تودیع خسارت احتمالی چیست؟

تودیع خسارت احتمالی

دلیل اخذ خسارت احتمالی از خواهان یا به عبارتی تودیع خسارت احتمالی آن است که در اثر صدور قرار تأمین خواسته، اموال خوانده تا صدور حکم قطعی که یک پروسه طولانی می‌باشد، در بازداشت می‌ماند و این بازداشت ممکن است باعث ورود خسارت به خوانده گردد و از طرف دیگر احتمال اینکه خواهان واقعاً محق نباشد(وقتی مستند دعوا اسناد تجاری و یا سند رسمی نیست) وجود دارد، به همین دلیل قانونگذار(ماده۳۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی) تدبیری اندیشه است که اولاً گرفتن قرار تأمین خواسته به سادگی امکان ‌پذیر نباشد و از طرف دیگر خسارتی که ممکن است از اجرای قرار تأمین خواسته به خوانده وارد شود، بگونه‌ی مطمئنی تضمین گردد و از محل خسـارت احتمـالی قابل جبران باشد.

در چه صورت شخص مستحق دریافت تودیع خسارت احتمالی است؟

طرفی که دستور موقت علیه او صادر شده است در صورتی استحقاق دریافت خسارت احتمالی را دارد که دستور موقت به مرحله اجرا درآمده باشد و حکم به بی حقی متقاضی دستور موقت صادر شده باشد.

قاعدتاً اگر دستور موقت اجرا نشود خسارتی هم به شخص وارد نمی‌شود و تامین سپرده شده (خسارت احتمالی) از سوی متقاضی به وی بازگردانده می شود.

در صورتی که حکم به نفع متقاضی صادر شود نیز خسارت احتمالی سپرده شده به وی مسترد می شود.

کسی که دستور موقت علیه او صادر شده و حکم به بی‌حقی طرف مقابل او صادر شود برای دریافت خسارت احتمالی باید ثابت کند که در اثر اجرای دستور موقت به او خسارت وارد شده و بین خسارت وارد شده و اجرای دستور موقت رابطه سببیت وجود دارد و ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رأی نهایی مبنی بر بی‌حقی طرف مقابل مطالبه خسارت کند.

مبلغ پرداخت تودیع خسارت احتمالی

قاضی میزان خسارات احتمالی را تعیین می‌کند و طرفین دعوا نمی‌توانند به آن اعتراض کنند. در امور مالی مبلغ خسارت احتمالی نسبتی از ارزش واقعی خواسته (موضوع دعوا) است که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد آن می باشد.

اگر دادگاه موافقت کند تودیع خسارت احتمالی می‌تواند به صورت غیرنقدی هم باشد مثل سهام یا ضمانت ‌نامه بانکی.

مهلت پرداخت خسارت احتمالی

مهلت پرداخت سپردن خسارت احتمالی بستگی به نظر قاضی دارد و قانون در این مورد ساکت است و اگر در مدتی که دادگاه تعیین کرده متقاضی دستور موقت خسارت احتمالی را نپردازد دادگاه قرار رد درخواست دستور موقت را صادر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه  دادخواست مطالبه خسارت چیست و به لحاظ قانون در چه مواردی خسارت قابل مطالبه می باشد؟

3 دیدگاه دربارهٔ «تودیع خسارت احتمالی چیست؟»

  1. نازی امیدعلی

    وقتتون بخیر . با عرض معذرت بگم که شخصی که در دفترش کار می‌کردم ماشینم رو برده و شکایت کردم و تا کنون هم در دادگاه حضور نداشتن . حالا من شکایتی نوشتم و بعداز دو ماه ابلاغیه ایی برام اومده که باید ۱۰۰ میلیون به پرداخت کنم یعنی تودیع خسارت احتمالی نوشتن . حالا من نمیتونم این مبلغ رو پرداخت کنم ، لطفا راهنماییم‌ کنید که چکار کنم . ممنون از شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا