تمامی سازمان ها به منظور انجام هرگونه فعالیتی که مربوط به دریانوردی می شود، ملزم به اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی می باشند. در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به بررسی همه شرایط و ضوابط برای دریافت مجوز فعالیت شرکتهای کارگزاری دریایی و بندری میپردازیم.
مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی
مدارک لازم براساس نوع کاربری و نوع مجوز متفاوت می باشد. بعنوان نمونه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- تصاویر برابر با اصل اساسنامه و روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
- درخواست متقاضی اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی
- نقشه تعیین موقعیت اجرای طرح (در مقیاس ۲۵۰۰۰:۱ روی نقشه های منتشر شده توسط سازمان نقشه برداری)
- کروکی زمین مورد نظر با لحاظ نمودن ابعاد آن
- جانمایی اولیه طرح بر روی نقشه دریایی (با مقیاس ۵۰۰۰:۱ دارای رقوم خوانا جهت عمق آب منطقه مورد نظر)
- تصویر ماهواره ای موقعیت منطقه طرح که در آن سازه های همجوار مشخص شده باشد
- گزارش توجیه فنی و اقتصادی، امکان سنجی و برآورد هزینه طرح با توجه به قیمت ها روز منطقه
- برنامه زمانبندی اولیه اجرای طرح
- موافقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (مربوط به متقاضیان ساخت سکو، اسکله یا بندرتفریحی)
- موافقت اداره کل شیلات استان دارای اعتبار (مربوط به متقاضیان بخش خصوصی جهت طرح های شیلاتی)
- موافقت اصولی از سازمان صنایع و معادن برای کارگاه های صنعتی (دارای اعتبار)
- فرم اطلاعات کارگاههای تعمیر و ساخت شناور
- نقشه های اجرایی (فاز ۲) طرح شامل پلان جانمایی، مقاطع طولی و عرضی، نقشه جزئیات اجرایی که دارای مهر و امضاء متقاضی و مشاور طرح باشد. (در صورت تأیید طرح در کمیته صدور مجوز سازه های دریایی در زمان صدور مجوز ساخت ارائه سری نقشه مذکور، الزامی می باشد)
- گزارشات مطالعات شامل: برآورد هزینه اجرایی طرح شامل فهرست بهاء و مقادیر، برنامه زمانبندی اجرای طرح، دفترچه محاسبات، مطالعات هیدرودینامیک، رسوب، ژئوتکنیک و اندازه گیری های میدانی، مورفولوژی، معدن سنگ، ایمنی تردد شناورها و لایروبی (به انضمام نقشه ها)
- موافقت فرماندهی دریابانی ناجا، اداره کل منابع طبیعی استان و …
مراحل دریافت مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی
مرحله اول
موافقت اولیه :
در این مرحله مدارک ارائه شده از طریق سامانه مذکور درکمیته صرفاً برای موافقت با جانمایی طرح با در نظر داشتن سازه ها و تأسیسات دریایی مجاور طرح، نتایج طرح مصوب مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور (ICZM) و ملاحظات زیست محیطی، بررسی شده و در صورت تأیید، موافقت اولیه جانمایی طرح مشروط به رعایت موارد مشروحه ذیل اعلام می گردد.
- اعتبار موافقت اولیه از تاریخ صدور به مدت یک سال می باشد.
- موافقت اولیه اعلام شده فاقد اعتبار جهت دریافت وام و یا هرگونه تسهیلات اعتباری و زمین از بانک ها و سایر ارگانهای ذیربط است.
- موافقت اعلام شده فاقد اعتبار جهت هرگونه عملیات اجرایی برای احداث سازه مورد نظر بوده و در صورت مشاهده ساخت و ساز غیر مجاز، ضمن ابطال موافقت ارائه شده، اقدامات قضایی از سوی این سازمان به عمل خواهد آمد.
- در صورت نیاز به تمدید موافقت اعلام شده، پس از ارائه گزارش علل تأخیر، تکمیل مدارک طرح بررسی و تأیید آن موافقت اولیه مورد تمدید قرار خواهد گرفت.
- در صورت هرگونه تغییر در طرح مورد نظر، الزامیست مراتب به صورت کتبی به این سازمان منعکس شود.
مرحله دوم:
مجوز تأسیس و ساخت:
در این مرحله برای اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی، مدارک ارائه شده از طریق سامانه درکمیته مزبور مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید طرح، مجوز تأسیس و ساخت جهت انجام عملیات اجرایی صادر خواهد شد. ضمناً رعایت موارد مشروحه ذیل نیز الزامیست:
- ارائه موافقت ارگانهای ذیربط استانی طبق فرم مورد نظر
- ارائه نقشه های اجرایی (فاز۲) طرح شامل پلان جانمایی، مقاطع طولی و عرضی، نقشۀ جزئیات اجرایی که دارای مهر و امضاء متقاضی و مشاور طرح باشد.
- گزارشات مطالعات شامل: برآورد هزینۀ اجرایی طرح شامل فهرست بهاء و مقادیر، برنامۀ زمانبندی اجرای طرح، دفترچۀ محاسبات، مطالعات هیدرودینامیک، رسوب، ژئوتکنیک و اندازه گیری های میدانی، مورفولوژی، معدن سنگ، ایمنی تردد شناورها و لایروبی (به انضمام نقشه ها)
- کلیه نقشه ها و مطالعات می بایست توسط مشاور ذیصلاح دریایی دارای رتبه بندر سازی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه گردد.
توجه:
- مجوز ساخت صادره، صرفاً جهت انجام عملیات اجرایی برای احداث سازه مورد نظر می باشد.
- تا قبل از کسب مجوز بهره برداری از این سازمان، بهره برداری از سازه احداث شده غیر مجاز بوده و در صورت مشاهده، اقدامات قضایی از سوی این سازمان اعمال خواهد شد.
- مدت اعتبار اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی متناسب با مدت نیاز جهت تکمیل طرح ارائه شده، می باشد.
- در زمان عملیات اجرایی طرح مورد نظر نظارت از سوی این سازمان به عمل خواهد آمد.
- متقاضی اجازه ساخت سازه ها و تأسیسات دریای خارج از نقشه های مصوب کمیته صدور مجوز سازه های دریایی و مجوز صادره را نداشته و در صورت نیاز به اصلاح طرح می بایست مراتب را به این سازمان اعلام تا مورد بررسی قرار گیرد.
- بدون هماهنگی با این سازمان واگذاری پروژه مزبور و نیز مجوز صادره به سایر افراد حقیقی و حقوقی غیر مجاز بوده و در صورت واگذاری آن، این سازمان هیچ گونه مسؤلیتی در قبال انتقال گیرنده نخواهد داشته و موجب ابطال مجوز صادره خواهد شد.
مرحله سوم:
مجوز بهره برداری:
در این مرحله مدارک ارائه شده از طریق سامانه یاد شده درکمیته فوق الذکر مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید، مجوز بهره برداری قانونی از سازه ها و تأسیسات دریایی و بندری صادر می گردد.
مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز فعالیت شرکتهای کارگزاری دریایی و بندری
- تصویرگواهی سابقه کار مفید مرتبط با موضوع درخواست با تأیید مراجع ذیربط
- تصویر نامه تأییدیه سمت
- تصویر آخرین مدرک تحصیلی
- تصویرکارت پایان خدمت یا معافیت دائم (پشت رو در یک فایل)
- تصویر فرم تعهد نامه خدمات
- تصویر شناسنامه کلیه صفحات (در یک فایل)
- تصویرکارت ملی پشت و رو در یک فایل
- اسکن عکس با ابعاد ۳۰۰در۴۰۰ پیکسل
- تصویر گواهینامه شایستگی/مهارت آموزشی
- تکمیل و تحویل فرم استعلام حراست