همه چیز درباره اخذ مجوز مخابراتی !!!

اخذ مجوز مخابراتی

مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یکی از مجوزهایی است که علاوه بر اخذ مجوز ثبت سفارش می بایستی برای بعضی از کالاها کسب شود که بیشتر این کالاها در فصل ۸۵ کتاب مقررات و صادرات جای گرفته است. تجهیزات مخابراتی و رایویی و کنترل کننده دستگاهها و تجهیزات ناوبری … از عمده کالاهایی هستند که مشمول اخذ مجوز مخابراتی می شوند.

باید متذکر شویم که کالاهایی که مجوز سازمان تنظیم مقررات را کسب کنند در حقیقت مجوز استاندارد را نیز اخذ کرده اند و دیگر نیازی به تست و صدور مجوز توسط اداره استاندارد نمی باشد.

اخذ مجوز مخابراتی برای ثبت شرکت مخابراتی

شما برای ثبت شرکت مخابراتی طبیعتاً به یک سری مجوز هایی نیاز خواهید داشت که بدون آنها نمی توانید کار خود را پیش ببرید.

نصب، نگهداری، بهره برداری، فروش، پشتیبانی و اپراتوری تمام سرویس ها و تجهیزات مخابراتی و واردات و صادرات کلیه دستگاه های مخابراتی و الکترونیکی از جمله فعالیت هایی می باشد که می توان به آنها اشاره نمود.

شرکت های مخابراتی در دو نوع سهامی خاص و عامل قابل ثبت هستند که پس از تصمیم به ثبت شرکت و انتخاب نوع آن می بایست جهت اخذ مجوز مخابراتی مربوط اقدام نمایید.

پس از اخذ مجوز مخابراتی اشاره شده شرکت می تواند در مناقصه ها و مزایده های دولتی و بخش خصوصی، سرمایه گذاری برای ایجاد یا تاسیس کارخانه و شرکت های وابسته یا مشارکت با شرکت های تولیدی، تجاری، خدماتی داخلی و خارجی، عقد قرارداد با آنان و اشخاص حقیقی و حقوقی، فعالیت در زمینه های تجاری، تهیه، تولید، نگهدای و تعمیرات سیستم های مخابراتی و الکترونیکی، ایجاد و اعطای نمایندگی در خارج از ایران و داخل ایران نسبت به موضوع فعالیت شرکت نماید.

توجه داشته باشید که از شرایطی مهم جهت ثبت شرکت مخابراتی تحصیل در این رشته می باشد و فارغ التحصیلان رشته مخابرات می توانند اقدام به ثبت شرکت مخابراتی نمایند. برای ثبت شرکت مخابراتی توسط افراد واجد شرایط ،اساسنامه شرکت طی ۳ ماه و از طرف وزارت پست، تلگراف و تلفن تنظیم می گردد و توسط هیات وزیران باید تایید گردد. پس از تایید اساسنامه توسط مراجع ذیربط در مرحله بعدی تصویب توسط  کمسیون امور استخدام و سازمان های اداری، اداره مالیات و دارایی، دادگستری، پست و تلگراف می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت های مخابراتی

  1. دریافت و تکمیل کردن فرم درخواست ثبت شرکت مخابرات
  2. دریافت ۲ نسخه تقاضانامه و شرکتنامه برای شرکت مخابرات
  3. کپی آخرین روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت مخابرات با آخرین تغییرات آن
  4. یک تاییده از طرف هیات مدیره اشخاص حقوقی سهامداران که دلالت بر غیر دولتی بودن شرکت مخابرات دارد.
  5. واریز هزینه ثبت به قسمت حسابداری اداره ثبت شرکت ها
  6. دو نسخه اساسنامه شرکت مخابرات که با مهر شرکت مهر شده باشد و توسط تمامی اعضای سهامدار امضا شده باشد
  7. ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی هیات مدیره و موسسین که مورد امضای مدیران منتخب مجمع و سهامدارن و بازرسین قرار گرفته باشد
  8. کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه اعضای هیات مدیره، بازرسین و همه سهامدارن اگر مدیر عامل خارج از اعضای هیات مدیره باشد
  9. اگر سهامداران و اعضای هیات مدیره از میان اشخاص حقوقی باشند، باید معرفی نامه نمایندگان را داشته باشند.

ورود، تولید و عرضه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات شامل دستگاه های مخابراتی، پستی، رادیویی و فناوری اطلاعات مستلزم اخذ مجوز مخابراتی لازم از سازمان می باشد.

مجوزها مشتمل بر تایید نمونه، گزارش تایید، مجوز ترخیص، مجوز بهره برداری، مجوز واردات و صادرات و مجوز خرید و فروش می باشد. براین اساس واردات، صادرات، ساخت و تولید، خرید و فروش و انتقال مالکیت تجهیزات فوق منوط به اجازه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می باشد.

مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

اجازه فوق دربرگیرنده اعمال استانداردهای فنی و کیفی لازم بوده و در صورت لزوم تجهیزات فوق در گمرک یا هر محل دیگری که میسر باشد مورد بازرسی و آزمایش قرار خواهد گرفت.

تجهیزاتی که به هر دلیلی امکان ترخیص آن ها وجود ندارد، باید مرجوع شوند، در غیر این صورت متروکه تلقی شده و قابل فروش و حراج نمی باشند.

با توجه به اهمیت به کارگیری کالاهای پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات استاندارد در کشور، لازم است که وارد کنندگان قبل از مبادرت به حمل کالا به مبادی ورودی کشور مطابق گردش کاری توضیح داده شده در این دستورالعمل کالای خود را به سازمان معرفی نموده و از مجاز بودن آن اطمینان حاصل نمایند تا ضمن جلوگیری از اتلاف وقت و صرف هزینه های انبار داری، کالای وارداتی آن ها به دلیل عدم تطابق با مقررات و ضوابط داخلی مرجوع یا متروکه نشود.

 فرآیند کاری برای اخذ مجوز مخابراتی

اخذ مجوز مخابراتی به صورت الکترونیکی ارائه می شود.

  1. ثبت درخواست در سامانه (ثبت سفارش، ترخیص و تایید نمونه تجهیزات حوزه فاوا)
  2. ارسال درخواست از طریق منطقه رادیویی مربوطه به معاونت بررسی های فنی و صدور پروانه
  3. بررسی و تایید (در صورت عدم نقص مدارک) توسط معاونت بررسی های فنی و صدور پروانه
  4. ارسال به گمرک مربوطه و ترخیص تجهیزات.
مدارک مورد نیاز اخذ مجوز مخابراتی
  1. ثبت درخواست در سامانه (ثبت سفارش، ترخیص و تایید نمونه تجهیزات حوزه فاوا)
  2. بارگذاری مدارک زیر در سامانه مذکور
  3. ارائه پروانه/ مجوز بهره برداری صادره ازسوی سازمان و یا معرفی نامه از دارنده پروانه رادیویی در خصوص شبکه در برگیرنده کالای موضوع ثبت سفارش در گروه اول یا پروانه ورود، خرید و فروش تجهیزات رادیویی
  4. کاتاگوک فنی دستگاه
  5. مدارک گمرکی شامل (فاکتور، لیست بسته بندی، قبض انبار، بارنامه، گواهی مبدا، اظهار نامه گمرکی).
پیشنهاد مطالعه  قانون برای مجازات انواع جرایم رایانه ای و کلاهبرداری های اینترنتی چه در نظر گرفته است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا