لایحه مشروبات الکلی

  ریاست محترم شعبه      دادگاه انقلاب اسلامی شهر شیراز؛

   با سلام وعرض ادب

احتراماً ؛ اینجانب به وکالت از آقای            در پرونده کلاسه ۹۵۰۰۰۰ ،  ضمن ابراز تعذر از تصدیع اوقات شریف و با اجازه حاصل از بند« ب » ماده ۴۳۴ قانون آیین دادرسی کیفری ، در ارتباط با دادنامه  شماره ۹۵۰۹۹۷۷۱۱۸۱۰۰۰۰۰ مورخ ۰۰/۰۰/۹۵  صادره درآن شعبه محترم(کلاسه ۹۵۰۰۰۰) که به موکل ابلاغ نگردیده و ایشان فقط در تاریخ  ۰۰/۱۱/۹۵ به شعبه اول اجرای احکام  دادگاه انقلاب اسلامی مراجعه و پس از اطلاع از میزان مجازات تقاضای کپی از پرونده را نموده است سپس موکل در اجرای احکام متوجه میزان مجازات گردیده و همان روز اطلاع از مفاد رأی صادره ابلاغ به موکل تلقی می گردد ؛ که اینجانب در فرجه قانونی و به جهت مخالف بودن رأی با قانون ، نسبت به دادنامه صدر الذکر معترض بوده و در مقام تجدیدنظر خواهی تقاضای رسیدگی و مآلاًنقض دادنامه معترض عنه و در مانحن فیه صدور حکم مقتضی را دارد.

  ۱ .  حکم صادره مستند به بند الف ماده ۲۲ قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به یکسال حبس تعزیری و…. می باشد. درصورتی که نص صریح بند «الف» ماده فوق الاشاره بیان داشته : الف – درصورتی که ارزش کالا از ده میلیون تا یکصد میلیون ریال باشد، به جزای نقدی معادل دو تا سه برابر ارزش کالای ممنوعه قاچاق محکوم می شود.

۲ . موکل درآخرین دفاع در جلسه دادگاه اعلام داشته که «توبه» نموده است و الان که بیش از هشت ماه از آن زمان می گذرد موکل اقدام به تهیه مشروبات الکلی ننموده و ثابت کرده که توبه واقعی نموده است.

همانگونه که اطلاع دارید: اصلاح مجرمان از اهداف اعمال مجازاتها در نظام های کیفری دنیا و از جمله آن در نظام کیفری کشور ما محسوب می شود وبه همین دلیل باید این موضوع را مد نظر قرار داد که میزان نوع و کیفیت مجازاتها به گونه ای باشد که مجرم اصلاح و جامعه پذیر شود. با در نظر گرفتن این هدف باید پذیرفت که منصفانه نیست مجرمى که پیش از اعمال مجازات و بعد از ارتکاب جرم ، از ارتکاب عمل خود پشیمان و برای جبران آن پیشقدم می شود؛ به اندازه سایر مجرمان مجازات شود. این مسئله موضوعى است که در منابع معتبر اسلامى از جمله قرآن کریم نیز به آن اشاره شده و از سوی دیگر در منابع معتبرفقهى نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در قانون مجازات اسلامى سال ۱۳۹۲ برای مجرمانى که آثار ندامت و اصلاح را در خود نشان داده اند. تخفیف هایى در نظر گرفته شده است و حتى این قانون در مواردی با حصول شرایط قانونى موجبات برائت مرتکب جرم را نیز فراهم می کند، توبه ، تعلیق اجرای مجازات ، تخفیف و قاعده درأ که فصل خاصى را در قانون ما به خود اختصاص داده است ؛ همچنین عفو ، مرور زمان و مواردی از این دست موضوعاتى هستند که شاید بتوان گفت شارع در نظام اسلامى و قانونگذار در نظام کیفری از طریق اعمال این موارد به دنبال بهانه ای برای اجرا نکردن مجازات است. در عالم واقع باید گفت که اعمال مجازات فی نفسه تاثیرگذار نیست. بلکه هنگامى مجازات اثرگذار خواهد بود که شرایط اجتماعى نیز فراهم باشد.

  1.  طبق نامه ( بخشنامه ستادمرکزی مبارزه باقاچاق کالا وارز ) شماره ۵۲۷۲/۹۳/ص مورخ ۲۷/۱۲/۹۳ معاون برنامه ریزی ،نظارت و هماهنگی اقتصادی :یک قوطی آبجو را یکصد و هشتاد هزار ریال برآورد نموده است. در حالی که در پرونده مطروحه بدون استعلام از مرجع خاصی و بدون ذکر تعداد قوطی مکشوفه ، حکم به سه برابر قیمت صادر گردیده است.اگر چنانچه قیمت فوق الذکر در سال جاری اضافه گردیده است می بایست توسط آن عالی مقام در حکم صادره تصریح می گردید.

بناء علیهذا : چون حکم صادره مطابق قانون صادر نگردیده است چنانچه آن عالی مقام  نظر به تصحیح حکم صادره دارند خواهشمند است دستورات مقتضی در این خصوص را مبذول فرمایند و چنانچه نظر بر ابقای حکم صادره دارند ، خواهشمند است: پس از نقض حکم صادره ؛ حکم به تعلیق مجازات را در صورت صلاحدید مبذول فرمایید.

با تشکر و امتنان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا