مراحل شکایت برای گرفتن ارث در قانون چیست؟

نحوه-شکایت-برای-گرفتن-ارث

تنها زمانی ورثه می‌توانند صحبت از تقسیم سهم‌‌الارث بزنند که تمام دیون و بدهی‌‌های متوفی پرداخت‌ شده و هزینه کفن و دفن وی نیز پرداخت‌ شده‌ است. در بحث انحصار وراثت ممکن است بین وراث اتفاق نظر نباشد و مشکل پیش بیاید .در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به بررسی مراحل شکایت برای گرفتن ارث می پردازیم.

 مدارک مورد نیاز برای شکایت برای گرفتن ارث

  • گواهی فوت متوفی
  • استشهادیه دفتر اسناد رسمی
  • ارائه گواهی یا رسید مالیاتی
  • تقدیم اصل شناسنامه و تصویر برابر اصل به دادگاه
  • ارائه وکالت نامه وکیل
گواهی فوت متوفی:

باید تصویر برابر اصل‌شده، ضمیمه اصل گواهی فوت قرار داده‌ شود.

استشهادیه دفتر اسناد رسمی:

در این مرحله باید اسامی کلیه ورثه در فرم‌های مخصوص نوشته‌ شده و کافیست فرم‌های تهیه‌ شده به امضای سه نفر از وراث متوفی برسد و امضای آن‌‌ها نیز به تایید رئیس دفتر اسناد رسمی‌ برسد.

ارائه گواهی یا رسید مالیاتی:

در این مرحله باید نام و نشانی محل زندگی متوفی، به علاوه لیستی از اموال و دارایی‌‌های وی را در فرمی مخصوص پر کرد و به اداره دارایی تقدیم‌ کرد. لزوم این کار آن‌جا مشخص‌ می‌‌شود که تنها زمانی دارایی‌‌های فرد متوفی دارای مشروعیت تقسیم‌ است که هیچ بدهی مالیاتی وجود‎ نداشته‌ باشد.

تقدیم اصل شناسنامه و تصویر برابر اصل دادگاه:

در این مرحله متقاضیان باید اصل شناسنامه خود و تصویر برابر اصل‌ شده آن ‌را به دادگاه تقدیم‌ کنند تا مراحل تایید هویتی به سرانجام‌ برسد.

شکایت برای میراث

 آغاز روند دادرسی و صدور حکم توسط قاضی

به حکم قانون در این مرحله پس از بررسی اسناد و مدارک مورد نظر، دستوری مبنی بر چاپ یک نوبت آگهی در یکی از روزنامه‌‌های کشور صادر می‌شود، تا به هر صورت اگر فردی اعتراضی یا دادخواهی خاصی در این زمینه داشته‌ باشد، فرصت کافی برای مراجعه به محاکم قضائی را داشته‌ باشد.

پس از پایان مهلت مذکور، قاضی پرونده، با بررسی شواهد و مستندات پرونده مربوطه نسبت به تعیین حق هر یک از ورثه بر اساس، نسبت آن‌ها به متوفی اقدام می‌کند.

پیشنهاد مطالعه  آیا تقسیم ارث بدون حضور همه وراث امکان دارد؟

دادگاه صالح جهت رسیدگی به شکایت برای گرفتن ارث کدام است؟

طبق ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی: دعاوی راجع‌به ترکه متوفی اگر چه خواسته، دین یا مربوط به وصایای متوفی باشد تا زمانی که ترکه تقسیم نشده، در دادگاه محلی اقامه می‌شود که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران آن محل بوده و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد رسیدگی به دعاوی یاد شده در صلاحیت دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است.

هزینه انحصار وراثت چقدر است؟

یکی از هزینه‌های جانبی ،‌ هزینه چاپ آگهی در روزنامه است. علاوه بر این ممکن است به وکیل ارث نیاز باشد که هزینه مربوط به خودش را دارد.

درخواست گواهی انحصار ورثه یک دعوای غیرمالی است و به همین دلیل هزینه دادرسی آن برهمین اساس تعیین می‌شود. این هزینه ممکن است بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتومان و یا بیشتر باشد.

چه کسانی می‌‌توانند به گواهی انحصار وراثت صادرشده اعتراض کنند؟

ممکن است بنا به دلایلی کسی بخواهد به این گواهی اعتراض کند. اعتراض از سوی دادستان و یا افراد ذی‌نفع امکان‌پذیر است. برای مثال اگر برای یکی از ورثه محجور قیمی تعیین نشده باشد،‌امکان اعتراض وجود دارد.

 هر فردی که به مفاد این گواهی اعتراض داشته باشد، می‌توان اعتراض خود را بیان کند و در جهت پیگیری اعتراض اقدام نماید.

پیشنهاد مطالعه  آیا پدر اختیار و اجازه محروم کردن وراث خود از ارث را دارد؟

11 دیدگاه دربارهٔ «مراحل شکایت برای گرفتن ارث در قانون چیست؟»

  1. حمیدرضا نیازی

    با سلام و احترام .
    پدر خانم حدود ۱۶ سال و مادر خانمم حدود ۶ سال است که فوت شده اند. و تمام دارایی انها دست پسر بزرگتر میباشد و اصلا راضی به تقسیم ان نمی شود میخواستم در این خصوص ما را راهنمایی کنید که چطور میشود هریک سهم خودرا از برادر بزرگتر بگیرند . با تشکر

  2. سلام.برادر من ۳ سال قبل ارث خود را بصورت نقدی از مال گرفت و وکالت داد و پرونده مختومه شد ،الان من هم بخوام ارثم رو بگیرم آیا میشود از روی پرونده قبلی برادرم اقدام کنم؟

    1. سلام
      خیر چون از برادرتون وکالت دارید و پرونده مختومه اعلام شده نیازی به جریان انداختن پرونده نیست.و میتوانید ارث خود را دریافت کنند.

    2. سلام
      خیر چون از برادرتون وکالت دارید و پرونده مختومه اعلام شده نیازی به جریان انداختن پرونده نیست.و میتوانید ارث خود را دریافت کنید.

    3. سلام
      خیر چون شما از برادرتون وکالت دارین و پرونده مختومه اعلام شده.شما میتوانید ارث خود را دریافت کنید و نیازی به جریان انداختن پرونده نیست.

  3. سلام
    ما ۵ برادر و مادرمون بعد از فوت پدرمون قصد انحصار وراثت داریم،کمی اختلاف بین ما هست،یه وصیت نامه دست نویس داریم از پدرمون همراه امضاء و اثر انگشت پدر و شاهد
    ولی برادرها قبول ندارن و پدرمون سواد نداشته و شخص غیر براش نوشته در حضور شاهد
    به دلیل وجود اختلاف ما چطور میتونیم وصیت پدرمون رو بجا بیاریم؟؟؟ یا بهترین راه چیه؟؟؟

  4. سلام من دخترم و ۱۵ سالمه پدرم ۷ ساله که فوت شده مادرم قید حیات هستن ما کلا ۱۱ بچه ایم ۳ تا برادر ک یکی شهید شده یکی هم تا الان خیلی بهم کمک کرده مثلا قیم من شد تمام کارای منو به عهده گرفت و پریشب فوت شدن ۷تا خواهر دارم کلا همه بچها ازدواج کردن و بزرگن و من صغیرم سهم مادرم رو کمتر از یک هشتمی که باید میگرفت همون زمان که پدرم فوت شده بود بهش دادن اما اصلا کار برادر خواهرام معلوم نیست خونه رو سهم نکردن اما زمینای کشاوری رو سهم کردن ۱۰۰تا برای دخترا افتاده هرجای پرای بوده دادن به من تو حساب داداشم که فوت شده و قیم من بود قبلا پولای منم هست به گفته خودشون اما مطمئنم میخورن یه ایم روش من خواهر برادرای ناتنیم دارم که از بچگی با همینا بزرگ شدم و خیلی جورم باهاشون که یدونه از خواهرام قیم من شده در حال حاضر اونه ولی اصلا خبر ندارم از ارث پدری چیا سهم من شده

  5. زاهد رحمانی

    سلام من پدرم یک سال پیش فوت کردن درخواست انحصار وراثت دادیم و انجام شد منتهی برادر بزرگترمون الان دست گذاشته رو کلیه اموال منجمله زمین کشاورزی و خانه و … نمیاد که به صورت توافقی تقسیم ارث کنیم و خواهرام که ۵تا هستند میگن که ما سهم الارث خودمون رو به پول نقد می فروشیم ولی اون برادم راضی نیست و میگه زمین رو که ۳هکتار هستش رو تکه تکه میکنیم و هر کس سهم خودش رو به قید قرعه برداره و بره حالا من و خواهرام چکار کنیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا