مقررات نظارت برحسن اجراى سیاستهاى کلى نظام
ماده ۱: نظارت برحسن اجراى سیاستهاى کلى نظام به موجب تفویض اختیار از سوى مقام معظم رهبرى توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام مطابق این مقررات صورت مىگیرد.
تبصره ١: سیاستهاى کلى نظام، سیاستهایى است که از سوى مقام معظم رهبرى به موجب بند ١ از اصل ١١٠ قانون اساسى تعیین مىشود.
تبصره ٢: نظارت بر حسن اجراى سیاستهاى کلى شامل نظارت بر اعمال سیاستهاى کلى در قوانین، مقررات و مراحل اجرایى است.
ماده ۲: قوانین و مقررات به خصوص قانون برنامه و بودجههاى سنواتى باید در چارچوب سیاستهاى کلى تنظیم شود. قوانین و مقررات در هیچ موردى نباید مغایر سیاستهاى کلى باشد.
ماده ۳: مقامات مسؤول درقواى سه گانه، نیروهاى مسلح، صدا و سیما و نهادهاى عمومی، مسؤول اجراى سیاستهاى کلى نظام در دستگاههاى مربوط مىباشند.
تبصره: شیوهى اعمال نظارت در مورد نیروهاى مسلح، با تصویب و ابلاغ فرماندهی کل نیروهای مسلح تعیین خواهد شد.
ماده ۴: به منظور بررسى، ارزیابی، تلفیق و جامعنگری موضوعات ارجاعى مجمع درخصوص نظارت برحسن اجراى سیاستهاى کلی، «کمیسیون نظارت» با ترکیب اعضاى زیر در مجمع تشکیل مىشود:
– رئیس مجمع
- دبیر مجمع
- دو نماینده از میان اعضاى هر یک ازکمیسیونهاى موضوعى مجمع به انتخاب خود کمیسیونها
- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراى اسلامى
- رئیس کمیسیون اصل ٩٠ مجلس شوراى اسلامى
- رئیس سازمان بازرسى کل کشور
- رئیس دیوان محاسبات مجلس شوراى اسلامى
- دادستان کل کشور
- رئیس دیوان عدالت ادارى کشور
تبصره ١: رؤساى سه قوه یا نمایندهى هر یک از آنان و رؤساى کمیسیونهاى اصلى ذىربط در مجلس شوراى اسلامى، مىتوانند با حق رأى در جلسات کمیسیون نظارت شرکت کنند.
تبصره ٢: کمیسیون نظارت هنگام بررسى گزارشهاى رسیده، از وزیر یا رئیس دستگاه ذىربط براى شرکت در جلسات کمیسیون «با حق رأى» دعوت بعمل مىآورد.
ماده ۵: مقامات مذکور در ماده ٣ موظفاند گزارشهاى ادوارى، شامل سالیانه و پنج ساله خود را از اجراى سیاستهاى کلى و میزان تحقق آنها بر اساس شاخصها و نماگرهاى معتبر تهیه و در پایان تیرماه سال بعد به مجمع ارسال کنند. مجمع پس از بررسى، موارد مغایرت و عدمانطباق حسب مورد با سیاستهاى کلى را اعلام خواهد کرد. دستگاهها باید نتیجه اقدامات اصلاحى خود را در این رابطه مجدداً به مجمع گزارش نمایند.
تبصره: دستگاههاى مختلف قواى سهگانه، صدا و سیما و نهادهاى عمومى مکلفاند، حسب درخواست کمیسیون نظارت مجمع، اطلاعات و گزارشهاى لازم را درخصوص اجراى سیاستهاى کلى در حوزهى فعالیت خود بر اساس شاخصهاى معتبر تهیه کنند و حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ درخواست، در اختیار مجمع قرار دهند.
ماده ۶: نسخهاى از دستور جلسات کمیسیون نظارت، قبل از طرح در جلسه، در اختیار کمیسیونهاى تخصصى مرتبط مجمع قرار مىگیرد. این کمیسیونها ظرف مدت حداکثر یک ماه نظر خود را بصورت مکتوب براى طرح و تصمیمگیرى درکمیسیون نظارت ارائه مىکنند. در مورد دستور جلسات فورى، کمیسیونهاى تخصصى، نظرات خود را به صورت شفاهى ازطریق نمایندهى خود درکمیسیون نظارت ارائه خواهند کرد.
تبصره١: هر یک ازکمیسیونهاى تخصصى مجمع، درحوزهى فعالیت خود، گزارش سالانهاى از نحوهى اجرا و پیشرفت سیاستهاى کلى تهیه مىکنند. این گزارشها پس از بررسى وتلفیق درکمیسیون نظارت، براى اظهارنظر به مجمع اراثه مىشود.
تبصره٢: پیگیرى امور و کارشناسى نظارت، به عهده دبیرخانه مجمع است.
تبصره۳: دبیرخانه مجمع موظف است با همکارى مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع و شوراى دستگاههاى نظارتی کشور، مرکزى را در دبیرخانه براى تهیهى گزارشهاى ارزیابى راهبردى از اجراى سیاستهاى کلى و در صورت نیاز ارزیابى آمارهاى رسمى منتشره ایجاد کند.
گزارشهاى تهیه شده توسط این مرکز به صورت ادوارى منتشر و در اختیار مجمع قرار میگیرد.
ماده ۷: رئیس مجلس شوراى اسلامى موظف است پس از اعلام وصول طرحها و لوایح در مجلس، نسخهاى از آنها را براى اطلاع مجمع ارسال نماید. همزمان با بررسى طرحها و لوایح به خصوص قانون برنامه، قانون بودجه و تغییرات بعدى آنها در مجلس شوراى اسلامى، کمیسیون نظارت مجمع نیز محتواى آنها را از نظر انطباق و عدممغایرت با سیاستهاى کلى مصوب بررسى مىنماید. کمیسیون نظارت مواردى را که مغایر یا غیرمنطبق )حسب مورد( با سیاستهاى کلى مىبیند به شوراى مجمع گزارش مىنماید. در صورتىکه مجمع هم مغایرت یا عدمانطباق را پذیرفت، نمایندگان مجمع موارد مغایرت و عدمانطباق (حسب مورد) را در کمیسیونهاى ذیربط مجلس طرح مىکنند و نهایتاً اگر در مصوبه نهائى مجلس مغایرت و عدمانطباق باقى ماند، شوراى نگهبان مطابق اختیارات و وظایف خویش بر اساس نظر مجمع تشخیص مصلحت اعمال نظر مىنماید.
ماده ۸: وظایف کمیسیون نظارت عبارت است از:
- تدوین خط مشىها، شاخصها و شیوههاى اعمال نظارت با همکارى کمیسیونهاى ذىربط.
- اجراى وظایف مندج در مواد ۷،۶،۵ و سایر موارد ارجاعى.
- تعیین نمایندگان براى حضور در جلسات تنظیم و تصویب برنامههاى توسعه در دولت و مجلس.
- ارزیابى و سنجش میزان تحقق سیاستهاى کلى و حسن اجراى آنها بر مبناى شاخصهاى مصوب و تلفیق گزارشهاى نظارتى.
- ارائه کلیه گزارشها و تصمیمات به شوراى مجمع جهت اطلاع و تصویب.
ماده ۹: قواى سه گانه، ستاد کل نیروهاى مسلح، صدا و سیما و دستگاههاى نظارتى از قبیل دیوان محاسبات، شوراى نظارت صدا و سیما، سازمان حسابرسى دولتى و کمیسیون اصل نود، دیوان عدالت ادارى، سازمان بازرسی کل کشور، نهادها، بانکها، سازمانها، شرکتهاى دولتى و همچنین نهادهاى عمومى موضوع تبصره ذیل ماده ۵ قانون محاسبات عمومى، شهردارىها و کلیه سازمانهایى که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر نام است و مؤسسات عمومى غیردولتى با درخواست مجمع ازطریق بالاترین مقام هر دستگاه، همکارى لازم را در اعمال نظارت موضوع این مقررات به عمل خواهند آورد. در هرحال، تشخیص و اعلام مغایرت یا عدممغایرت با سیاستهاى کلى بر عهدهى مجمع خواهد بود.
ماده ۱۰: نتایج بررسىهاى انجام شده در خصوص نحوهى رعایت و اجراى سیاستهاى کلى، همراه اقدامات انجام شده به مقام معظم رهبرى گزارش مىشود.
ماده ۱۱: مقامات مذکور در ماده ۳ موظفاند، سیاستهاى ابلاغى مقام معظم رهبرى را براى اجرا به زیرمجموعههاى مربوط به خود ابلاغ کنند و نیز یک نسخه از کلیهى مصوبات خود را بلافاصله پس از تصویب به مجمع ارسالى نمایند.
- توضیحات:
ج – موادى از آئیننامه داخلى مجمع که با امر نظارت مرتبط است.
ماده ۳۱ : به منظور تنظیم کار کمیسیونهاى دائمى و کمیسیونهاى خاص و برقرارى ارتباط با دستگاههاى مسؤولى دولتى و نهادها و مؤسسات عمومى غیردولتى و استفاده کامل از فرآوردههاى کارشناسى آنها و نیز ارتباط مستمر با شوراهاى مشورتى و نظارت بر کارهاى ادارى و کارشناسى کمیسیونها و ایجاد گنجینه اطلاعات کارآمد از مطالعات و تحقیقات و گزارشهاى مهم کارشناسى مربوط به مسائل ایران و جهان و همحنین نظارت بر حسن اجراى سیاستهاى کلى که به تایید مقام معظم رهبرى رسیده است و پیگیری آنها و نیز ابلاغ مصوبات و تصمیمها و تدوین صورت مشروح مذاکرات و دیگر امور ادارى و اجرائى مجمع، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل میشود. مسؤولیت دبیرخانه با دبیر مجمع است که ریاست دبیرخانه را به عهده خواهد داشت.
ماده ۳۴: دبیر مجمع براى اداره امور دبیرخانه و نیزکمیسیونها ونظارت و پیگیرى تصمیمها وسیاستهاى مورد تایید مقام معظم رهبری و همچنین دیگر امور ادارى و مالى مجمع، تشکیلات لازم را تدوین مىکند. این تشکیلات باید به تأیید ریاست مجمع برسد.