قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بخش ۵

‌فصل هشتم : دریافتی کارکنان
‌ماده۱۴۹: دریافتی ماهانه کارکنان پایور و پیمانی عبارت است از مجموع حقوق،‌مزایای مستمر و فوق‌العاده‌های شغل و سایر پرداختها.
بخش اول  :حقوق:
‌ماده۱۵۰: حقوق کارکنان از حاصلضرب مجموع عوامل ذیل در ضریب ریالی‌تشکیل می‌گردد:
‌الف – حداقل حقوق مبلغ معینی است که به‌عنوان کمترین میزان حقوق دریافتی در‌سطح کارکنان مشمول این قانون پرداخت می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۵۰: عدد حداقل حقوق برای دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و پائین‌تر ۶۴۸‌واحد برای دارندگان مدرک کارشناسی ۵۶۴ واحد و برای دارندگان مدرک کارشناسی‌ارشد و بالاتر ۵۳۰ واحد تعیین می‌گردد.
ب – حق کارایی مبلغی است برابر با حاصلضرب رتبه حقوقی به‌توان دو در واحد‌حق‌کارائی.
‌تبصره۱: واحد حق کارایی برای کلیه کارکنان عدد ۲.۵ می‌باشد.
‌تبصره۲: اولین رتبه حقوقی کارکنان اعداد مشخصی است که به موجب ماده(۱۵۴) این قانون برای هر یک از مقاطع تحصیلی تعیین شده است و رتبه حقوقی کارکنان‌برابر است با مجموع اولین رتبه حقوقی و تعداد درجات یا رتبه‌های خدمتی دریافتی پس‌از اولین درجه یا رتبه.
ج – حقوق پایه مبلغی است معادل (۳) یا (۴) یا (۵) درصد مجموع حداقل حقوق ‌وحق‌کارائی و حق‌پایه سالهای قبل که براساس ارزشیابی کارکنان پس از هر یک سال‌خدمت به کارکنان تعلق می‌گیرد و به حقوق آنان اضافه می‌شود.
‌تبصره : کارکنان نیروی انتظامی در قبال هر سال خدمت قابل قبول خود تا پایان‌سال۱۳۶۹ از حقوق پایه به میزان سه درصد (۳%) مجموع حداقل حقوق و حق کارایی‌مربوط به آخرین درجه یا رتبه برخوردار می‌گردند.
ماده۱۵۱: ضریب ریالی مذکور در این قانون همواره معادل ضریب ریالی حقوق‌کارکنان نیروهای مسلح می‌باشد.
ماده۱۵۲: تعیین همطرازی مقامات نیروی انتظامی با مقامات مندرج در تبصره(۲) ماده(۱) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۰.۶.۱۳ و‌برخورداری آنان ازامتیازات متعلقه به استناد ماده مذکور براساس دستورالعملی خواهد‌بود که توسط نیروی انتظامی با هماهنگی وزارت کشور تهیه و از طریق ستاد کل به‌تصویب‌فرماندهی کل قوا
می‌رسد.
‌تبصره۱-۱۵۲: مقامات مذکور در این ماده پس از پایان دوران تصدی به ترتیب در‌بالاترین گروههای جدول مربوط تخصیص می‌یابند و حقوق هر یک از آنان براساس عدد‌مبنای گروه مربوط تعیین و افزایش سنواتی نیز براساس آن محاسبه خواهد شد.
‌تبصره۲-۱۵۲: مقامات مذکور در صورت اشتغال در هر یک از دستگاههای دولتی و‌نهادهای انقلاب اسلامی و مؤسسات و شرکتهایی که شمول حکم بر آنها مستلزم ذکر نام‌است ازافزایش سنواتی براساس عدد مبنای گروه مربوط برخوردار خواهند شد.
ماده۱۵۳: با توجه به سختی و کیفیت خاص خدمت در نیروی انتظامی و به‌منظور‌حفظ قدرت جذب نیروی انسانی حداقل و حداکثر حقوق مشمولین این قانون از حداقل و‌حداکثرحقوق مشمولین قانون استخدام کشوری مصوب ۳۱/۰۳/۱۳۴۵بیست درصد(۲۰%) اضافه خواهد بود و در کلیه مواردی که نظام پرداخت یا اعداد حقوقی کارکنان‌نیروهای مسلح تغییرنماید، عوامل مندرج در این قانون به همان نسبت و به‌طور همزمان‌تغییر خواهد نمود ودر صورت اصلاح گروه یا گروههای ورودی مشمولین قانون نظام‌هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب۱۳/۰۶/۱۳۷۰ توسط هیأت دولت واحد حق‌کارائی موضوع تبصره (۱) ذیل بند (ب) ماده (۱۵۰) با رعایت مفاد این ماده بر حسب‌مورد توسط هیأت دولت یا ستاد کل برای همان مقطع یا مقاطع مشابه نیروی انتظامی‌افزایش می‌یابد.
ماده۱۵۴: اولین رتبه حقوقی کارکنان باتوجه به مدارک تحصیلی قابل قبول و‌موردنیاز نیروی انتظامی به شرح زیر تعیین می‌گردد :
‌الف – پائین‌تر از پایان دوره ابتدایی، (۱) .
ب – پایان دوره ابتدائی (‌جدید و قدیم)، (۳) .
ج – پایان دوره راهنمائی یا سیکل و اول متوسطه سابق، (۶) .
‌د – پایان دوره متوسطه، (۹).
‌هـ- پایان دوره‌های کاردانی و آموزشگاههای افسری و همافری سابق و دوره اول‌دانشکده‌های علوم نظامی و انتظامی و سایر دوره‌های آموزشی همطراز، (۱۱) .
‌و – پایان دوره‌های کارشناسی و دانشکده‌های افسری و خلبانی سابق و دوره دوم‌دانشکده علوم نظامی و انتظامی و سایر دوره‌های آموزشی همطراز، (۱۳) .
‌ز – پایان دوره‌های کارشناسی ارشد و همچنین دکترای رشته‌های درمانی به جز‌پزشکی عمومی، (۱۵) .
ح – دکترای پزشکی عمومی و دکترای سایر رشته‌های علوم، (۱۶) .
‌تبصره۱-۱۵۴: اولین رتبه حقوقی دارندگان مدرک تحصیلی چهارم و پنجم متوسطه نظام‌سابق که مدرکشان اساس استخدام بوده به ترتیب (۷) و (۸) تعیین می‌گردد.
‌تبصره۲-۱۵۴: به اولین رتبه حقوقی دارندگان مدرک تحصیلی دکترا در کلیه رشته‌ها که‌دوره‌های تخصصی و یا فوق تخصصی قابل قبول و موردنیاز نیروی انتظامی را طی نموده‌باشند حسب مورد (۳) و (۴) واحد اضافه می‌گردد.
‌تبصره۳-۱۵۴: در مواردی که طول دوره‌های مذکور در تبصره (۲) و بندهای (‌ز)، (ح) و(‌هـ) به موجب مدرک مورد تأیید یکی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از سنوات مورد محاسبه در بندهای مزبور باشد به‌ازاء هر سال تحصیل بالاتر، یک واحد به اولین رتبه حقوقی آنان افزوده می‌گردد.
‌تبصره۴-۱۵۴: اولین رتبه حقوقی کارکنانی که قبل از تصویب قانون ارتش مصوب ۰۷/۰۷/۱۳۶۶دراثر رشادت و به‌فرمان فرماندهی کل قوا یا در اجرای حضور در جبهه برطبق‌ماده (۳۳) قانون سابق ارتش از طریق درجه موقت ستوان سومی به درجات بالاتر نایل‌گردیده‌اند و مدرک تحصیلی آنان پایین‌تر از فوق دیپلم (‌کاردانی) باشد (۱۱) تعیین‌می‌گردد.
‌تبصره۵-۱۵۴: مدرک تحصیلی که حسب مورد به‌موجب ارزیابی وزارتخانه‌های آموزش‌و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معادل یکی از‌مقاطع مذکوردر این ماده شناخته شود دارای ارزش برابر خواهد بود.
‌تبصره۶-۱۵۴: کارکنانی که به‌علت داشتن مدرک هنری یا ورزشی و یا تخصصی به‌موجب مقررات استخدامی سابق نیروهای مسلح و یا مقررات سازمان مدیریت و‌برنامه‌ریزی کشور از نظر استخدامی معادل هر یک از مقاطع تحصیلی فوق‌الذکر طبقه‌بندی‌شده یا بشوند درمحاسبه حقوق آنان اولین رتبه حقوقی همان مدرک تحصیلی ملاک عمل‌خواهد بود.
‌تبصره۷-۱۵۴: مدرک تحصیلی پایان دوره متوسطه و مقاطع پائین‌تر استخدامی همین‌قانون در هر وضعیت خدمتی، موردنیاز و قابل قبول تلقی گردیده و چنانچه اولین رتبه‌حقوقی این مدارک از اولین رتبه حقوقی قبلی بیشتر باشد، در مورد مدرک پایان دوره‌متوسطه براساس این ماده و سایر موارد رتبه حقوقی بالاتر ملاک محاسبه قرار خواهد‌گرفت.
ماده۱۵۵: اولین رتبه حقوقی کارمندان موضوع بند (ب) ماده (۱۹) این قانون برابر‌است با رتبه خدمتی موضوع ماده (۸۴) همین قانون.
ماده۱۵۶: به محصلینی که قبل از نیل به درجه یا رتبه در بدو استخدام دوره‌های‌آموزشی را طی می‌نمایند، ماهانه مبلغی به میزان یک دوم حقوق حاصله ازعوامل مذکور‌در ماده (۱۵۰) و براساس رتبه حقوقی مدرک تحصیلی اساس استخدام و سنوات قابل‌قبول آموزشی آنان تعیین و پرداخت می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۵۶: به محصلینی که در رشته‌های پروازی، دریانوردی و مأموریتی، آموزش‌می‌بینند حسب مورد مبالغی تا پنجاه درصد (۵۰%) مزایای شغلی که در آن کارآموزی‌می‌نمایند به‌عنوان مزایای ویژه آموزشی در طول مدت آموزش عملی پرداخت خواهد‌شد.
ماده۱۵۷: کلیه کارکنان پایور و پیمانی پس از حداقل مدت توقف در درجه یا رتبه‌درصورت داشتن کارایی لازم به ازاء هر چهار سال توقف یک واحد به رتبه حقوقی آنان‌اضافه می‌شود. این افزایش برای دارندگان درجات امیری، دو واحد خواهد بود.
‌تبصره۱-۱۵۷: کلیه کارکنان درآخرین سال خدمت خود به ازاء هر سال خدمت پس از‌آخرین ارتقاء، از یک چهارم رتبه حقوقی برخوردار خواهند شد.
‌تبصره۲-۱۵۷: کارکنان مشمول این ماده در صورت ترفیع، به جای بهره‌مندی از ارتقاء‌فوق از حقوق مربوطه به ترفیع خود استفاده خواهند نمود.
ماده۱۵۸: کارکنانی که با اجرای این قانون حقوق آنان در مقایسه با مجموع حقوق‌وفوق‌العاده‌های شغل و مزایای مستمر قبل از اجرای این قانون قبل از اعمال کسورات‌مربوط کاهش یابد مابه‌التفاوت مبلغ مزبور را تا رفع کاهش به عنوان
مابه‌التفاوت تطبیق‌دریافت می‌نمایند. این تفاوت با هرگونه افزایش بعدی به همان میزان کاهش خواهد یافت.
ماده۱۵۹: در محاسبه حقوق پایه کارکنان، سنوات آموزشی بدو استخدام و‌همچنین سنوات خدمتی مازاد بر سی سال منظور خواهد شد. لیکن خدمت مذکور در‌ماده (۱۷۹) این قانون حداکثر سی سال محاسبه می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۵۹: در مورد کارکنانی که خدمت آنان از سی سال تجاوز می‌نماید بابت سالهای‌مازاد بر سی سال، فقط از افزایش حقوق آنان در طول خدمت مذکور حق بازنشستگی کسر‌خواهد شد.
ماده۱۶۰: مزایای مستمر کارکنان مبالغی است که به تناسب تعداد عائله تحت‌تکفل آنان به عنوان کمک هزینه مسکن و کمک هزینه عائله‌مندی پرداخت می‌گردد.
ماده۱۶۱: کمک هزینه عائله‌مندی عائله تحت تکفل کارکنان شاغل، بازنشسته و‌موظف مشمول این قانون طبق ماده (۹) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت‌مصوب ۱۳/۰۶/۱۳۷۰مجلس شورای اسلامی و تغییرات و اصلاحات بعدی آن تعیین و‌پرداخت خواهد شد.
‌تبصره۱-۱۶۱: عائله تحت تکفل کارکنان مجرد مشمول این قانون از مزایای بند (۱)‌ماده(۹)قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳/۰۶/۱۳۷۰‌بهره‌مند‌خواهند شد.
‌تبصره۲-۱۶۱: کارکنان زن مشمول این قانون که دارای همسر از کارافتاده باشند که تحت‌تکفل آنان هستند، از کمک هزینه عائله‌مندی موضوع ماده (۹) قانون نظام هماهنگ‌پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳/۰۶/۱۳۷۰برخوردار می‌گردند.
ماده۱۶۲: میزان کمک هزینه مسکن کارکنانی که از خانه‌های سازمانی استفاده‌نمی‌کنند و میزان اجاره‌بهای خانه‌های سازمانی باید به نحوی تعیین گردد که باتوجه به‌اجاره‌بهای مسکن در سطح جامعه، به کارکنان استفاده‌کننده از خانه‌های
سازمانی و‌سایرین به میزان واحدی در امر مسکن کمک شود.
ماده۱۶۳: میزان کمک هزینه مسکن کارکنان شاغل که از خانه‌های سازمانی‌استفاده نمی‌نمایند باتوجه به عائله تحت تکفل آنان مبلغی معادل حاصلضرب یک‌سیصدم عدد حداقل حقوق مندرج در تبصره بند (‌الف) ماده (۱۵۰) این قانون در ضریب‌منطقه‌ای در متراژ زیربنای مسکن متناسب با عائله بشرح زیر تعیین و محاسبه می‌گردد:
‌ردیف ‌تعداد عائله ‌متراژزیربنای‌مسکن ¤ ‌تحت تکفل ‌متناسب با عائله
۱ ‌مجرد ۵۰ متر مربع
۲ ‌یک نفر ۷۰ متر مربع
۳ ‌دو نفر ۹۰ متر مربع
۴ ‌سه نفر ۱۰۰ متر مربع
۵ ‌چهار نفر ۱۳۰ متر مربع
۶ ‌پنج نفر و بیشتر ۱۵۰ متر مربع
ماده۱۶۴: حقوق و مزایای کارکنان وظیفه، همواره برابر «‌قانون چگونگی پرداخت‌حقوق کارکنان وظیفه نیروهای مسلح مصوب ۰۷/۰۵/۱۳۷۵» و قانون خدمت وظیفه‌عمومی مصوب ۲۹/۰۷/۱۳۶۳ و اصلاحات بعدی آنها محاسبه و پرداخت خواهد شد.
‌بخش دوم : فوق‌العاده‌های شغل
‌ماده۱۶۵: فوق‌العاده‌های شغل به مزایای شغل، فوق‌العاده خاص و فوق‌العاده‌سختی کار انتظامی گفته می‌شود که مشمول کسور بازنشستگی قرار می‌گیرند.
ماده۱۶۶: به‌کارکنان نیروی انتظامی ماهانه مبلغی با درنظرگرفتن نوع وشرایط‌شغل، خطرات، مسؤولیت، فرسودگی ناشی از شغل و کیفیت کار به‌عنوان مزایای شغل‌پرداخت می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۶۶: میزان فوق‌العاده شغل کارکنان شاغل در نیروی انتظامی نباید از یکصد و‌پنج درصد (۱۰۵%) مجموع حداقل حقوق و حق کارائی شاغل کمتر و از یکصد و هفتاد و‌پنج درصد (۱۷۵%) آن بیشتر باشد و فوق‌العاده شغل کارکنان شاغل در مشاغل‌فرماندهی، مدیریت و سرپرستی و همچنین فوق‌العاده شغل کارکنان متصدی مشاغل‌تحقیقی و تخصصی و یا آموزشی هر کدام تا بیست و پنج درصد (۲۵%) مجموع حداقل‌حقوق و حق‌کارائی قابل افزایش است.
‌تبصره۲-۱۶۶: حقوق و فوق‌العاده شغل دارندگان مدارک تحصیلی دکتری و‌فوق‌لیسانس و مدارک همطراز از لحاظ استخدامی که در مراکز یا واحدهای آموزشی،‌مطالعاتی وتحقیقاتی اشتغال به کار دارند نباید از هشتاد درصد (۸۰%) مجموع حقوق و‌فوق‌العاده شغل کارکنان مشابه مشمول قانون اعضاء هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات‌آموزش عالی
کمتر باشد.
ماده۱۶۷: به موجب ماده (۶) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت‌مصوب۱۳/۰۶/۱۳۷۰ به‌منظور جذب و نگهداری نیروهای مناسب برای مشاغل‌تخصصی و مدیریتی نیروی انتظامی فوق‌العاده خاص (‌جذب) پرداخت می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۶۷: هرگونه فوق‌العاده دیگری که براساس ماده (۶) قانون نظام هماهنگ‌پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳/۰۶/۱۳۷۰ (‌مانند فوق‌العاده ویژه و…) به مشمولین‌قانون استخدام کشوری پرداخت می‌گردد شامل کارکنان نیروی انتظامی نیز خواهد شد.
ماده۱۶۸: علاوه بر پرداخت مزایای شغل و فوق‌العاده خاص، باتوجه به‌مأموریتهای ویژه نیروی انتظامی و مسؤولیتهای ناشی از ارتباط مستمر کارکنان با مردم و نیز‌شرایط محیطی و اجتماعی و ضریب بالای آسیب‌پذیری آنان، ماهانه مبلغی
معادل‌سی‌درصد (۳۰%) حقوق و مزایای شغل تحت عنوان «‌فوق‌العاده سختی کار انتظامی»به‌کارکنان نیروی انتظامی پرداخت می‌گردد.
ماده۱۶۹: نیروی انتظامی حداکثـر ظرف سه ماه آیین‌نامه اجرایی این بخش را‌تهیه وتـوسط وزارت کشـور بـا هماهنگـی ستـاد کل به تصـویب هیـأت وزیــران‌می‌رساند.
‌تبصره۱-۱۶۹: پرداخت مزایا براساس این قانون تا زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه مذکور‌برمبنای مقررات قبلی خواهد بود.
‌بخش سوم : کسورات
‌ماده۱۷۰: کلیه کسورات مربوط به بازنشستگی، بیمه درمانی، بیمه عمر و حوادث‌و پس‌انداز اعم از سهم کارکنان و سهم دولت برابر قوانین و مقررات مربوط (‌مورد تسری به‌نیروی انتظامی) محاسبه و به صندوقهای ذی‌ربط واریز خواهد شد.

بخش چهارم :  دریافتی ماهانه کارکنان در موارد خاص
‌ماده۱۷۱: دریافتی ماهانه کارکنان منتسب بر حقوق و مزایای مستمر کارکنان‌حاضر به‌خدمت همطراز آنان و آخرین فوق‌العاده‌های شغل محاسبه و پرداخت می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۷۱: در مـورد آن دسته از کارکنـان مأمـور به خـدمت که به موجب سـایر قوانین‌ومقـررات، الـزاماً از سـوی نیروی انتظامی به سـازمانهـائی نظیر ستـاد کـل ، سازمان‌قضایی نیروهـای مسلح، سازمان زندانهای نیروهـای مسلح و وزارت کشور اعزام‌می‌گردند، چنانچه شغل مورد تصدی در آن سازمانها بالاتر باشد، شغل جدید ملاک عمل‌خواهد بود.
‌ماده۱۷۲: میزان دریافتی کارکنان مأمور در داخل نیروی انتظامی بر مبنای حقوق‌درجه یا رتبه مربوط و فوق‌العاده‌های شغل جدید آنان محاسبه می‌گردد.
ماده۱۷۳: کارکنان بازنشسته‌ای که به موجب ماده (۱۳۱) این قانون به خدمت‌اعاده می‌گردند از تاریخ اعاده به خدمت حقوق بازنشستگی آنان قطع شده و از حقوق‌درجه یا رتبه خود و فوق‌العاده‌های شغل مربوط که درآن انجام وظیفه خواهند کرد استفاده‌می‌نمایند و از نظر کلیه امور استخدامی مانند سایر شاغلین خواهند بود.
ماده۱۷۴: میزان دریافتی ماهانه کارکنان منتظر خدمت برمبنای دو سوم وکارکنان‌بدون‌کار یک دوم حقوق درجه یا رتبه آنان محاسبه و تعیین می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۷۴: مزایای مستمر کارکنان مشمول این ماده به طور کامل پرداخت می‌گردد.
‌بخش پنجم : سایر پرداختها
‌ماده۱۷۵: پاداش، هزینه سفر، فوق‌العاده مأموریت در داخل و خارج از کشورو‌فوق‌العاده‌های انتقال، محل خدمت، بدی آب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی به‌ میزان مشمولین قانون استخدام کشوری به کارکنان پرداخت می‌گردد.
‌تبصره۱-۱۷۵: آئین‌نامه پرداخت فوق‌العاده اشتغال خارج از مرکز و بدی آب و هوا و‌محرومیت از تسهیلات زندگی هماهنگ با آئین‌نامه مربوط درمورد مشمولین نیروهای‌مسلح باید به نحوی تهیه گردد که مبالغ پرداختی بابت موارد مذکور جز درصورت‌تجدیدنظر درمورد مشمولین قانون استخدام کشوری مصوب۳۱/۰۳/۱۳۴۵ معادل کارکنان‌همطراز آنان در قانون استخدام کشوری باشد.
‌تبصره۲-۱۷۵: وزارت کشور با هماهنگی ستاد کل آئین‌نامه فوق‌العاده اشتغال خارج از‌مرکز و بدی آب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی را به گونه‌ای که فوق‌العاده شاغلین‌پاسگاهها و پاسگاههای کوهستانی و مرزی سردسیر و گرمسیر از فوق‌العاده شاغلین مراکز‌شهرستانها و بخشها و شهرهای مذکور بیشتر باشد تهیه و به‌تصویب هیأت‌وزیران خواهد‌رساند.
ماده۱۷۶: جز درزمینه نگهبانی و مواردی که کارکنان از فوق‌العاده مأموریت‌استفاده می‌نمایند درمواردی که به تشخیص بالاترین مقام نیروی انتظامی ادامه کار کارکنان‌در غیر ساعات خدمت ضرورت پیدا کند با درنظر گرفتن افزایش بازده
کار به تناسب‌افزایش ساعات خدمت اضافه کار پرداخت می‌گردد. میزان اضافه کار طبق آئین‌نامه‌ای‌خواهد بود که به وسیله نیروی انتظامی با هماهنگی وزارت کشور تهیه و به‌تصویب هیأت‌وزیران خواهد رسید.
ماده۱۷۷: کارکنان شاغل و بازنشسته نیروی انتظامی ازنظر دریافت کمک‌هزینه‌های ازدواج و فوت تابع قانون و مقررات استخدام کشوری مصوب ۳۱/۰۳/۱۳۴۵‌خواهند بود.
ماده۱۷۸: تهیه و تأمین لباس آن عده از کارکنان که الزاماً بایستی ازلباس‌متحدالشکل استفاده نمایند و یامشاغل آنان ایجاب می‌نماید که لباس خاصی بپوشند و‌همچنین خوراک و سایر هزینه‌های ضروری آنان درصورتی که ضرورت و مقتضیات‌خدمتی ادامه خدمت روزانه کارکنان را ایجاب نماید، برعهده نیروی انتظامی خواهد بود.

ادامه در بخش شش…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا