نقش تبلیغات در بازاریابی (Adertising) رشته ای تخصصی از علوم انسانی در شاخه بازرگانی و با تاکید بر ارتباطات اجتماعی و انسانی است. اما بدون توجه به مفاهیم مدیریت استراتژیک و قطع نظر متدولوژی های آن نمی تواند برنامه ریزی و اجرا شود. درحقیقت، تبلیغات یک فعالیت استراتژیک است که می تواند یک بنگاه اقتصادی را به بعضی از اهداف بازاریابی خود برساند.
بدنه اصلی و بزرگتر بحث، بازاریابی (Marketing) است که چهار مقوله اصلی کالا یا خدمات (Product). روشهای توزیع (Place Distribution)، روشهای قیمت گذاری (Pricing) و روشهای تبلیغات و اطلاع رسانی (Promotion) را مورد بررسی قرار میدهد وهدف از آن تولید کالا یا عرضه خدمتی است که قیمت و کیفیت و مشخصات آن مناسب و مورد قبول مشتریان احتمالی بوده، نیازهای آشکار و پنهان آنان را برآورده ساخته و برای بنگاه اقتصادی نیز رضایت مشتری، شهرت، سود و فروش بیشتر را به ارمغان می آورد.
بنابراین اگر در ریشه یابی مشکل یا مسئله یک بنگاه اقتصادی، مشخص شود که علل نابسامانی ها و اشکالات موجود در سیستم، فقط در نحوه قیمت گذاری یا توزیع یا کیفیت نازل و نامطلوب کالاست، فعالیت تبلیغاتی نه تنها حلال مشکل نخواهد بود بلکه باعث افزایش هزینه ها و گم کردن کلیه مشکلات نیزخواهد شد.
اما در صورتی که نارسایی ها واشکالات دخیل در وضعیت، ریشه در چگونگی و کم و کیف فعالیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و روابط عمومی داشته باشد، برنامه ریزی های تبلیغاتی می تواند مشکل گشا باشد. بدین ترتیب در اینجا باید استراتژیها، اهداف و برنامه ریزی ها را در دو مقوله جداگانه بازاریابی و تبلیغات از یکدیگر تفکیک نمود.
نمونه از اهداف بازاریابی، استراتژی ها و نقش تبلیغات در بازاریابی
برای روشن شدن بیشتر مطلب، ذیلا” به چند نمونه از اهداف بازاریابی، استراتژی های بازاریابی، نقش تبلیغات در بازاریابی ، استراتژی های تبلیغات و بالاخره برنامه های اجرایی تبلیغاتی اشاره میشود:
۱- نمونه هایی از اهداف بازاریابی
– افزایش فروش
– افزایش سود
– ورود به بازارهای خارجی
– افزایش سهم بازار در بازار داخلی
– افزایش سهم بازار در بازارهای خارجی
– خارج کردن رقبای ضعیف از بازار
– کاهش هزینه های متوسط
– توسعه رفاهاجتماعی
– افزایش سطح مصرف و….
۲- نمونه هایی از استراتژی های بازاریابی
– تنوع محصولات
– افزایش کیفیت
– توزیع وسیع
– قیمت نازل
– هجوم تبلیغاتی از طریق رسانه های عمومی
– ملاقات های حضوری با مصرف کنندگان و…
۳- نمونه هایی از اهداف تبلیغات بازاریابی
– افزایش درجه شناسایی مشتریان
– افزایش وفاداری به مارک
– ایجاد تمایل ترجیج نسبت به مارک
– تبدیل نام تجاری به BRAND
– کاهش موجودی انبار و…
۴- نمونه هایی از استراتژی های تبلیغاتی
– رضایت کامل مصرف کننده و تامین نیازهای او
– تمرکز برمشتریان مرفه و ثروتمند
– تمرکز بر مناطق نیمه مرفه شهری
– فشار تبلیغاتی از طریق همه رسانه ها و…
۵- نمونه هایی از برنامه های اجرایی در تبلیغات
– معرفی مزایا و منافع محصول برای مصرف کننده
– معرفی و تاکید برصرفه های اقتصادی محصول
– اعلام لیست قیمتها
– طولانی کردن زمان گارانتی
– اعلام جایزه و قرعه کشی
– جلب و جذب مشتریان ناراضی قدیمی
– بازدید از مشتریان
گردآورنده : موسسه حقوقی سروش نافع دادمان