همه چیز درباره اخذ مجوز وزارت نیرو !!!

صدور پروانه بهره‌برداري تولید برق12

اخذ مجوز وزارت نیرو و دریافت پروانه بهره‌برداری (تولید برق) به‌ منزله‌ی مجوز مشارکت نیروگاه‌ها در بازار برق ایران است که مالکان نیروگاه‌ها باید نسبت به اخذ آن اقدام کنند. مالکان نیروگاه‌ها پس از احداث نیروگاه، می‌توانند با در دست داشتن پروانه بهره‌برداری (برای تولید برق) نسبت به تولید برق به‌منظور موارد ذیل اقدام کنند:

  1. مصرف خود
  2. عقد قرارداد تبدیل انرژی با شرکت مادر تخصصی برق حرارتی برای تبدیل انرژی و واگذاری حقوق و منافع ناشی از بهره‌برداری از ظرفیت اختصاص‌یافته به شرکت مادر تخصصی برق حرارتی
  3. فروش تمام یا بخشی از انرژی الکتریکی، ظرفیت و خدمات جانبی به شرکت مدیریت شبکه برق ایران
  4. فروش تمام یا بخشی از انرژی الکتریکی، ظرفیت و خدمات جانبی به مصرف‌کننده‌ی نهاییِ متّصل به شبکه‌ی فوق توزیع یا شرکت‌های توزیع نیروی برق با استفاده از شبکه برای ترانزیت برق و پرداخت هزینه‌های ترانزیت
  5. فروش تمام یا بخشی از برق در بورس انرژی
  6. واگذاری تمام و یا بخشی از منافع ناشی از تولید انرژی، عرضه‌ی ظرفیت و خدمات جانبی به سایر دارندگان پروانه‌ی بهره‌برداری (برای تولید برق)
  7. خریدوفروش ظرفیت (گواهی ظرفیت)

اخذ مجوز وزارت نیرو برای احداث نیروگاه های تجدید پذیر

یکی دیگر از راه های تولید انرژی، احداث نیروگاه های تجدید پذیر می باشد. برای اخذ مجوز وزارت نیرو، مورد نیاز این فعالیت، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

متقاضیان احداث نیروگاه های تجدیدپذیر غیردولتی باید فرم تعهدنامه را به همراه نامه درخواست کتبی بانضمام مستندات لازم نظیر اساسنامه، روزنامه رسمی وآگهی تغییرات ثبتی شرکت و مختصات سایت و … را به این سازمان ارسال می نمایند تا پروانه احداث برای ظرفیت مشخص در ساختگاه معین صادر گردد.

پس از اخذ سایر مجوزهای لازم نظیر مجوز محیط زیست، اتصال به شبکه و تملک زمین،قرارداد خرید برق بلند مدت با متقاضی مبادله خواهد شد تا متقاضی عملیات اجرایی دوره احداث نیروگاه را آغاز نماید. در نیروگاه های زیست توده مبتنی بر زباله مجوز استفاده از زباله و در نیروگاه های برق آبی کوچک مجوز استفاده از خطوط و جریان های انتقال آب نیز ضروری می باشد.

لذا مراحل انجام پروژه بشرح زیر می باشد:

مرحله ۱:

تشکیل پرونده و صدور پروانه احداث

  • تحویل نامه درخواست متقاضی به همراه کاربرگ های تکمیل شده الف و ب و فرم تعهدنامه به ساتبا
  • بررسی غیردولتی بودن متقاضی و عدم تداخل محل پروژه با سایر طرح ها و تقاضاهای قبلی درساتبا(استعلام کتبی از شرکت آب نیرو، آب منطقه ای و آب و فاضلاب فقط در مورد نیروگاه های برق آبی کوچک انجام خواهد شد)
  • صدور پروانه احداث توسط ساتبا
مرحله ۲:

 اخذ مجوزها و عقد قرارداد

  • دریافت مجوز اتصال به شبکه، محیط زیست ومجوز تحویل زمین از مراجع ذیربط در همه نیروگاه ها
  • دریافت مجوز تخصیص آب و حریم بستر برای نیروگاه های برق آبی کوچک از شرکت مدیریت منابع آب یا شرکت آب های منطقه ای یا شرکت آب و فاضلاب ذیربط
  • مبادله قرارداد خرید برق بلند مدت با متقاضی در ساتبا پس از کنترل و بررسی کلیه مجوزها
مرحله ۳:

 دوره پیشبرد و احداث نیروگاه (پس از عقد قرارداد)

  • انجام عملیات مقدماتی و تأمین مالی پروژه در دوره پیشبرد قرارداد توسط متقاضی
  • انجام عملیات اجرایی دوره احداث نیروگاه توسط متقاضی ونظارت بر پیشرفت احداث نیروگاه توسط ساتبا
  • هماهنگی جهت اتصال به شبکه پس از تکمیل احداث نیروگاه (توسط ساتبا/ مدیریت شبکه)
مرحله ۴:

دوره بهره برداری

  • شروع بهره برداری نیروگاه و تهیه صورت حساب های ماهانه بهای برق تجدیدپذیر توسط متقاضی
  • پرداخت صورت حساب های ماهانه توسط ساتبا با اعمال ضرایب تعدیل و آمادگی ساعتی.

اخذ مجوز وزارت نیرو

نکات مهم در مورد صدور پروانه بهره‌برداری (برای تولید برق)

نیروگاه‌های جدیدالاحداث پس از سنکرون شدن اولین واحدها می‌بایست که نسبت به درخواست صدور پروانه موقت بهره‌برداری اقدام نمایند.

فرم درخواست پروانه بهره برداری (برای تولید برق) مختص مالکان نیروگاه بوده و متقاضیان محترم باید پس از دریافت فرم درخواست، جهت اخذ تاییدیه از مدیریت شبکه به درگاه  (شرکت مدیریت شبکه برق ایران) مراجعه نمایند. به منظور تسریع در اخذ مجوز وزارت نیرو ، برای کلیه متقاضیانی که موفق به دریافت تاییدیه از شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشده‌اند، پروانه موقت تولید یکساله صادر خواهد شد. بدیهی است پس از ارائه تاییدیه مذکور به وزارت نیرو، پروانه تولید با دوره اعتبار مشخص (پنج ساله) صادر شده و در صورت عدم دریافت تاییدیه تا زمان اعتبار پروانه موقت، دارنده پروانه موقت مشمول کسر درآمد خواهد شد.

متقاضیان دریافت پروانه موقت بهره برداری (برای تولید برق) می بایست برای دریافت اجازه سنکرون اولیه و تأییدیه اتصال به شبکه انتقال بر اساس رویه اتصال نیروگاه‌های جدیدالاحداث به شبکه اقدام نمایند:

مطابق با ماده‌ی ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مدت زمان اعطای پروانه به شرط کامل بودن مدارک، حداکثر یک ماه کاری پس از دریافت فرم درخواست تکمیل‌شده‌ی متقاضی توسط دفتر راهبری و نظارت امور برق خواهد بود.

به فرمهای تکمیل شده توسط شرکتهای بهره‌برداری و نگهداری نیروگاه‌ها (پیمانکاران بهره‌برداری از نیروگاهها) ترتیب اثر داده نخواهد شد.

مالکان نیروگاه‌ها باید نسبت به تکمیل و امضای فرم درخواست اقدام کنند.

در صورت فقدان مجوزهای اتصال، ارسال کپی صورتجلسه اتصال فی مابین شرکت برق منطقه ای و شرکت مدیریت شبکه کفایت می نماید.

بنابراین با داشتن مجوز های مورد نیاز می توانید فعالیت هایی اعم از تولید و انتقال نیرو و تولید و فروش نیرو داشته باشید. فقط این موضوع را در نظر داشته باشید که باید حتما بعد از تعیین نام در اداره ثبت شرکت ها به وزارت نیرو مراجعه کرده و طی مراحل قانونی اخذ مجوز فعالیت در این حوزه، نسبت به صدور آگهی تاسیس شرکت خود اقدام نمایید.

پیشنهاد مطالعه  آیا مردم می توانند از مسببین آلودگی هوا شکایت کنند؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا