احتمالا همه ما وقتی می شنویم خودرو و عابر پیاده ای با هم تصادف کرده اند، حق را به عابر پیاده می دهیم و راننده خودرو را تنها مقصر این حادثه می دانیم، اما قانون ما تحت شرایطی حق را به راننده نیز می دهد.در این مقاله از مجموعه نکات و دانستنی های حقوقی دادمان میخواهیم درباره شروط تعلق دیه به عابر پیاده صحبت کنیم.
از جمله تخلفات مهم عابران پیاده می توان به بی توجهی به خط کشی عابران پیاده، استفاده نکردن از پل عابر پیاده، بی توجهی به چراغ قرمز خیابان و ورود ناگهانی به سطح سواره رو اشاره کرد.
اگر عابری از معابر غیرمجاز عبور کند و حادثه ای برایش پیش آید، کارشناسان بخش تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی، سهم تقصیر را برای عابر هم لحاظ می کنند. آن ها مواردی مانند مسکونی یا غیرمسکونی بودن، بزرگراه یا معبر اصلی، فرعی یا کوچه بودن یا امکان عبور برای عابر، وجود چراغ و علایم راهنمایی و رانندگی و سایر موارد موجود در محل را بررسی می کنند.
ممکن است در مواردی، سهم تقصیر عابر به ١٠٠ درصد هم برسد و راننده هیچ گونه جرمی مرتکب نشده باشد. برای مثال عابری با خودرویی تصادف کرده، اما، چون چراغ راهنمایی و رانندگی، برای راننده؛ سبز بوده و عابر حق عبور نداشته، با ملاحظه سایر موارد، سهم تقصیر عابر ۱۰۰ درصد ذکر می شود.
وظایف عابران پیاده براساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی
عابرین مثل رانندگان، یکسری وظایف دارند. در ماده ٢٠١۵ آییننامه راهنمایی و رانندگی تکالیفی برای عابرین پیاده ذکر شده است که مکلفند در زمان عبور و تردد در معابر آنها را انجام دهند. مهمترین شروط تعلق دیه به عابر پیاده رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می باشد که در ادامه به آن اشاره میکنیم:
♦ مطابق آیین نامه راهنمایی و رانندگی، عابران پیاده موظفند در محل هایی که پیاده رو وجود دارد، از سطح سواره رو استفاده نکنند؛
♦ در محل هایی که پیاده رو وجود ندارد یا به دلایلی غیرقابل تردد باشد، باید از منتهی الیه سمت چپ سواره رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور کنند؛
♦ برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه های پیاده، پل های هوایی و گذرگاه های زیرزمینیِ مجاز عبور کنند؛
♦ از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره رو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند؛
♦ از حصار آزادراه ها نگذرند و در بزرگراه ها و خیابان ها از لابلای درختان، گل بوته های حاشیه و میانه راه عبور نکنند؛
♦ در تقاطع ها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت کنند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود، بایستند؛
♦ از موانع و خط کشی خطوط ویژه، سواره رو خیابان ها و میدان ها عبور نکنند؛
♦ در بزرگراه ها و خیابان های اصلی، از خارج از گذرگاه های تعیین شده عبور نکنند همچنین در سواره رو خیابان برای سوار شدن به وسیله نقلیه و نیز صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه، توقف نکنند.
قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی
در ادامه مبحث شروط تعلق دیه به عابر پیاده به قانون رسیدگی به تخلفات عابرین پیاده می پردازیم. در صورتیکه عابر پیاده در عبور از سوارهرو معابر و خیابانها جز از نقاطی که خط کشی شده و مخصوص عبور عابر پیاده است (محل مجاز) از محل دیگری (محلهای غیرمجاز) عبور نماید متخلف شناخته میشود و مکلف به پرداخت جریمه مقرر در آییننامه است.
در صورتیکه در این قبیل نقاط غیرمجاز وسیله نقلیه موتوری با عابر پیاده تصادف نماید راننده وسیله نقلیه در صورتیکه کلیه مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نموده باشد مسئول شناخته نمیشود.
محاسبه دیه در اپلیکیشن دادمان
موسسه حقوقی سروش نافع دادمان (شعبه مرکزی کرج) با همکاری تیمی قدرتمند و متعهد متشکل از حقوقدانان مجرب، وکلای پایه یک دادگستری، قضات بازنشسته، اساتید دانشگاه و کارشناسان در حوزه های مختلفی از جمله ثبت و صنایع و مالی و کیفری و حسابداری با هدف ارائه خدمات گسترده مشاوره حقوقی و داوری و قبول انواع وکالتهای حقوقی و کیفری در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و در راستای تکریم ارباب رجوع اقدام به راه اندازی اپلیکیشن دادمان کرده است و یکی از بخشهایی که در این اپلیکیشن با استقبال زیاد کاربران روبرو شده بخش محاسبه دیه میباشد. برای دریافت لینک اپلیکیشن و نصب آن روی عکس زیر کلیک کنید: