همه چیز درباره اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی

مجوز فعالیت شرکتهای کارگزاری دریایی و بندری

تمامی سازمان ها به منظور انجام هرگونه فعالیتی که مربوط به دریانوردی می شود، ملزم به اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی می باشند. در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به بررسی همه شرایط و ضوابط برای دریافت مجوز فعالیت شرکتهای کارگزاری دریایی و بندری میپردازیم.

 مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی

مدارک لازم براساس نوع کاربری و نوع مجوز متفاوت می باشد. بعنوان نمونه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. تصاویر برابر با اصل اساسنامه و روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
  2. درخواست متقاضی اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی
  3. نقشه تعیین موقعیت اجرای طرح (در مقیاس ۲۵۰۰۰:۱ روی نقشه های منتشر شده توسط سازمان نقشه برداری)
  4. کروکی زمین مورد نظر با لحاظ نمودن ابعاد آن
  5. جانمایی اولیه طرح بر روی نقشه دریایی (با مقیاس ۵۰۰۰:۱ دارای رقوم خوانا جهت عمق آب منطقه مورد نظر)
  6. تصویر ماهواره ای موقعیت منطقه طرح که در آن سازه های همجوار مشخص شده باشد
  7. گزارش توجیه فنی و اقتصادی، امکان سنجی و برآورد هزینه طرح با توجه به قیمت ها روز منطقه
  8. برنامه زمانبندی اولیه اجرای طرح
  9. موافقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (مربوط به متقاضیان ساخت سکو، اسکله یا بندرتفریحی)
  10. موافقت اداره کل شیلات استان دارای اعتبار (مربوط به متقاضیان بخش خصوصی جهت طرح های شیلاتی)
  11. موافقت اصولی از سازمان صنایع و معادن برای کارگاه های صنعتی (دارای اعتبار)
  12. فرم اطلاعات کارگاههای تعمیر و ساخت شناور
  13. نقشه های اجرایی (فاز ۲) طرح شامل پلان جانمایی، مقاطع طولی و عرضی، نقشه جزئیات اجرایی که دارای مهر و امضاء متقاضی و مشاور طرح باشد. (در صورت تأیید طرح در کمیته صدور مجوز سازه های دریایی در زمان صدور مجوز ساخت ارائه سری نقشه مذکور، الزامی می باشد)
  14. گزارشات مطالعات شامل: برآورد هزینه اجرایی طرح شامل فهرست بهاء و مقادیر، برنامه زمانبندی اجرای طرح، دفترچه محاسبات، مطالعات هیدرودینامیک، رسوب، ژئوتکنیک و اندازه گیری های میدانی، مورفولوژی، معدن سنگ، ایمنی تردد شناورها و لایروبی (به انضمام نقشه ها)
  15. موافقت فرماندهی دریابانی ناجا، اداره کل منابع طبیعی استان و …

اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی

مراحل دریافت مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی

 مرحله اول

موافقت اولیه :
در این مرحله مدارک ارائه شده از طریق سامانه مذکور درکمیته صرفاً برای موافقت با جانمایی طرح  با در نظر داشتن سازه ها و تأسیسات دریایی مجاور طرح، نتایج طرح مصوب مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور (ICZM) و ملاحظات زیست محیطی، بررسی شده و در صورت تأیید، موافقت اولیه جانمایی طرح مشروط به رعایت موارد مشروحه ذیل  اعلام می گردد.

  1. اعتبار موافقت اولیه از تاریخ صدور به مدت یک سال می باشد.
  2. موافقت اولیه اعلام شده فاقد اعتبار جهت دریافت وام و یا هرگونه تسهیلات اعتباری و زمین از بانک ها و سایر ارگانهای ذیربط است.
  3. موافقت اعلام شده فاقد اعتبار جهت هرگونه عملیات اجرایی برای احداث سازه مورد نظر بوده و در صورت مشاهده ساخت و ساز غیر مجاز، ضمن ابطال موافقت ارائه شده، اقدامات قضایی از سوی این سازمان به عمل خواهد آمد.
  4. در صورت نیاز به تمدید موافقت اعلام شده، پس از ارائه گزارش علل تأخیر، تکمیل مدارک طرح بررسی و تأیید آن موافقت اولیه مورد تمدید قرار خواهد گرفت.
  5. در صورت هرگونه تغییر در طرح مورد نظر، الزامیست مراتب به صورت کتبی به این سازمان منعکس شود.
مرحله دوم:

مجوز تأسیس و ساخت:

در این مرحله برای اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی، مدارک ارائه شده از طریق سامانه درکمیته مزبور مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید طرح، مجوز تأسیس و ساخت جهت انجام عملیات اجرایی صادر خواهد شد. ضمناً رعایت موارد مشروحه ذیل نیز الزامیست:

  1. ارائه موافقت ارگانهای ذیربط استانی طبق فرم مورد نظر
  2. ارائه نقشه های اجرایی (فاز۲) طرح شامل پلان جانمایی، مقاطع طولی و عرضی، نقشۀ جزئیات اجرایی که دارای مهر و امضاء متقاضی و مشاور طرح باشد.
  3. گزارشات مطالعات شامل: برآورد هزینۀ اجرایی طرح شامل فهرست بهاء و مقادیر، برنامۀ زمانبندی اجرای طرح، دفترچۀ محاسبات، مطالعات هیدرودینامیک، رسوب، ژئوتکنیک و اندازه گیری های میدانی، مورفولوژی، معدن سنگ، ایمنی تردد شناورها و لایروبی (به انضمام نقشه ها)
  4. کلیه نقشه ها و مطالعات می بایست توسط مشاور ذیصلاح دریایی دارای رتبه بندر سازی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه گردد.

 توجه:

  1. مجوز ساخت صادره، صرفاً جهت انجام عملیات اجرایی برای احداث سازه مورد نظر می باشد.
  2. تا قبل از کسب مجوز بهره برداری از این سازمان، بهره برداری از سازه احداث شده غیر مجاز بوده و در صورت مشاهده، اقدامات قضایی از سوی این سازمان اعمال خواهد شد.
  3. مدت اعتبار اخذ مجوز (زمین) از سازمان بنادر و دریانوردی متناسب با مدت نیاز جهت تکمیل طرح ارائه شده، می باشد.
  4. در زمان عملیات اجرایی طرح مورد نظر نظارت از سوی این سازمان به عمل خواهد آمد.
  5. متقاضی اجازه ساخت سازه ها و تأسیسات دریای خارج از نقشه های مصوب کمیته صدور مجوز سازه های دریایی و مجوز صادره را نداشته و در صورت نیاز به اصلاح طرح می بایست مراتب را به این سازمان اعلام تا مورد بررسی قرار گیرد.
  6. بدون هماهنگی با این سازمان واگذاری پروژه مزبور و نیز مجوز صادره به سایر افراد حقیقی و حقوقی غیر مجاز بوده و در صورت واگذاری آن، این سازمان هیچ گونه مسؤلیتی در قبال انتقال گیرنده نخواهد داشته و موجب ابطال مجوز صادره خواهد شد.
 مرحله سوم:        

مجوز بهره برداری:

در این مرحله مدارک ارائه شده از طریق سامانه یاد شده درکمیته فوق الذکر مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تأیید، مجوز بهره برداری قانونی از سازه ها و تأسیسات دریایی و بندری صادر می گردد.

مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز فعالیت شرکتهای کارگزاری دریایی و بندری

  1. تصویرگواهی سابقه کار مفید مرتبط با موضوع درخواست با تأیید مراجع ذیربط
  2. تصویر نامه تأییدیه سمت
  3. تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  4. تصویرکارت پایان خدمت یا معافیت دائم (پشت رو در یک فایل)
  5. تصویر فرم تعهد نامه خدمات
  6. تصویر شناسنامه کلیه صفحات (در یک فایل)
  7. تصویرکارت ملی پشت و رو در یک فایل
  8. اسکن عکس با ابعاد ۳۰۰در۴۰۰ پیکسل
  9. تصویر گواهینامه شایستگی/مهارت آموزشی
  10.  تکمیل و تحویل فرم استعلام حراست
پیشنهاد مطالعه  آئین نامه سازمان بنادر و دریانوردی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا