قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بخش ۶

‌فصل نهم : حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری
‌ماده۱۷۹: حقوق بازنشستگی، حقوق وظیفه و حقوق مستمری عبارت است از‌وجوهی که حسب مورد به بازنشستگان، ازکارافتادگان و عائله تحت تکفل کارکنان برابر‌مقررات مربوط از صندوق بازنشستگی نیروی انتظامی به طور ماهانه پرداخت می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۷۹: حقوق و مزایای کارکنان شهید و جانباز ازکارافتاده کلی ومفقودالاثر‌براساس قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده ومفقودالاثر جنگ‌تحمیلی مصوب۳۰/۰۶/۱۳۷۲ مجلس شورای اسلامی پرداخت خواهد شد.
‌تبصره۲-۱۷۹: حقوق کارکنان مفقودالاثر درغیر از موارد مذکور در قانون حالت اشتغال‌مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و مفقودالاثر جنگ تحمیلی مصوب  ۳۰/۰۶/۱۳۷۲‌براساس ماده (۱۷۱) این قانون پرداخت می‌گردد.
‌تبصره۳-۱۷۹: اولین رتبه حقوقی کارکنان بازنشسته که قبل از تصویب قانون ارتش‌مصوب ۰۷/۰۷/۱۳۶۶مجلس شورای اسلامی به درجات ستوان سومی و بالاتر نائل‌گردیده‌اند و مدارک تحصیلی آنان پائین‌تر از فوق دیپلم (‌ کاردانی) باشد یازده(۱۱) تعیین‌می‌گردد و مابه‌التفاوت آن از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۳۷۱قابل محاسبه می‌باشد.
‌تبصره۴-۱۷۹: هرگاه شخصی که دارای حقوق بازنشستگی یا وظیفه است مفقودالاثر‌شود و مدت شش ماه حقوق بازنشستگی یا وظیفه خود را مطالبه ننماید، وراث‌ذوی‌الحقوق چنانچه مطابق این قانون مستمری به آنها تعلق گیرد حق دارند موقتاً مستمری‌قانونی خود را تقاضا نمایند. چنانچه بعدها معلوم شود شخص مفقودالاثر فوت نموده،‌مستمری موقتی از تاریخ فوق به طور دائم برقرار می‌شود و درصورتی که معلوم شود در‌حال حیات می‌باشد، وضعیت حقوق آنان به حال اولیه اعاده می‌گردد.
‌تبصره۵-۱۷۹: حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری کسانی که قبل از تاریخ۰۷/۰۷/۱۳۶۶خدمت آنان پایان پذیرفته براساس مقررات قانون ارتش و مشمولین قانون‌حقوق و مزایای ارتش
تعیین می‌گردد.
ماده۱۸۰: دریافت حقوق بازنشستگی یا وظیفه و سهمیه مستمری تواماً ممنوع‌بوده و در این حالت فقط مبلغ بیشتر پرداخت خواهد شد.
ماده۱۸۱: فرزندانی که یکی از والدین آنها فوت شود حق دریافت سهمیه‌مستمری ازحقوق وی را خواهند داشت اگر چه پدر یا مادر آنها که در حال حیات است به‌هرعنوان حقوق یا حقوق بازنشستگی یا وظیفه از دولت دریافت دارد.
ماده۱۸۲: حقوق شهدا، جانبازان از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و‌جنگ تحمیلی براساس قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و‌مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب ۱۳۷۲.۶.۳۰ مجلس شورای اسلامی‌تعیین و افزایش حقوق پایه با ضریب پنج درصد (۵%) تا رسیدن به شرایط عمومی‌بازنشستگی (‌سی سال خدمت)
محاسبه و پس از خاتمه سی سال مطابق قوانین و مقررات‌مربوط به حقوق مستمری تعیین و به عائله تحت تکفل آنان پرداخت می‌گردد.
ماده۱۸۳: میزان حقوق وظیفه، جانبازان موضوع بند (ب) ماده (۱۲۸) این قانون‌چنانچه در شمول قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز ازکارافتاده و مفقودالاثر‌انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی قرار نگیرند به شرح زیر تعیین می‌گردد:
‌الف – درمورد کارکنان پایور و پیمانی، حقوقی معادل حقوق دو درجه یا رتبه بالاتر ‌و آخرین فوق‌العاده‌های شغل و مزایای مستمر دو درجه یا رتبه بالاتر.
ب – درمورد محصلین، حقوقی معادل حقوق درجه یا رتبه‌ای که بعد از پایان دوره‌آموزشی به آن نائل می‌شدند با قدمتی معادل سابقه تحصیل.
ج – درمورد کارکنان وظیفه حقوقی معادل حقوق کارکنان پایور یک درجه بالاتر.
‌تبصره۱-۱۸۳: حقوق مستمری بگیران جانبازان بعداز فوت عبارت است از آخرین حقوق‌وظیفه آنان.
ماده۱۸۴: میزان حقوق وظیفه و حقوق مستمری بگیران کارکنانی که بنا به‌تشخیص کمیسیون مندرج در ماده (۱۴۰) این قانون در هر یک از موارد پیش‌بینی شده در‌ماده(۱۳۸)این قانون در حین انجام وظیفه یا به سبب آن معلول یا فوت شوند به شرح زیر‌تعیین می‌گردد:
‌الف – درمورد کارکنان پایور و پیمانی معادل حقوق یک درجه یا رتبه بالاتر و آخرین ‌و فوق‌العاده شغل و مزایای مستمر.
ب – در مورد محصلین معادل نه دهم حقوق درجه یا رتبه‌ای که بعد از پایان دوره‌آموزشی به آن نائل می‌شدند با قدمتی معادل سابقه تحصیل.
ج – درمورد کارکنان وظیفه حقوقی معادل حقوق کارکنان پایور همطراز.
‌تبصره۱-۱۸۴: حقوق مستمری‌بگیران معلولین این ماده درصورتی که بنابه تشخیص‌کمیسیون مندرج در ماده (۱۴۰) این قانون فوت ناشی از معلولیت باشد معادل آخرین‌حقوق وظیفه ودرصورتی که ناشی از معلولیت نباشد نه دهم آخرین حقوق وظیفه خواهد‌بود.
ماده۱۸۵: میزان حقوق وظیفه و حقوق مستمری‌بگیران کارکنانی که به تشخیص‌کمیسیون مندرج در ماده (۱۴۰) این قانون به طور عادی معلول یا فوت می‌شوند به شرح‌زیر تعیین می‌گردد:
‌الف – درمورد کارکنان پایور و پیمانی، حقوقی معادل آخرین حقوق،‌فوق‌العاده‌های شغل و مزایای مستمر.
ب – درمورد محصلین چهار پنجم حقوق درجه یا رتبه‌ای که بعد از پایان دوره‌آموزش به آن نائل می‌شدند با قدمتی معادل سابقه تحصیل.
ج – درمورد کارکنان وظیفه نه دهم حقوق کارکنان پایور همطراز.
‌تبصره۱-۱۸۵: حقوق مستمری‌بگیران معلولین موضوع این ماده معادل آخرین حقوق‌وظیفه آنان خواهد بود.
ماده۱۸۶: با کارکنان بازنشسته درصورتی که جانباز ازکارافتاده و یا شهید و یا‌مفقودالاثر شوند حسب مورد برابر مواد (۱۷۹) و (۱۸۳) این قانون رفتار خواهد شد و‌درصورت فوت آخرین حقوق بازنشستگی استحقاقی به عنوان حقوق مستمری به‌مستمری‌بگیران آنها پرداخت خواهد گردید.
ماده۱۸۷: کارکنان وظیفه دوره احتیاط و ذخیره که قبل از خدمت از کارکنان دولت‌بوده‌اند درصورت شهادت، جانباز شدن، فوت و یا معلولیت، حقوق مستمری و وظیفه‌آنان برابر مقررات این قانون برمبنای آخرین حقوق دریافتی از سازمان مربوطه و از بودجه‌همان سازمان پرداخت خواهد شد و چنانچه حقوق آنان در سازمان مربوطه کمتراز حقوق‌کارکنان پایور همطراز آنان باشد حقوق مستمری و وظیفه برمبنای حقوق کارکنان پایور‌همطراز محاسبه شده و مابه‌التفاوت آن از اعتباری که بدین جهت همه ساله دربودجه‌نیروی انتظامی منظور می‌شود، پرداخت خواهد شد.
ماده۱۸۸: هرگاه سابقه خدمت جانبازان موضوع ماده (۱۸۳) این قانون و‌معلولینی که از حقوق وظیفه استفاده می‌نمایند کمتر از بیست سال باشد حقوق وظیفه‌مقرره را از بودجه نیروی انتظامی دریافت نموده و سالانه مبلغی معادل افزایش حقوق پایه‌مربوطه استفاده خواهند کرد و کسور بازنشستگی به صندوق مربوطه واریز و پس از رسیدن‌به بیست سال خدمت، از مبلغی معادل آخرین حقوق دریافتی از صندوق بازنشستگی‌نیروی انتظامی برخوردار خواهند شد.

‌ماده۱۸۹: درصورتی که حقوق مستمری‌بگیران بیش از حقوق بازنشستگی باشد‌تا میزان حقوق بازنشستگی بر مبنای سنوات خدمت از صندوق بازنشستگی نیروی‌انتظامی و مازاد آن از محل اعتباراتی که بدین منظور همه ساله در بودجه نیروی انتظامی‌منظور می‌گردد پرداخت خواهد شد. دولت مکلف است کمبود بودجه صندوق‌بازنشستگی نیروی انتظامی را
ازنظر جبران پرداخت حقوق وظیفه جانبازان و‌مستمری‌بگیران که احکام خاصی درمورد آنها پیش‌بینی شده است همه ساله در لایحه‌بودجه کل کشور منظور نماید.
ماده۱۹۰: کارکنانی که با داشتن حداقل بیست سال قدمت خدمت اخراج‌می‌شوند به عائله تحت تکفل آنان وجوهی معادل سه پنجم حقوق مندرج در ماده (۱۷۹)‌این قانون پرداخت می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۹۰: کسانی که به موجب احکام مراجع قضائی که صلاحیت تعیین حقوق‌بازنشستگی، مستمری و یا وظیفه را دارا باشند برای آنان مبالغ مشخصی تحت عناوین‌مذکور، مقررگردیده و درمواردی که به موجب احکام بعدی مبالغ جدیدی برای آنان مقرر‌گردد ازمبالغ جدید برخوردار خواهند شد.به هر حال مبالغ فوق از میزان استحقاقی مندرج در این ماده تجاوز نخواهد کرد.
ماده۱۹۱: مستمری‌بگیران مشمول این قانون عبارتند از:
‌الف – همسر دائم و شوهر درصورتی که همسرش مخارج وی را تأمین می‌نموده‌است.
ب – اولاد ذکور غیرشاغل تا سن بیست سال تمام و درصورتی که مشغول تحصیل‌باشند تا خاتمه تحصیل حداکثر بیست و پنج سال تمام.
ج – اولاد اناث جز درصورتی که شوهر داشته یا شاغل باشند.
‌د – پدر و مادری که در کفالت متوفی بوده‌اند.
‌هـ – برادر محجور یا بیمار که در کفالت متوفی بوده و قادر به اداره امور خود نباشد.
‌و – برادر صغیری که در کفالت متوفی بوده، تا سن بیست سال تمام و درصورت‌تحصیل تا سن بیست و پنج سال تمام مشروط بر این که شاغل نباشد.
‌ز – خواهری که در کفالت متوفی بوده جز درصورتی که شوهر داشته یا شاغل باشد.
ح – نوه‌هایی که تحت کفالت متوفی بوده‌اند، پسر تا سن بیست سال و درصورت‌ تحصیل تا سن بیست و پنج سال تمام و دختر جز درصورتی که شوهر داشته یا شاغل ‌باشد.
‌تبصره۱-۱۹۱: هر یک از مستمری‌بگیران چنانچه به بیماری غیرقابل علاج و یا نقص‌عضو مبتلا گردند به طوری که برابر تشخیص کمیسیون عالی پزشکی برای همیشه قادر به‌تأمین معاش خود نباشند مستمری آنان مادام‌العمر پرداخت خواهد شد.
‌تبصره۲-۱۹۱: پرداخت مستمری به مستمری‌بگیران در طول خدمت دوره ضرورت نیز‌صرف‌نظر از شرایط سنی ادامه خواهد یافت.
ماده۱۹۲: حقوق مستمری‌بگیران براساس آخرین سوابق خدمتی یا اظهارنامه‌ای‌که ازطرف کارکنان برابر ماده (۱۹۱) این قانون تنظیم می‌گردد به طور مساوی بین آنان‌تقسیم خواهد شد.
‌تبصره۱-۱۹۲: برای رسیدگی به اعتراض کسانی که خود را محق به دریافت مستمری‌می‌دانند ودر سوابق خدمتی کارکنان جزو افراد تحت تکفل قید نشده‌اند هیأت رسیدگی‌مرکب ازاعضای زیر تشکیل می‌شود:
‌الف – فرمانده نیروی انتظامی یا جانشین وی.
ب – معاون نیروی انسانی نیروی انتظامی یا نماینده وی.
ج – مسؤول امور بیمه و بازنشستگی نیروی انتظامی یا نماینده وی.
ماده۱۹۳: چنانچه هر یک از مستمری‌بگیران فوت شود و یا شرایط دریافت‌حقوق مستمری را از دست بدهد سهم وی به سهم سایر مستمری‌بگیران افزوده خواهد‌شد.
ماده۱۹۴: جانبازان و خانواده‌های شهدا، علاوه بر دریافت حقوق وظیفه و‌مستمری ازنظر کلیه خدمات رفاهی و مزایای دیگر مانند سایر جانبازان و شهدا در سطح‌کشور، به ترتیب تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار می‌گیرند.
ماده۱۹۵: به کارکنانی که خدمت آنان پایان می‌پذیرد و به مستمری‌بگیران‌کارکنانی که شهید یا فوت می‌شوند به میزان مدتی که از سال ۱۳۵۸ به بعد در طول خدمت‌از مرخصی استحقاقی استفاده نکرده باشند حداکثر معادل چهار ماه و درصورتی که‌سازمان با مرخصی آنان موافقت نکرده باشد معادل تمام مدت مرخصی استفاده نشده‌براساس آخرین حقوق و مزایا از محل اعتبارات نیروی انتظامی پرداخت می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۹۵: به کسانی که بازخرید، مستعفی و یا اخراج می‌گردند علاوه بر وجوه‌مذکور، کسور بیمه و بازنشستگی که از حقوق آنان کسر شده است از محل صندوق‌بازنشستگی و بیمه نیز پرداخت خواهد شد.
ماده۱۹۶: هرگاه حقوق ماهانه کارکنان شاغل اضافه گردد به همان نسبت که در‌قانون آورده می‌شود حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران اضافه خواهد‌شد و مبلغ اضافی از محل بودجه نیروی انتظامی تأمین می‌گردد.
ماده۱۹۷: کسانی که از حقوق بازنشستگی و یا حقوق وظیفه برخوردارند‌درصورت ترک تابعیت با عائله تحت تکفل آنان برابر مستمری‌بگیران فوت عادی رفتار‌می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۹۷: ترک تابعیت مستمری‌بگیران موجب قطع حقوق آنان حسب مورد به نفع‌صندوق بازنشستگی یا صندوق دولت یا سایر مستمری‌بگیران خواهد شد.
ماده۱۹۸: درصورتی که میزان صدمات وارده به جانبازان و معلولین حین انجام‌ وظیفه یا به سبب آن در حدی باشد که به تأیید کمیسیون عالی پزشکی نیروی انتظامی در‌انجام کارهای روزانه زندگی محتاج کمک و معاضدت عملی دیگران باشند و در آسایشگاه‌جانبازان نگهداری نشوند برحسب مورد و متناسب با میزان ازکارافتادگی ازحقوق‌نگهداری برخوردار
خواهند شد. آئین‌نامه اجرایی این ماده و همچنین میزان هزینه درمان‌مبتلایان به بیماریهای سرطان و تالاسمی و سایر بیماریهای خاص توسط نیروی انتظامی و‌با هماهنگی وزارت کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

‌فصل دهم : امور خدماتی کارکنان
‌ماده۱۹۹: کارکنان نیروی انتظامی می‌توانند علاوه بر استفاده از درمانگاهها و‌بیمارستانهای این نیرو و امکانات سازمان تأمین خدمات درمانی، از خدمات بیمه مکمل‌درمان نیز بهره‌مند شوند.
‌تبصره۱-۱۹۹: از کارافتادگان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و عائله تحت تکفل کارکنان‌شاغل و بازنشسته و وظیفه‌بگیر زیر پوشش سازمان تأمین خدمات درمانی وبیمه‌های‌مکمل خواهند بود.
‌تبصره۲-۱۹۹: در مناطقی که امکانات منحصر به یگان انتظامی مستقر در آنهاست،‌ عائله تحت تکفل کارکنان می‌توانند از امکانات مزبور استفاده نمایند.
ماده۲۰۰: نیروی انتظامی حتی‌المقدور ضمن تأمین خانه‌های سازمانی موظف‌است کمبود آن را از طریق ارائه تسهیلاتی مانند پرداخت ودیعه مسکن و وام مسکن در‌جهت کمک به معیشت کارکنان شاغل تأمین نماید. دولت مکلف است همه ساله‌اعتبارات مربوط به این ماده را در بودجه نیروی انتظامی منظور نماید.
‌تبصره۱-۲۰۰: نحوه استفاده کارکنان از این تسهیلات برابر دستورالعملی خواهد بودکه‌به‌تصویب فرمانده نیروی انتظامی می‌رسد.
ماده۲۰۱: نیروی انتظامی موظف است کلیه کارکنان خود را درقبال حوادثی که در‌ارتباط با انجام وظیفه منجر به شهادت، فوت، بیماری، نقص عضو یا ازکارافتادگی ویا‌پرداخت دیه می‌گردد بیمه نماید. آئین‌نامه اجرائی این ماده به پیشنهاد نیروی انتظامی و‌تأیید وزارت کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
‌تبصره۱-۲۰۱: چگونگی اجرای این ماده تابع مقررات بیمه‌های کارکنان خواهد بود.
‌تبصره۲-۲۰۱: اعتبارات این ماده از محل صندوق بیمه مربوطه تأمین می‌گردد.
ماده۲۰۲: نیروی انتظامی متناسب با امکانات موظف است خدمات فرهنگی،‌ورزشی ورفاهی به ایثارگران، بازنشستگان و کارکنان شاغل و خانواده تحت تکفل آنان‌ارائه نماید.
‌فصل یازدهم : مواد تکمیلی
‌ماده۲۰۳: کارکنان تطبیق شده با دستورالعمل تعیین جایگاه خدمتی پاسداران‌کمیته انقلاب اسلامی مصوب فرماندهی کل قوا و نیز کارکنان تطبیق شده با قانون ارتش‌مصوب  ۰۷/۰۷/۱۳۶۶ از حیث تطبیق درجه، رتبه یا ارشدیت مشمول دستورالعمل و قانون‌مذکور واصلاحات بعدی آنها خواهند بود.
ماده۲۰۴: سنوات خدمتی کارکنان کمیته انقلاب اسلامی برابر دستورالعمل تعیین‌جایگاه خدمتی پاسداران کمیته انقلاب اسلامی مصوب فرماندهی کل قوا حسب مورد از‌تاریخ تأسیس این نهاد (۲۳/۱۱/۱۳۵۷) جزء سنوات خدمت رسمی آنان محسوب‌گردیده ودولت موظف است پس از تصویب این قانون، کسور بازنشستگی کارکنان مذکور‌را تا تاریخ۱۲/۰۱/۱۳۷۰
اعم از سهم دولت و کارکنان به صندوق بازنشستگی نیروی‌انتظامی پرداخت نماید.
‌تبصره۲۰۴-۱: پاسداران کمیته انقلاب اسلامی که قبل از تصویب این قانون از خدمت‌منفک شده‌اند نیز مشمول مفاد این ماده می‌گردند.
ماده۲۰۵: کارکنانی که سابقه خدمت در وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته ‌به دولت و یا نهادهای انقلاب اسلامی داشته و سوابق خدمتی آنان به نیروی انتظامی‌منتقل شده است، سابقه خدمتی مذکور جزو سنوات خدمتی آنان محسوب خواهد شد.
‌تبصره۱-۲۰۵: درصورتی که سابقه خدمت قبلی درارتباط با شغل آنان در نیروی انتظامی‌باشد تمام سنوات و در غیر این صورت یک دوم آن جزو سنوات ترفیعاتی محسوب‌می‌گردد. تشخیص ارتباط سابقه خدمت قبلی با شغل کارکنان برابر دستورالعملی خواهد‌بود که توسط نیروی انتظامی با هماهنگی وزارت کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران‌می‌رسد.
‌ماده۲۰۶: تطبیق کارکنان موضوع تبصره ماده (۱) قانون نیروی انتظامی مصوب ۲۷/۰۴/۱۳۶۹ با این قانون برابر دستورالعملی خواهد بود که توسط نیروی انتظامی تهیه و‌پس از تأیید وزارت کشور ازطریق ستاد کل به تصویب فرماندهی کل قوا خواهد رسید.
‌تبصره۱-۲۰۶: اجرای تطبیق آن دسته از کارکنان مشمول ماده مذکور که براساس‌دستورالعمل فوق‌الذکر جزو کارکنان نیروی انتظامی محسوب خواهند شد، توسط نیروی‌انتظامی صورت خواهد گرفت.
ماده۲۰۷: نیروی انتظامی موظف است تطبیق وضعیت و ادامه خدمت کارکنان‌روزمزد و قراردادی که قبل از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۳۷۰ و همچنین تطبیق وضعیت و ادامه خدمت‌داوطلبان غیرنظامی (‌جوانمردان) که دراجرای قانون مربوط به وضع خدمتی داوطلبان‌غیرنظامی که در مناطق عملیاتی با نیروهای مسلح همکاری می‌نمایند مصوب۱۳۶۰.۱۰.۱۴ قبل از تاریخ  ۰۷/۰۷/۱۳۶۶ به کار گرفته شده‌اند و به علت نیاز سازمان به‌خدمت خود ادامه داده‌اندرا ظرف مدت شش ماه تعیین وضعیت نماید.
‌تبصره۱-۲۰۷: حق بیمه پرداخت شده به سازمان تأمین اجتماعی (‌سهم بیمه شده و‌کارفرما) وکسورات بازنشستگی جوانمردان (‌سهم دولت و کارکنان) می‌بایست به صندوق‌بازنشستگی نیروی انتظامی واریز گردد.
ماده۲۰۸: نیروی انسانی مورد نیاز سازمانهای عقیدتی سیاسی و حفاظت‌اطلاعات درچهارچوب جداول سازمانی مصوب توسط نیروی انتظامی تأمین می‌گردد.
ماده۲۰۹: رؤسای سازمانهای عقیدتی سیاسی و حفاظت اطلاعات در زمینه امور‌نیروی انسانی کارکنان خود از اختیاراتی معادل فرمانده نیروی انتظامی برخوردار‌می‌باشند.
‌تبصره۱-۲۰۹: پذیرش استعفاء، بازخریدی و بازنشستگی و همچنین انتقال و مأمور به‌خدمت نمودن کارکنان از شمول این ماده خارج می‌باشد.
ماده۲۱۰: در اجرای بند (۸) ماده (۴) قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی‌ایران مصوب ۲۷/۰۴/۱۳۶۹، انجام وظایفی که به عنوان ضابط قوه قضائیه به عهده نیروی‌انتظامی است و همچنین هزینه‌های مزبور درجهت مأموریتها و نگهداری و بدرقه متهمین‌طبق آئین‌نامه‌ای خواهد بود که با مشارکت وزارت دادگستری، وزارت کشور و نیروی‌انتظامی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده۲۱۱: نیروی انتظامی موظف است کلیه آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و‌اساسنامه‌های مندرج در این قانون را جز در مواردی که مهلت مشخصی برای آنها تعیین‌شده است حداکثر ظرف مدت یک سال تهیه و در سیر مراحل تصویب قرار دهد.
‌تبصره۱-۲۱۱: درصورت عدم تهیه موارد مذکور در این ماده و مهلت‌های قانونی، وزارت‌کشورموظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه نسبت به تهیه آنها اقدام و در سیر مراحل‌تصویب قرار دهد.
ماده۲۱۲: اختیارات فرماندهی کل قوا محدود به موارد مصرحه در این قانون‌نمی‌باشد.
ماده۲۱۳: جانشین فرمانده کل قوا در امور نیروی انتظامی و وزیر کشور، درمورد‌آن دسته از موارد مندرج در این قانون که موکول به تصویب فرماندهی کل قوا گردیده‌است، درصورت تفویض اختیار، اعمال اختیارات خواهد نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا