یکی از سازمان های بین المللی در سطح دنیا، سازمان ایزو (ISO) می باشد که مانند بقیه ی سازمان ها، وظایفی را بر عهده دارد که در سطح بین الملل قابل اجرا و حمایت است. وظیفه ی سازمان بین المللی گواهینامه استاندارد ایزو مقرر کردن استانداردهای جهانی بنا به خواسته و شرایط قانونی همه ی کشور ها، به خاطر یکسان سازی همه ی فرآیند ها و روال انجام کارها با هدف آسان سازی و تسهیل بخشیدن به امر تولید و توسعه ی روز افزون خدمات و تولیدات به دلیل حمایت از تولید کننده و مصرف کننده می باشد.
استانداردهای ایزو بسیار متنوع اند. بر طبق آخرین آمار سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) تعداد ۲۲۰۸۸ عدد استاندارد ایزو منتشر شده که روز به روز بر تعداد آن نیز افزوده می شود.
گواهینامه استاندارد ایزو در حوزه های مختلف صادر می گردند مثلا برخی استانداردهای ایزو مدیریتی و برخی دیگر استانداردهای تخصصی فنی محصولات هستند. به عنوان مثال استاندارد ایزو ۹۰۰۱ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت) یک استاندارد ایزو مدیریتی و استاندارد ایزو ۱۷۷۶ یک استاندارد فنی مرتبط با تولید نوعی شیشه است.
عموم استاندارد هایی که برایشان گواهینامه ایزو صادر می شود و در میان خبرگان و شرکت های متقاضی اخذ ایزو شناخته شده اند، استانداردهای مدیریتی هستند.
لیست و فهرست انواع گواهینامه استاندارد ایزو
ایزو ۹۰۰۱ )استاندارد ایزو مدیریت کیفیت ( ISO 9001
استاندارد ISO 9001 استانداردی جامع و عمومی برای تمامی شرکت ها، سازمان ها و مراکزی است که به موضوع کیفیت توجه دارند.
ایزو ۱۴۰۰۱ )استاندارد ایزو مدیریت زیست محیطی ( ISO 14001
گواهینامه استاندارد ایزو ISO 14001 استانداری است که با راهنمایی ها و دستورالعمل های خود به سازمان ها کمک می کند تا از آسیب زدن به محیط زیست پیرامونی جلوگیری به عمل آمده و آسیب های ناشی حذف یا به حداقل کاهش یابد.
استاندارد OHSAS 18001 ) استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی (
استاندارد OHSAS18001 را استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی می نامند، استانداردی که در آن الزاماتی را برای سازمانها ارائه می کند که می خواهند ایمنی کارکنانشان را بالاترین حد ممکن نگهدارند.
گواهینامه های سری IMS ) ایزو ۹۰۰۱ ، ایزو ۱۴۰۰۱، (OHSAS 18001
IMS یا همان سیستم مدیریت یکپارچه شامل سه استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ، سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS 18001 و سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001 می باشد.
استاندارد ) HSE-MS استاندارد سلامت، ایمنی و محیط زیست (
این استاندارد که مخفف سه کلمه سلامت، ایمنی و محیط زیست می باشد تضمین کننده ایمنی و محیط زیست به صورت همزمان می باشد
استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶ )استاندارد ایزو مدیریت پروژه (ISO 10006
شرکت ها و پیمانکارانی که اقدام به به دریافت گواهینامه ISO 10006 می نمایند، به کارفرما این اطمینان را می دهند که پیمانکار پروژه دارای یک سیستم منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد، لذا شرکت هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ISO 10006 در آن پیاده سازی شده، ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها، باعث افزایش بهره وری و اثربخشی اجرای پروژه ها می گردند.
استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ )استاندارد ایزو مدیریت کیفیت صنایع غذایی (ISO 22000
استاندارد بین المللی ایزو ۲۲۰۰۰ شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها و مقرراتی است که شرکت ها با رعایت آنها می توانند سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را در سازمان خود پیاده سازی و اجرا نمایند.
گواهینامه استاندارد ایزو HACCP )سیستم ایمنی در تولید مواد غذایی(
در استاندارد HACCP هر خطری که به طور منطقی امکان رخ دادنش در زنجیره ی مواد غذایی وجود دارد باید شناسایی و ارزیابی شود، مانند خطراتی که می تواند مربوط به نوع فرآیند و تجهیزات مورد استفاده باشد.
نشان حلال )نشان حلال برای محصولات غذایی و آشامیدنی(
حلال به غذاهایی گفته میشود که در دین اسلام مصرف آنها مجاز است. نشان حلال همچنین تحت قالب گواهینامه ای است که برای محصولات غذایی که به صورت حلال آماده و تولید می گردند صادر شده و نشان حلال بر روی این محصولات نیز درج می گردد.
گواهینامه استاندارد ایزو CE )گواهینامه انطباق محصول اتحادیه اروپا(
امروزه برای صادرات و واردات محصولات صنعتی قوانین و مقرراتی در کشورها وضع شده که شرکت های تولیدی و صنعتی که مایل به صادرات محصولات خود به این کشورها هستند ملزم به رعایت و اجرایی کردن این قوانین می باشند که گواهینامه CE یکی از معروف ترین آن هاست.
استاندارد ایزو ۱۰۰۰۴ )استاندارد ایزو رضایتمندی مشتری (ISO 10004
ISO 10004 استانداردی بین المللی برای دستیابی به رضایت مشتریان از خدمات و تولیدات سازمان ها و شرکت ها تدوین و طراحی گردیده است و به کارگیری این استاندارد از طریق طبقه بندی نیازهای مشتریان، باعث حرکت شرکت به سمت مشتری مداری و رضایت مشتریان می گردد.
گواهینامه استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲ )استاندارد ایزو رسیدگی به شکایات مشتری (ISO 10002
استاندارد ISO 10002 علاوه بر اینکه راه و روشی برای ثبت شکایات مشتریان ارائه میدهد به پیگیری و ارزیابی و تجزیه و تحلیل شکایات مشتریان می پردازد. چون هدف اصلی دریافت شکایات مشتریان کسب اطلاع از مشکلات عملکردی سازمان و تلاش در جهت بهبود عملکرد سازمان است.
اهمیت ISO
همانطور که به این موضوع اشاره کردیم، ایزو مختص سازمان بین المللی استاندارد سازی است. این سازمان هزاران استاندارد را در زمینه ها و موضوعات مختلف تدوین نموده و مورد تایید همه اعضا قرار گرفته است. هر شرکتی که از این علائم بر روی محصولات خود استفاده نماید در واقع تعهد خود به جامعه و مشتریان را اثبات و کیفیت و برتری محصولات خود را به رخ رقبا کشیده است.
شرکت هایی که می خواهند گواهینامه استاندارد ایزو دریافت نمایند باید مطابق با دستورالعمل ها و آئین نامه های مرتبط با استاندارد مورد نظر فرآیند ها و اقداماتی را در شرکت انجام دهند و پس از آن با تایید کارشناسان یکی از سازمان های صادر کننده ایزو می توانند این گواهینامه ها را دریافت نمایند.
اقدامات مورد نیاز برای پیاده سازی استاندارد های ایزو
- انتخاب مشاور و یا استخدام یک نفر متخصص در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت
- عارضه یابی و شناخت مشکلات و خواسته های سازمان ، نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدید های سازمان
- تعیین چشم انداز شرکت
- تعیین رویکرد و استراتژی مورد نیاز برای شرکت
- تعیین خط مشی سازمان
- تعیین اهداف کلان، اهداف خرد و برنامه های عملیاتی شرکت
- مشخص کردن فرآیند های مورد نیاز برای شرکت
- انجام آموزش های ابتدایی برای مدیران ارشد، مدیران و مسئولین میانی شرکت و کارکنان خط تولید و مشتریان بصورت جداگانه و عمومی
- تعریف آئین نامه ها، دستورالعمل ها و روش های اجرایی مورد نیاز هر یک از فرآیند ها و تعریف فرم های مورد نظر بصورت جداگانه و آهسته
- آموزش انجام دستورالعمل ها و روش های اجرایی به واحد های درگیر در فرآیند
- اجرایی هر یک از دستورالعمل ها و فرآیند ها بصورت پایلوت و سپس رفع مشکلات و مغایرت ها
- تعریف اقدامات اصلاحی مورد نیاز در همه سطوح
- تعیین شاخص های سنجش و اندازه گیری هم برای اهداف و هم برای اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه صادر شده
- سنجش و اندازه گیری پیشرفت اهداف و برنامه های شرکت مطابق با استانداردها ی تعریف شده
- انجام ممیزی داخلی شرکت با ممیزان اموزش دیده داخلی و یا خارجی
- برگزاری جلسه بازنگری مدیریت با حضور مدیر عامل و نماینده مدیریت و طرح همه ورودی ها و خروجی ها و مشکلات موجود و انتخاب راه حل جدید
- انتخاب مشاور خارجی و یا مرجع صادر کننده ایزو
- ممیزی خارجی سیستم
- در صورت تایید صدور گواهینامه استاندارد ایزو مورد نظر
- در صورت عدم تایید اعلام مغایرت ها و تعریف اقدامات اصلاحی برای مرتفع شدن آنها و تعیین وقت جدید برای ممیزی بعدی خارجی
فواید و مزایای گواهی ایزو
- اهداف سازمان و مجموعه ی شما در جهت تحقق، حرکت می کنند.
- فرآیند های داخلی سازمان شما به وضوح و شفافیت می رسند که می توانید از موقعیت های به وجود آمده، نهایت استفاده را ببرید.
- به راحتی می توان از اشتباهات و خطاها جلوگیری کرد به جای آن که اتفاق بیوفتند و بخواهیم اصلاحشان کنیم.
- بهره وری سازمان افزایش می یابد و عدم انطباق در آن به صفر می رسد.
- در این راستا هم کارکنان و هم مشتریان رضایت کافی از محصولات و خدمات را دارند.
- فواید گواهی ایزو می تواند بر روی هزینه ها و زمان شما بسیار تاثیرگذار باشد.
- در روند مجموعه ی خود، همواره نمودار رشد را می توانید ببنید که این نیز از دیگر موارد مزایای گواهینامه ایزو می باشد.
- بهبود مستمر به بهترین شیوه ها
- کمک می کند تا شما بیشتر سازنده و مولد باشید
- مشتریان را خوشحال نگه میدارد
- بهبود درآمدها
- باز کردن در به بازارهای جدید
- پرورش تعهدات تیم
- به تمام سازمان ها با هر اندازه ای اعمال می شود
- پرستیژ تبلیغاتی سازمان بسیار تقویت می شود