حفظ قرآن چه تاثیری در محکومیت زندانیان دارد؟

تاثیرحفظ قرآن در میزان محکومیت 

حفظ قرآن یکی از شرایط تخفیف حکم  و یا عفو محسوب می شود ، تاثیرحفظ قرآن در میزان محکومیت از جمله امتیازاتی است که افراد با جرایم مختلف می توانند از آن استفاده کنند اما این امر ابتدا برای عفو باید در کمیسیون عفو استان و کشور بررسی شود پس از آن در صورت وجود شرایط مناسب به رئیس قوه ی قضائیه ارجاع می شود و در نهایت حکم نهایی در پایان باید به تایید رهبری برسد.

تاثیرحفظ قرآن در میزان محکومیت 

به استناد ماده ١٠ آیین نامه کمیسیون عفو و بخشودگی , تقاضا و پیشنهاد عفو و تخفیف برای محکومیت ذیل پذیرفته می شود:
١ ـ  کلیه محکومیتهای اعدام (به استثناء قصاص نفس ) حبس و جزای نقدی و شلاق که از ناحیه مراجع قضایی (دادگاههای عمومی ـ انقلاب ـ نظامی ـ ویژه روحانیت) و قانونی صادر شده است.
٢ـ  کلیه محکومیتهای محرومیت از حقوق اجتماعی و یا اقامت و یا ممنوعیت از اقامت در محل معین.
٣ـ  کلیه محکومیتهای تکمیلی و تبعی صادره از مراجع قضایی و قانونی.
۴ـ  کلیه محکومیتهای اضافی خدمت سربازی و یا تنزیل درجه پرسنل نیروهای مسلح
تبصره ١ـ در مورد احکام اعدام (به استثناء قصاص نفس) چنانچه پس از صدور حکم قطعی محکوم به اعدام و یا خانواده وی درخواست عفو نماید حسب مورد رئیس هیات یا دادستان موظف به ارسال تقاضای محکوم علیه و پرونده مربوط با اظهار نظر صریح به ریاست کمیسیون عفو می باشند. کمیسیون عفو فوراً در وقت فوق العاده و حداکثر تا دو ماه از تاریخ دریافت تقاضا در خصوص مورد رسیدگی نموده و اعلام نظر می نماید, اجرای احکام تا اعلام نتیجه , به وسیله رئیس کمیسیون عفو به تاخیر خواهد افتاد.

در ماده ٢٠٨ آیین نامه اجرایی سازمان زندانها به زندانیان که در مدت تحمل کیفر در زمینه حفظ و درک مفاهیم قرآن کریم و نهج البلاغه فراگیری احکام واعتقادات دینی , فعالیت های آموزشی , فرهنگی , هنری و ورزشی توفیقاتی بدست آوردند به تشخیص مسئول فرهنگی و موافقت رئیس زندان به ترتبیب زیر مرخصی تشویقی اعطاء خواهد شد. الف ـ برای حفظ هر جزء از قرآن کریم هفت روز ب ـ برای قبولی در هر دوره نهضت سواد آموزی و سایر موارد فوق الذکر پنج روز..

در صورتی که مجرمین به حفظ قرآن کریم رو بیاورند قسمتی از مجازات آنها تخیف خورده یا مجازات تبدیل میشود.

مثلا ممکن است مجازات اعدام به حبس ابد تبدیل شود یا مثلا حبس به مدت ۳۰ سال تخفیف خورده و حبس به مدت۲۰ سال بشود.

پیشنهاد مطالعه  انواع عفو چیست و شرایط عفو طبق قانون مجازات اسلامی چه می باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا