آیین نامه اجرایی قانون ابطال اسناد فروش رقبات، آب و اراضی موقوفه _ بخش ۵

‌ماده ۴۴ ـ سهام اوراق بهاداری که از محل ثمن موقوفات خریداری شده ، در حکم عین موقوفه است و قابل انتقال نیست مگر در موارد تبدیل.
‌تبصره ـ ادارات حج و اوقاف و امور خیریه صورت مشخصات اوراق و سهام موضوع این ماده و همچنین سایر سهام و اوراق موقوفه را در دفتر مخصوص ثبت و‌نگهداری خواهند کرد.
‌ماده ۴۵ ـ در مواردی ثمن بیع وقف تکافوی خرید رقبه مستقلی را ننماید سازمان می‌تواند با مشارکت چند موقوفه و نظر متولیان آنها رقبه واحدی خریداری و‌سهم هر موقوفه را به تناسب سرمایه آن تعیین نماید.
‌ماده ۴۶ ـ ارز تاریخ اجرای این آیین‌نامه احکام امنای موقوفات و اماکن مذهبی که برمبنای مقررات سابق صادر شده است مورد بررسی و تجدید نظر قرار گرفته و‌در صورت رضایت از نحوه خدمات آنان پیشنهاد و انتصاب مجدد بلامانع است.

‌ماده ۴۷ ـ محبوسات و اثلاث باقیه و نذرها و صدقاتی که به غیر از عنوان وقف برای امور خیریه در نظر رفته شده یا می‌شود طبق اسناد مربوطه و یا سیره جاریه‌کماکان مورد عمل ادارات حج و اوقاف و امور خیریه خواهد بود.
‌تبصره ـ مقررات این آیین‌نامه (‌در خصوص موقوفات عامه) در مورد محبوسات و اثلاث باقیه نیز تسری دارد .
‌ماده ۴۸ ـ مؤسسات و بنیادها خیریه در صورتی که بخواهند از معافیت‌های مالیاتی مندرج در قانون مالیات‌های مستقیم استفاده نمایند باید قبلاً نظارت سازمان را‌جلسه نمایند.
‌ماده ۴۹ ـ ادارات حج و اوقاف و امور خیریه می‌توانند در امور خیریه و موقوفات از اشخاص حقیق حقوقی قبول وصایت، نیابت، و کالت، و تولیت نموده و‌صدقات جاریه و نذرهای آنان را برابر نیات مربوطه عمل نمایند.

‌ماده ۵۰ ـ متولیان و ادارات حج و اوقاف و امور خیریه به منظور بقای عین رقبات و فراهم آوردن موجبات آبادانی آنها می‌توانند بااستفاده از وجوه بلامانعی که ‌بدین امر اختصاص داده می‌شود صندوق و یا شرکتی تأسیس نمایند.
‌تبصره ـ صاحبان سهام این صندوق و یا شرکت اشخاص حقیقی و یا حقوقی خواهند بود که سرمایه آن را تأمین کرده‌اند.
‌ماده ۵۱ ـ درآمد موقوفات مجهول‌المصرف و موقوفاتی که به صورت میراث مطلقه وقف شده باشند در صورت داشتن متولی وسیله وی زیر نظر سازمان و در‌صورت نداشتن متولی وسیله سازمان در تحقیق و تبلیغ و نشر کتب، در زمینه معارف اسلامی و عمران موقوفات برابر بودجه‌ای که به تصویب سرپرست سازمان‌می‌رسد به مصرف خواهد رسید.

‌تبصره ـ رسیدگی به صورت حساب بودجه مزبور و صدور و مفاصا حساب سالانه به عهده اداره کل تحقیق خواهد بود.
‌ماده ۵۲ ـ اداره کلیه مربوطه به حج و زیارت توسط سازمان حج و اوقاف و امور خیریه وابسته به وزارت ارشاد اسلامی انجام می‌گردد و در اجرای آن سازمان‌موظف است هماهنگ با سیاست کلی دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام و همه ساله برنامه‌های لازم را در زمینه برگزاری مراسم عبادی ، سیاسی حج و عمره و‌زیارت اعتای مقدسه و اماکن متبرکه خارج از کشور و اعزام زائران تهیه و به مورد اجرا درآورد.
‌تبصره ـ وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ذیربط باید به منظور حسن انجام برنامه‌های حج و زیارت همکاری لازم را با سازمان معمول دارند.

‌ماده ۵۳ ـ به منظور هماهنگی در انجام مراسم حج و زیارت اماکن متبرکه شورایی متشکل از افراد و نمایندگان ارگانهای زیر تشکمیل می‌شود:
۱. نماینده مقام رهبری در امور حج و زیارت (‌در صورت معرفی).
۲. وزیر ارشاد اسلامی که ریاست شورا را به عهده خواهد داشت.
۳. سرپرست سازمان حج و اوقاف و امور خیریه.
۴. معاون سازمان در امور حج و زیارت.
۵. معاون امور بین‌المللی وزارت ارشاد اسلامی.
۶. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یا معاون معرفی شده از طرف مشارالیه.
۷. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یا معاون معرفی شده از طرف مشارالیه.

 

  1. دبیر کل هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران یا معاون معرفی شده از طرف مشارالیه.
    ۹. رییس شهربانی جمهوری اسلامی ایران یا معاون معرفی شده از طرف مشارالیه.
    ۱۰. رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا معاون معرفی شده از طرف مشارالیه.
    ۱۱. مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یا معاون معرفی شده از طرف مشارالیه.
    ‌تبصره ۱ ـ جلسات شورا به دعوت وزیر ارشاد اسلامی و یا سرپرست سازمان حج و اوقاف و امور خیریه عنداللزوم تشکیل و تصمیمات متخذه با اکثریت آرا‌اتخاذ و در صورت تأیید وزیر ارشاد اسلامی برای کلیه ارگان‌های ذیربط لازم الاجرا می‌باشد.
    ‌تبصره ۲ ـ مذاکرات و تصمیمات شورا به وسیله شورا که توسط وزیر ارشاد اسلامی تعیین و منصوب خواهد شد. در صورت جلسه‌ای منعکس و در صورت‌تصویب ابلاغ خواهد شد.

‌ماده ۵۴ ـ اداره کلیه امور حج و زیارت تحت ریاست و هوایت و نظارت مستقیم سرپرست سازمان حج و اوقاف و امور خیریه بوده و می‌تواند تمام و یا قسمتی‌از اختیارات خود را در این مورد به معاون امور حج و زیارت سازمان تفویض نماید.
‌تبصره ـ معاون امور حج وزارت سازمان نیز در صورت لزوم با مسئولیت خود می‌تواند برای مدت غیبت خود تمام و در سایر موارد قسمتی از اختیارات اجرایی‌را به مسئولین ادارات و یا افراد مورد نظر که در سازمان شاغل می‌باشند با تأیید سرپرست سازمان تفویض نماید.
‌ماده ۵۵ ـ سازمان موظف است به منظور پیشبرد امور حج و زیارت و فراهم نمودن موجبات رفاه حجاج و زائران و ایجاد تسهیلات لازم در زمینه برگزاری مراسم‌حج و زیارت تدابیری اتخاذ و با همکاری و همیاری سازمان‌ها و نهادها و وزارت‌خانه‌های ذیربط برنامه‌هایی تنظیم نموده و به اجرا در آورد.

 

‌ماده ۵۶ ـ انتخاب روحانیون و نظار سرپرستان کاروان‌ها براساس ضوابطی خواهد بود که توسط سازمان تهیه و به تصویب اعضای مندرج ردیف یک الی جهاد‌موضوع ماده ۵۳ خواهد رسید.
‌ماده ۵۷ ـ سازمان می‌تواند به منظور تأمین پرسنل ضروری در امور حج و زیارت از خدمت کارکنان بازنشسته دولت که صلاحیت آنان مورد تأیید بوده و دارای‌تجربه کافی باشند استفاده نموده و حسب مورد آنان را به همکاری دعوت نموده و در قبال میزان کار و نوع خدمت و وظیفه‌ای که به آنان محل و می‌شود پاداش‌مناسبی پرداخت نماید.

ادامه بخش ۶

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا