آیا مردم می توانند از مسببین آلودگی هوا شکایت کنند؟

هرسال با ورود به فصولِ سرد سال یعنی  پاییز و زمستان و آغاز روند کاهش دما در کلانشهرها، ازجمله تهران، این شهر با معضل آلودگی هوا بیش از پیش دست به گریبان می‌شود، در این میان یکی از کانون‌های بزرگ انتشار آلاینده در شهر تهران نیز نیروگاه‌ها هستند که در برخی مواقع با مصرف سوخت “مازوت”   به  جای گاز باعث تشدید آلودگی هوای تهران می‌شوند،سوالی که در این بین مطرح می شود این است که آیا شهروندان این امکان را دارند که در خصوص آلودگی هوا که جان آن ها را به خطر انداخته است به مراجع قضائی شکایت کنند؟برای پاسخ به این سوال به سراغ دکتر منفرد وکیل پایه یک دادگستری رفته ایم و نظر ایشان را در خصوص راههای شکایت از مسببین آلودگی هوا جویا شده ایم.

البته باوجود اظهارات برخی معاونان سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر مازوت‌ سوزی در نیروگاه ‌های اطراف تهران،این موضوع ازسوی پالایشگاه شهدای پاکدشت (دماوند) رد و تکذیب شد.در نهات اینکه هر چند که پاییز ۹۹ با رد و تائید مازوت سوزی توسط مسئولان گذشت اما آلودگی هوا که دست در دست کرونا داده بود جان خیلی از هموطنانمان را در معرض خطر قرار داد.

قوانینی که طبق آن می توان از مراجع ذیربط مسبب آلودگی هوا شکایت کرد!

دکتر منفرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص استفاده از سوخت مازوت توسط دولت و آلودگی هوا  گفت:« بحثی مطرح شد راجع به دلایل آلودگی های هوا که چند مورد مطرح شد و یکی از آن موارد مصرف سوخت های مازوت است . چند سازمان وظیفه شان رسیدگی به این موضوع است از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست که مسئول اصلی رسیدگی به آلاینده های سوختی و بخش های مربوطه است و یکی دیگر از این سازمان ها سازمان استاندارد می باشد . »

شکایت از مسببین آلودگی هوا

اکبر منفرد ادامه داد :« در رابطه با سوخت مازوت سه نهاد وجود دارد ، اولی کار خانه ها که مصرف کننده ی مازوت هستند و زیر بار این مسئله نمی روند که از مازوت مصرف می کنند؛دوم شرکت پالایش و پخش است که مازوت را تحویل می دهد و در آخر سازمان حفاظت از محیط زیست است که عمده کار و اعلام نظر در این خصوص مربوط به  این سازمان است .»

وی افزود :« در رابطه با این موضوع قوانین و دستور العمل هایی وجود دارد که بر اساس آن هامی توان جرائم مربوط به مصرف مازوت را پیگیری کرد. اولین قانون، قانون هوای پاک است که اصل کار و سند راهبردی سازمان حفاظت از محیط زیست محسوب می شود ، در ماده ۱۶ و ۳۱ این قانون نحوه ی شکایات مربوط به این بخش ارائه شده و راهکار هایی در این خصوص پیشنهاد شده است.

در ماده ۳۲ قانون هوای پاک نیز ذکر شده که در هر کلان شهر به تصمیم ریاست قوه قضائیه ،شعبه ای جهت رسیدگی به تخلفات مربوط به آلایندگی ها و آلودگی های هوا قرار داده شود ، بنابر این سند راهبردی ، از طریق قانون هوای پاک میتوان این موارد را پیگیری کرد.»

دکتر منفرد افزود:« دستور العمل نظارتی از دیگر مواردی است که میتوان در این خصوص به آن مراجعه کرد ، این دستورالعمل مربوط به نظارت و پیگیری حقوق عامه است و در آن نیز راه کار هایی ارائه شده است . دستور العمل دیگری نیز با عنوان ترک وظایف قانونی مدیران و کار مندان و کسانی که متکلف این کار هستند وجود دارد که میتوان به این دستور العمل نیز در این خصوص مراجعه کرد .

راه کار دیگر برای مراجعه و پیگیری شکایت از مسببین آلودگی هوا مصوبات ستاد کرونا است که بر طبق همین مصوبات، اخیرا یک نیروگاه در البرز و یک نیروگاه هم در جنوب تهران بسته شده است.قانون دیگری که میتوان به آن نیز اشاره کرد قانون سازمان حفاظت از محیط زیست و بخش های حفاظتی است که در آن صراحتا قید شده این سازمان ضابط دادگستری است و مشخصا گفته شده که تخلفات را میتوان از طریق این سازمان پیگیری نمود و این سازمان جرائم مشهود و غیر مشهود را میتواند گزارش و پیگیری کند تا  منجر به صدور حکم شود. بنابر این بر این اساس ما میتوانیم این موارد را گزارش و پیگیری کنیم.»

پیشنهاد مطالعه  حقوق شهروندی : حق محیط‌زیست سالم و توسعه پایدار

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا مردم می توانند از مسببین آلودگی هوا شکایت کنند؟»

  1. به نظر شما الان مهمترین وظیفه مردم پیگیری و شکایت و جمع شدن جلوی درب سازمان محیط زیست نیست ؟؟؟؟ و آیا این کمکی خواهد کرد ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا