفته شود.
- حداقل ۵ صندلی برای انتظار متقاضیان در نظر گرفته شود.
- تهیه کپسول آتش نشانی، دزدگیر و دیگر تجهیزات هشدار و ایمنی برای مواقع ضروری.
- تجهیز دفتر به دوربین مدار بسته، لازم به ذکر است که دوربین باید تمام قسمت های دفتر را پوشش دهد.
- تهیه خطوط تلفن به تعداد موردنیاز.
- اینترنت با حجم نامحدود و سرعت بالا هم یکی از مهم ترین مواردی است که باید داشته باشید.
- دفتر باید به دستگاه پوز مجهز باشد.
مراحل تاسیس دفاتر پیشخوان
- ثبت یک شرکت با موضوع مشخص شده
- بعد از ثبت و دریافت اوراق شرکت باید در سامانه دفاتر پیشخوان دولت ثبت نام و تقاضانامه سایت تکمیل و ارسال شود.
- مدارک لازم باید به دبیرخانه اداره کل ارتباطات و فناوری تحویل داده شود.
- بعد از بررسی های انجام شده، در صورتی که مدارک مشکلی نداشته باشد، بازرسی از محل دفتر انجام می شود.
- حساب های شرکت بررسی و از اداره مالیات هم برای بدهی های مالیاتی استعلام خواهد شد.
- مدارک به کارگروه دفاتر پیشخوان فرستاده می شود و بررسی های نهایی هم در آن جا می شود.
- مدارک به دفتر کل تنظیم قانون و مقررات ارتباطات رادیویی فرستاده می شود تا در این سازمان نیز بررسی شود.
- در صورتی که در این سازمان مدارک تائید شود، باید مبلغی را برای ثبت شرکت دفاتر پیشخوان پرداخت کنید.
- بعد از پرداخت این هزینه مجوز ثبت شرکت به شما داده می شود.
مزایای ثبت شرکت دفاتر پیشخوان
برای راه اندازی هر کسب و کاری و ثبت شرکت هدف مالی در نظر گرفته می شود، یعنی برای سود مالی بیشتر و اهداف مالی کاری را شروع می شود. با این وجود برای انجام هر کاری اهداف دیگری هم غیر از اهداف مالی وجود دارد که بررسی مزیت ها این کار به شما کمک می کند که برای کار خود اهداف مشخصی داشته باشید. ثبت شرکت برای دفاتر پیشخوان به غیر از اهداف مالی مزایای زیر را نیز به همراه خواهد داشت:
- باعث می شود که به سمت داشتن یک دولت الکترونیک حرکت کنیم.
- موازی کاری در سازمان ها کاهش پیدا می کند.
- فسادهای اقتصادی و اداری به طرز چشم گیری کاهش پیدا می کنند.
پس از دریافت مدارک مراحل ثبت برند شما در سازمان شروع خواهد شد.
سلام برای درخواست دفتر پیشخوان دولت ، چه شرکتی باید تاسیس کنیم .ممنون