آیین نامه اجرایی قانون احیاء معاونت پرورشی و تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش

پرتال اطلاع رسانی و خدمات حقوقی دادمان
www.dad-man.ir

ماده۱: در جهت تحقق اهداف قانون احیاء معاونت پرورشی و تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش ـ مصوب ۱۳۸۵ ـ معاونت پرورشی و تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش و نیز در سطح تشکیلات استانی، شهرستانی و منطقه‌ای ایجاد می‌شود.
تبصره۱-۱: کلیه اختیارات، امکانات، وظایف و پستهای معاونت پرورشی و تربیت بدنی سابق از تشکیلات سایر معاونتها و واحدهای زیر مجموعه در وزارت آموزش و پرورش منتزع و به معاونت پرورشی و تربیت بدنی منتقل می‌گردد.
ماده۲: ضوابط اختصاص معاون پرورشی و تربیت بدنی یا مربی پرورشی در کلیه مدارس به شرح زیر تعیین می‌شود:
الف ـ در مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه که تعداد دانش‌آموزان آنها بیش از (۱۵۰)نفر باشد یک نفر از مربیان یا معلمان تمام وقت به عنوان معاون پرورشی و تربیت بدنی تعیین می‌گردد که وظایف مربی پرورشی را نیز به عهده خواهد داشت.
تبصره۱-۲: برای کلیه مدارس موضوع بند (الف) علاوه بر معاون پرورشی و تربیت بدنی به نسبت ساعات پرورشی جدول برنامه‌هفتگی مدرسه، مربی پرورشی نیز تأمین می‌گردد.
ب ـ در مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه که تعداد دانش‌آموزان آنها از (۹۰) تا(۱۵۰) نفر است، یک مربی پرورشی تمام وقت تعیین می‌گردد.
ج ـ در مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه که تعداد دانش‌آموزان آنها کمتر از (۹۰)نفر است، به ازای هر چهار دانش‌آموز یک ساعت مربی پرورشی اختصاص می‌یابد.
ماده۳: وزارت آموزش و پرورش، دستورالعمل نحوه انتصاب، شرایط احراز و شرح وظایف معاونان و مربیان پرورشی و تربیت بدنی سطوح مختلف سازمانی را براساس این آیین‌نامه تهیه و ابلاغ می‌نماید.
ماده۴: سازمان دانش‌آموزی تحت مدیریت و نظارت معاونت پرورشی و تربیت بدنی است و ریاست آن به عهده معاون پرورشی و تربیت بدنی خواهدبود.
تبصره۱ـ۴: معاون پرورشی و تربیت بدنی برای تسریع در گردش کار سازمان دانش‌آموزی می‌تواند قائم‌مقام تعیین و منصوب نماید.
تبصره۲ـ۴: فعالیتهای استانی سازمان دانش‌آموزی در چهارچوب اساسنامه مصوب انجام می‌پذیرد.
ماده۵: وزارت آموزش و پرورش موظف است در مورد بازنگری و اصلاح آیین‌نامه‌ها، دستورالعملها و سایر مقررات مغایر با مفاد قانون احیاء معاونت پرورشی و تربیت بدنی در وزارت آموزش و پرورش ـ مصوب ۱۳۸۵ـ و این آیین‌نامه ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه اقدام و حسب مورد، مجوز مراجع ذیصلاح را اخذ نماید.
ماده۶: طراحی ساختار سازمانی و تنظیم تشکیلات و تدوین شرح وظایف معاونت پرورشی و تربیت بدنی تا حد توان به گونه‌ای انجام شود که زمینه انجام هماهنگی و تعامل با سازمان تربیت بدنی در امر تربیت بدنی و ورزش دانش‌آموزان، هنرجویان، دانشجو معلمان فراهم شود.
ماده۷: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است در مورد ایجاد ردیف مستقل و تأمین اعتبار مناسب در سطوح ملی و استانی برای احداث، نگهداری، تجهیز و توسعه فضاهای پرورشی و ورزشی آموزش و پرورش اقدام نماید. ضوابط فضاهای یادشده توسط معاونت پرورشی و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی سازمان نوسازی و توسعه
و تجهیز مدارس کشور و سازمان تربیت بدنی تهیه و به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌رسد.
ماده۸: آیین‌نامه‌ها یا دستورالعملهای جدید حاوی احکام زیر تا پایان سال ۱۳۸۶ توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب مراجع ذی ربط خواهد رسید.
۱- تنظیم سیاست‌ها، برنامه‌ها و فعالیتهای آموزش و پرورش با رویکرد ارتقاء تعلیم و تربیت، خلاقیت و مهارتهای دانش‌آموزان.
۲- تلفیق آموزش با پرورش در کتب درسی تمامی مدارس و مراکز تربیت معلم و تعمیم نقش تربیتی در معلمان.
۳- نحوه جذب و تربیت معلم با رویکردهای مندرج در این آیین‌نامه و قانون مربوط.
۴- چگونگی ارزیابی شغلی، نفی تبعیض در ساعات کاری و میزان ساعت کار و حقوق و مزایای معلمان و مربیان و معاونان پرورشی و تربیت بدنی.
۵- پیش بینی کار گروه مسئول تأمین محتوی و نظارت با حضور صاحب نظران.
۶- پیش بینی آموزش مستمر مربیان پرورشی.
۷- درج ویژگی مربیان پرورشی و تشریح وظایف آنان به تفصیل.
۸- ارزیابی عملکرد پرورشی مدیران مدارس.
۹- پیش بینی نیازهای استخدامی در چارچوب ضوابط و مقررات و سهمیه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش.
ماده۹: به منظورعینیت بخشیدن به نقش تقدمی تزکیه بر تعلیم، توجه به همه ابعاد شخصیتی خصوصاً تربیت دینی، رشد خلاقیت و مهارتهای آنها، معاونتها و سازمانها و مؤسسات وابسته به وزارت آموزش و پرورش موظفند قبل از تصویب و ابلاغ سیاستها، برنامه‌ها و فعالیتهای خود برای تولید اثر، خدمات و یا اجراء، هماهنگی لازم را با معاونت پرورشی و تربیت بدنی به عمل آورند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا