نکاتی درباره سامانه تاک برای استعلام وکالت‎نامه های خارج از کشور

استعلام وکالت‎نامه های خارج از کشور

برخی افراد به بنا به دلایلی برای انجام شدن کارهای شخصی مانند امور ملکی، اداری، حقوقی، بانکی و…خود وکیل و یا نماینده حقوقی استخدام و به ثبت وکالت‎نامه به همین منظور اقدام می‎کنند. استعلام وکالت‎نامه های خارج از کشور یکی ازمباحث مربوطه است.

وکالت نامه‎ هایی تنظیم شده در داخل کشور را دفاتر اسناد رسمی ثبت می‎کنند و برغم نیاز مبرم به تشخیص اصالت آنها، تاکنون سامانه ‎ای برای استعلام لحظه‎ای آنها راه اندازی نشده است و مردم برای بررسی صحت و استعلام وکالت‎نامه های خارج از کشور چاره ‎ای جز مراجعه حضوری به دفترخانه محل صدور وکالت‎نامه ندارند و معمولا” پاسخی به آنها داده نمی‎شود زیرا دفاتراسناد رسمی در این‎باره ملزم به پاسخگویی به اشخاص ثالث نیستند.

گواهی امضا و وکالت‎نامه های خارج از کشور

درباره گواهی امضا و وکالت‎نامه ‎های اشخاص مقیم خارج ازکشور، موضوع متفاوت است. زیرا مرجع صدور این گواهی‎ها و استعلام وکالت‎نامه های خارج از کشور ، سرکنسولگری و سفارت خانه جمهوری اسلامی ایران(و یا نمایندگی‎های کشورمان) درکشورخارجی است به این  ترتیب که وزارت امورخارجه کلیه درخواست ها را از طریق سامانه اینترنتی خود جمع کرده و به سفارت خانه های متبوع ارسال می کند.

به منظور استعلام صحت و اصالت وکالت نامه های صادر شده درخارج ازکشور ،وزارت امور خارجه با راه اندازی سامانه اینترنتی تاک به این نیاز ضروری مردم و متعاملان پاسخ داده است.

تا پیش از سال ۹۳ ایرانیانی که در خارج از کشور ساکن بودند، برای ارائه درخواست تایید اسناد کنسولی و استعلام وکالت‎نامه های خارج از کشور می بایست حضورا به دفاتر کنسولی مراجعه کرده و کلیه مراحل درخواست خود و تایید اسناد کنسولی را به شکل حضوری انجام می دادند. راه اندازی سامانه تاک، این روند را تا اندازه قابل توجهی تغییر داد، به نحوی که پس از تاسیس سایت تاک، دیگر در مرحله ثبت درخواست بررسی صحت مدارک، نیازی به مراجعه حضوری نبوده و صرفا پس از اتمام کلیه مراحل و آماده شدن تاییدیه باید به دفاتر کنسولی مراجعه می شد.

این نیاز وقتی شدید تر می شود که هنگام معامله ملک(به ویژه املاک ورثه‎ ای) یک یا چند نفراز وراث که درخارج ازکشور هستند به سایرین وکالت نامه می‎دهند.

پیشنهاد مطالعه  انواع وکیل دادگستری و وکالت در نظام حقوقی ایران چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا