مالیات حقوق یکی از بارزترین و رایجترین انواع مالیات در کشور ما است. پرداخت مالیات بارزترین هدف در تئوریهای مالیاتی است که منجر به توزیع عادلانه درآمد میگردد. در نظام مالیاتی کشور، مالیات حقوق جزئی از بخشهای مالیات بردرآمد است. مالیات بر حقوق در ردیف مالیاتهای مستقیم قرار داشته و با نسبت خاصی از درآمد شخصی تعیین میشود.
طبق ماده یک قانون مالیاتهای مستقیم، تمام افراد حقیقی و حقوقی که در داخل کشور با فعالیت اقتصادی، خدماتی و غیره درآمد کسب میکنند، مشمول پرداخت مالیات هستند.
مالیات بر حقوق از نظر حجم، ثبات، کارایی و سهولتی که در وصول دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است.
محاسبه مالیات بر حقوق و پرداخت آن وظیفه کیست؟
در یک دسته بندی کلی مالیات به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم میشود:
- مالیات مستقیم: مالیاتهای که مستقیماً از دارایی و درآمد اشخاص (حقیقی یا حقوقی) حاصل میشود؛ نظیر مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر دارایی.
- مالیات غیرمستقیم: مالیاتی که به قیمت کالا و خدمات تعلق میگیرد و به مصرف کننده منتقل میشود. نظیر مالیات بر ارزش افزوه و مالیات واردات
طبق ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم (ق.م.م) و تبصره این ماده، مالیات بر حقوق جز مالیاتهای تکلیفی محسوب میشود. مالیات تکلیفی بدین معناست که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداختکننده حقوق (کارفرما) است و پرسنل در قبال مالیات بر درآمد حقوق وظیفهای ندارند.
فرایند محاسبه مالیاتی که به حقوق کارگران تعلق میگیرد چگونه است؟
مالیات و نرخ آن هر ساله یک مسئله مهم برای تمامیمشمولان است و در واقع همه مودیان در ابتدای سال منتظر اعلام بخشنامه مراجع قانونی در خصوص میزان معافیت مالیاتی و چگونگی محاسبه آن هستند. اما در میان همه مودیان و مشمولان، مالیاتِ کارگران و افرادی که در کارخانههای تولیدی یا خدماتی کار میکنند به دلیل اینکه سطح درامد پایین تری دارند از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همیشه مورد توجه رسانهها قرار گرفته است.
اینکه نمایندگان کارگران چقدر میتوانند حقوق کارگران را رعایت کنند و چقدر شرایط اقتصادی و تورم موثر است همه بستگی به کمسیون تعیین کننده مالیاتها دارد و در نهایت خروجی این کمسیون الزامات قانونی را به همراه دارد؛ و کارفرمایان موظف می¬شوند قبل از پرداخت حقوق کارگران خود مالیات تکلیفی آن را کسر کرده و باقی مانده حقوق را به حساب آنها واریز نمایند.
اشخاص مشمول مالیات برحقوق چه کسانی هستند؟
طبق ماده ۸۲ قانون مالیاتهای مستقیم درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیرنقد تحصیل میکند مشمول مالیات بر درامد حقوق است.
کلیه افرادی که که به هر شکلی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت میکنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ میشود باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق به وزرات اقتصاد و دارایی پرداخت نمایند. میزان و پرداخت مالیات حقوق در هر سال متفاوت بوده و طبق بخشنامههایی به کلیه کارفرماها و بنگاههای اقتصادی ارسال میشود و کارفرما موظف است مالیات تعلق گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر کرده و مالیات بر حقوق کارکنان را به حساب مشخص شده وزرات امور اقتصادی و دارایی واریز نماید.
برای اطلاع از تمام مواد قانونی مالیات بر درآمد حقوق، لازم است مواد ۸۲ تا ۹۲ قانون مالیاتهای مستقیم مورد توجه قرار گیرد.
فهرست موارد مشمول مالیات حقوق در ۱۴۰۰:
۱- حقوق اصلی (ثابت)
۲- اضافه کار
۳- فوق العاده بدی آب و هوا
۴- محرومیت از تسهیلات زندگی
۵- فوق العاده محل خدمت
۶- فوق العاده مرزی
۷- فوق العاده شرایط محیط کار
۸- نوبت کاری
۹- فوق العاده کشیک
۱۰- فوق العاده جذب
۱۱- مزایای ارزی
۱۲- ایاب و ذهاب
۱۳- حق خوار و بار
۱۴- حق امضاء
۱۵- حق باجه
۱۶- حق سرپرستی
۱۷- حق مدیریت
۱۸- حق خزانه
۱۹- حق سرایداری
۲۰- حق حسابرسی
۲۱- حق پاسداری
۲۲- حق نمایندگی بیمه
۲۳- حق ترانسپورت و سرویس
۲۴- حق دیپلم
۲۵- برودت (بدی آب و هوای سردخانه)
۲۶- حق فنی
۲۷- حق انبارداری
۲۸- حق شیفت
۲۹- حق یک وعده غذا
۳۰- حق پول نهار و شام
۳۱- فوق العاده نگهبانی
۳۲- فوف العاده کشیک
۳۳- حق ثابت
۳۴- حق افزایش بهره وری تولید
۳۵- حق تولید
۳۶- حق کمیسیون فروش
۳۷- جمعه کاری
۳۸- جیره نقدی
۳۹- مزایای نقدی
۴۰- پول صبحانه
۴۱- مزایای تولید
۴۲- کارمزد
۴۳- فوق العاده محل خدمت
۴۴- پول اتوبوس (غیر از خرج خرید)
۴۵- فوق العاده سیاری
۴۶- حق آنکال
۴۷- حق آکورد (تولید)
۴۸- فوق العاده کیلومتری
۴۹- حق مشاوره
۵۰- پول جارو
۵۱- حق مسکن
۵۲- سایر مزایای غیر نقدی به قیمت تمام شده
۵۳- مسکن با اثاثیه
۵۴- مسکن بدون اثاثیه
۵۵- اتومبیل اختصاصی با راننده
۵۶- اتومبیل اختصاصی بدون راننده
۵۷- عیدی سالانه یا پاداش آخر سال
۵۸- سایر مزایای پرداختنی غیر نقدی به کارگران
۵۹- تغذیه
۶۰- پول شیر
۶۱- حق تأهل
۶۲- حق عیال
۶۳- حق اولاد
۶۴- پول لباس کار
۶۵- بهای صابون
۶۶- کسری انبار
تعریف درآمد مشمول مالیات حقوق
طبق ماده ۸۳ ق.م.م درآمد مشمول مالیات عبارت است ازحقوق (مقرری یا مزد، یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیرمستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیتهای مقرر در این قانون. این درآمد به دو بخش نقدی و غیرنقدی تقسیم میشود.
موارد مشمول مالیات حقوق یعنی مجموع ۶۶ عاملی که در بخش قبل آورده شد زمانی که از این عوامل معافیتهای مربوطه کسر شود، درآمد مشمول مالیات بدست خواهد آمد.
- معافیت عوامل مستمر : درآمد مستمر مشمول مالیات = عوامل مستمر مشمول مالیات
- معافیت عوامل غیر مستمر : درآمد غیر مستمر مشمول مالیات = عوامل غیر مستمر مشمول مالیات
مالیات بر درآمد حقوق شامل حقوق دریافتی از شرکتهای خارجی هم میشود
در مواردی که از اشخاص مقیم خارج کـه در ایـران شـعبه یـا نماینـدگی ندارنـد حقوق دریافت شود دریافت کنندگان حقوق مکلـفنـد تـا پایـان مـاه بعـد از تـاریخ دریافت حقوق، مالیات متعلق را طبق مقررات این فصل بـه اداره امـور مالیـاتی محـل سکونت خود پرداخت و تا آخر تیرماه سال بعد اظهارنامـه مالیـاتی مربـوط بـه حقـوق دریافتی خود را به اداره امور مالیاتی مزبور تسلیم نمایند.
خروج اتباع خارجی از کشور مستلزم پرداخت مالیات حقوق است
بر اساس ماده ۸۹ قانون مالیات مستقیم، صدور پروانه خروج از کشور یا تمدید پروانه اقامت و یا اشتغال برای اتباع خارجـه، به استثنای کسانی که طبق مقررات این قـانون از پرداخـت مالیـات معـاف هستند، موکول به ارائه مفاصا حساب مالیاتی یا تعهد کتبی کارفرمای اشخاص حقوقی ایرانـی طرف قرارداد با کارفرمای اتباع خارجی یا اشخاص حقوقی ثالث ایرانی است.
منظور از مالیات عادی، مالیات مناطق محروم و معاف از مالیات چیست؟
با توجه به نوع مکان و پرسنلی که در یک مجموعه مشغول به کار هستند، ممکن است ضرایب معافیت مالیاتی حقوق برای آنها وجود داشته باشد. به همین دلیل سه دستهبندی عمده را برای جدوال مالیاتی هر سال پیشبینی می شود. جزییات این معافیتها در ادامه بصورت کامل در جدول معافیتهای مالیاتی شرح داده شده است.
معافیت مالیاتی حقوق دارای ۱۳ بند مختلف است که در ماده ۹۱ ق.م.م بطور شفاف مورد بحث قرار گرفته و در ادامه آورده شده است:
- مدیران و اعضای هیئتهای سیاسی خارجی که به کشور وارد میشوند. همچنین اعضای نمایندگیهای فوقالعاده از دولتهای بینالمللی که در کشور حضور دارند. البته این معافیت مالیاتی حقوق به شرط وجود معاملات متقابل قابلیت اجرایی دارد.
- رؤسا و اعضای مأموریتهای کنسولی خارجی در ایران و همچنین کارمندان مؤسسات فرهنگی دولت خارجی نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت متبوع خود به شرط معامله متقابل.
- کارشناسان خارجی که با موافقت دولت جمهوری اسلامیایران از محل کمکهای بلاعوض فنی و اقتصادی و علمیو فرهنگی دولت خارجی و یا مؤسسات بینالمللی به ایران اعزام میشوند.
- کارمندان محلی سفارتخانهها وکنسولگریها ونمایندگیهای دولت جمهوری اسلامیایران در خارج نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت جمهوری اسلامیایران درصورتیکه دارای تابعیت دولت جمهوری اسلامیایران نباشند به شرط معامله متقابل.
- حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفادهنشده که در موقع بازنشستگی یا از کارافتادگی به حقوق بگیر پرداخت میشود.
- هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل.
- مسکن واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه جهت استفاده کارگران و خانههای ارزان قیمت سازمانی در خارج از محل کارگاه یا کارخانه که مورد استفاده کارگران قرار میگیرد.
- وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه و امثال آن.
- عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعاً معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) این قانون.
- خانههای سازمانی که با اجازه قانونی یا به موجب آییننامههای خاص در اختیار مأموران کشوری گذارده میشود.
- وجوهی که کارفرما بابت هزینه معالجه کارکنان خود یا افراد تحت تکفل آنها مستقیماً یا به وسیله حقوق بگیر به پزشک یا بیمارستان به استناد اسناد و مدارک مثبته پرداخت کند.
- مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون.
- درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامیایران اعم از نظامیو انتظامی، مشمولان قانون استخدامیوزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامیو جنگ تحمیلی و آزادگان.
معافیت مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۰ چقدر است؟
معافیت سالانه حقوق و همچنین نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۰ (بخشنامه شماره ۳/۱۴۰۰/۲۱۰ مورخ ۱/۲/۱۴۰۰ سازمان امور مالیاتی کشور)
با توجه به مقررات جز (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مقرر میدارد:
۱- سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) قانون مالیاتهای مستقیم در سال ۱۴۰۰ مبلغ چهارصد و هشتاد میلیون (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین میشود.
۲- نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیر دولتی اعم از حقوق و مزایا (به استثنای قضات و مشمولان تبصرههای (۱) و (۲) ماده ۸۷ [با توجه به اینکه ماده ۸۷ فاقد تبصرههای ۱ و ۲ است به نظر میرسد که مراد قانونگذار ماده ۸۶ بوده است] قانون مالیاتهای مستقیم و با رعایت ماده (۵۱) قانون اصلاح پارهای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمیهیئت علمیآموزشی و پژوهشی شاغل و بازنشسته دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۶/۱۲/۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و کارانه به شرح ذیل است:
- نسبت به مازاد چهارصد و هشتاد میلیون (۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا نهصد و شصت میلیون (۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، ده درصد (۱۰%)
- نسبت به مازاد نهصد و شصت میلیون (۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون (۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال: پانزده درصد (۱۵%)
- نسبت به مازاد یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون (۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و صد و شصت میلیون (۲.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال: بیست درصد (۲۰%)
- نسبت به مازاد دو میلیارد و صد و شصت میلیون (۲.۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال: بیست و پنج درصد (۲۵%)
- نسبت به مازاد دو میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون (۲.۸۸۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون (۳.۸۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال: سی درصد (۳۰%)
- نسبت به مازاد سه میلیارد و هشتصد و چهل میلیون (۳.۸۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال: سی و پنج درصد (۳۵%)
۳- حقوق اعضای رسمیهیئت علمیدانشگاهها با رعایت ماده ۵ قانون اصلاح پارهای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمیهیئت علمی(آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۶/۱۲۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی، با رعایت معافیتهای مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم، در سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات به نرخ ده درصد (%۱۰) خواهد بود.
۴- بر اساس ماده (۵) قانون اصلاح پارهای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمیهیئت علمی(آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، از درآمد مشمول مالیات اعضای هیئت علمیموضوع این قانون حداکثر ده درصد (۱۰%) به عنوان مالیات کسر خواهد شد. با توجه به اینکه در جزء (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ مذکور عبارت «کارانه» خارج از موارد استثنا شده مربوط به حقوق اعضای هیئت علمیبه کار رفته است، بنابراین کارانه دریافتی توسط اعضای هیئت علمی(با رعایت بخشنامه شماره ۵۱۸/۹۸/۲۰۰ مورخ ۲۱/۱۱/۱۳۹۸) مشمول نرخ ده درصد (%۱۰) نبوده و با توجه به میزانی که حقوق و مزایای اعضای هیئت علمیدانشگاهها نرخ پلکانی مقرر را پوشش میدهد به نرخ بعدی مشمول مالیات خواهد بود.
- به عنوان مثال: چنانچه حقوق و مزایای فوق العاده اعضای رسمیهیأت علمیمبلغ (۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد، کارانه دریافتی به نرخهای مربوط به درآمد مازاد بر مبلغ یاد شده (حسب مورد بیست درصد (۲۰%)، بیست و پنج درصد (۲۰%) و…) مشمول مالیات خواهد بود.
۵- با توجه به استثنای احکام تبصرههای (۱) و (۲) ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم از مقررات جزء (۴) بند الف تبصره ۱۲ یادشده، تمامیاحکام تبصرههای (۱) و (۲) ماده واحده قانون اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۲۷/۴/۱۳۹۶ (اعم از نرخ و…) مطابق مقررات، در سال ۱۴۰۰ کماکان لازم الاجراست.
۶- با توجه به اینکه درآمد حقوق قضات از نرخهای مقرر در جزء (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور مستثنی گردیده است، درآمد حقوق قضات در سال یاد شده مشمول مقررات ماده ۸۵ قانون مالیاتهای مستقیم بوده و پس از اعمال معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۰ تا ۷ برابر آن (معادل ۳.۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال)، مشمول مالیات به نرخ ده درصد (%۱۰) و نسبت به مازاد آن مشمول مالیات به نرخ بیست درصد (%۲۰) خواهد بود.
معافیت سالانه مزایای غیرنقد در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟
طبق بند ۱۲ ماده ۹۱ ق.م.م مزایای غیرنقدی به میزان دو دوازدهم معافیت سالانه از پرداخت مالیات معاف است.میزان معافیت سالیانه مالیات سال ۱۴۰۰ برابر است با:
۱۲× معافیت ماهانه = معافیت مالیات سالانه
۱۲× ۴۰،۰۰۰،۰۰۰= معافیت سالانه سال ۱۴۰۰
ریال۴۸۰،۰۰۰،۰۰۰ = معافیت سالانه سال ۱۴۰۰
بنابراین:
۲ × (۱۲ ÷ معافیت مالیاتی سالانه) = معافیت مزایای غیرنقد
۲ × (۱۲ ÷ ۴۸۰،۰۰۰،۰۰۰) = معافیت مزایای غیرنقد
ریال ۸۰،۰۰۰،۰۰۰ = معافیت مزایای غیرنقد
میزان معافیت مالیات عیدی سال ۱۴۰۰ چه مبلغی است؟
برای بسیاری از افراد این سوال به وجود میآید که آیا عیدی مالیات دارد؟ طبق قوانین مرتبط با پرداخت عیدی، افرادی که در پایان سال این مبالغ را دریافت میکنند موظف به پرداخت مالیات عیدی هستند. در ادامه، قوانین مربوط به محاسبه مالیات عیدی سال ۱۴۰۰ و معافیت مالیاتی عیدی را شرح میدهیم.
طبق قانون معافیت مالیات عیدی سال ۱۴۰۰، کارگران و کارمندانی که میزان عیدی آنها کمتر از ۴ میلیون تومان باشد، مشمول معافیت مالیات عیدی میشوند. بنابراین کسانی که بیش از ۴ میلیون تومان عیدی دریافت میکنند، مشمول مالیات عیدی خواهند بود.
طبق بند ۹ ماده ۹۱ ق.م.م عیدی سالانه یا پاداش آخر سال مجموعاً تا میزان یک دوازدهم معافیت مالیاتهای موضوع ماده ۸۴ ق.م.م بدون در نظر گرفتن مدت کارکرد در طول سال از پرداخت مالیات معاف است. پاداش دریافتی در بخش دولتی و خصوصی به مجموع درآمدها اضافه و مشمول مالیات میشود. توجه نمایید به استناد ماده ۸۴ ق.م.م معافیت مالیاتی باید بر مبنای درآمد سالانه آنها اعمال شود.
۱ × (۱۲ ÷ معافیت مالیاتی سالانه) = معافیت عیدی و پاداش پایان سال
۱ × (۱۲ ÷ ۴۸۰،۰۰۰،۰۰۰) = معافیت عیدی و پاداش پایان سال
ریال ۴۰،۰۰۰،۰۰۰ = معافیت عیدی و پاداش پایان سال
پاداشهای طول سال به کارمند، مشمول معافیت مالیات عیدی میشود؟
خیر. حتی اگر در طول سال چندین پاداش پرداخت شود، تنها پاداش پایان سال و عیدی پرداختی در محاسبه، برابر با یک دوازدهم از ۸۴ معافیت مالیات عیدی مورد بررسی قرار میگیرند. این مبلغ با توجه به ماده مقدار کل خواهد بود.
سایر معافیتهایی که بصورت ماهانه به حقوق پرسنل تعلق میگیرند کدامند؟
خوب است بدانید فصل اول باب چهارم قوانین مالیاتهای مستقیم، مربوط به انواع معافیتهای مالیات است. (تمام معافیتها و نه فقط معافیتهای حقوق)
طبق ماده ۱۳۶ ق.م.م وجوه پرداختی بابت بیمه عمر از طرف مؤسسات بیمه که به موجب قراردادهای منعقده بیمه عاید ذینفع میشود؛ شامل معافیت مالیات بر حقوق میشود. به همین خاطر است که نرم افزار حسابداری سپیدار هم بیمه تکمیلی سهم کارمند را با ضریب یک، معاف از حقوق میکند.
همچنین با توجه به ماده ۱۳۷ ق.م.م و با توجه به بند ۲ بخشنامه ۱۹۴۱۸/۴۳۸۵/۲۱۱ مورخ ۷/۱۱/۱۳۸۳ “کارفرمایان بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی میتوانند صرفاً با کسر دو هفتم از سهم حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بیمه شده و کارفرمایان بیمه شدگان سان خازمدمات درمانی و سایر موسسات بیمهگر ایرانی نیز میتوانند با کسر کل سهم حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بیمه شده خود از درآمد حقوق آنان و با قید میزان آن در فهرستهای حقوق تسلیمیبه اداره امور مالیاتی ذیربط مالیات متعلق را محاسبه نمایند.”
توجه!
حق بیمه عمر پرداختنی بابت بیمه عمر پرسنل، معاف از مالیات نیست.
زمان ارسال فایل مالیات بر درآمد حقوق
مطابق ماده ۸۶ ق.م.م، پرداختکنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفاند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ۸۵ ق.م.م محاسبه و کسر و تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافتکنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماههای بعد فقط تغییرات را صورت دهند.
توجه کنید این مهلت طبق ماده قانونی تا سال گذشته سی روزه بوده است و در قانون جدید آخرین روز ماه بعدی است.
جریمه عدم ارسال مالیات بر حقوق یا تاخیر در ارسال فایل مالیات بر درآمد
طبق ماده ۱۹۷ ق.م.م در صورت عدم ارسال لیست مالیات بر حقوق، دو درصد (۲%) حقوق پرداختی و در صورت عدم پرداخت مالیات درصورتیکه مشمول مالیات گردند، بر اساس ماده ۱۹۹ ق.م.م مشمول جریمهای معادل ده درصد (۱۰%) مالیات پرداخت نشده در موعد مقرر و دو و نیم درصد (۲.۵%) مالیات به ازای هرماه نسبت به مدت تأخیر از سررسید پرداخت، خواهد بود.