میزان سهم ‌الارث نامادری (با فرزند یا بدون فرزند) چگونه محاسبه می شود؟

میزان سهم ‌الارث نامادری

در این نوشتار از مجموعه نکات حقوقی دادمان قصد داریم ارث زن ‌بابا یا نامادری را بررسی و میزان میزان سهم ‌الارث نامادری را مشخص کنیم. ارث یک نهاد حقوقی است که بعد از فوت یک انسان مطرح می‌شود و تکلیف اموال، دارایی و بدهی‌های فرد فوت شده را مشخص می‌کنند قوانین مربوط به ارث جزو قوانین دینی هستند که از قرآن و فقه اسلامی گرفته شده و وارد قوانین ما شدند. اگر از اموال میت، با پرداخت بدهی‌هایش چیزی باقی بماند اموال بین ورثه تقسیم می شود مبنا تقسیم اموال بین ورثه دو علت می‌تواند باشد یکی سبب (ازدواج) و دیگری نسب (عامل وراثت).

مبنا و میزان سهم ‌الارث نامادری

همسر و همسران فرد فوت شده طبق قانون جزو ورثه ای هستند که اصطلاحاً به فرض ارث می‌برند و مبنایی ارث بردن زنان متوفی سبب است؛ یعنی به علت ازدواج است که ارث می‌برند.

میزان سهم‌الارث زن

برای سهم‌الارث زن ها دو حالت ممکن است پیش بیاید، یا یک هشتم اموال را ارث می‌برند یا یک‌چهارم.

ارث بردن یک‌چهارم: درصورتی که متوفی فرزندی نداشته باشد یک چهارم اموال به همسر، ارث خواهد رسید.

 ارث بردن یک هشتم: درصورتی که متوفی فرزند داشته باشد، سهم‌الارث زن یک هشتم می‌باشد.سهم الارث نامادری

پیشنهاد مطالعه  تقسیم ارث طلای مادر بین بازماندگان طبق قانون به چه صورت می باشد؟
میزان سهم ‌الارث نامادری

برای میزان سهم‌الارث مادری پنج حالت متفاوت ممکن است پیش بیاید:

نامادری تنها باشد و متوفی فرزند نداشته باشد: درصورتی‌ که نامادری تنها همسر در قید حیات متوفی باشد و متوفی هم هیچ فرزندی نداشته باشد سهم‌الارث نامادری یک‌ چهارم از اموال منقول و یک چهارم از ارزش اموال غیرمنقول می‌باشد.

نامادری تنها باشد و متوفی فرزند داشته باشد: در صوتی که نامادری، تنها همسر زنده متوفی باشد و متوفی دارای فرزند باشد (مهم نیست که فرزند از همسر فعلی او باشد یا نباشد) میزان سهم ‌الارث نامادری یک هشتم از اموال منقول و یک هشتم از ارزش اموال غیرمنقول می باشد.

نامادری با همسر دیگر همراه باشد و متوفی فرزند داشته باشد: طبق قانون اسلام و ایران مرد می تواند هم‌ زمان چهار همسر دائم داشته باشد.

درصورتی که متوفی هم‌ زمان دو یا چند همسر داشته باشد و متوفی هم فرزند نداشته باشد: میزان سهم ‌الارث نامادری و سایر زن‌ های متوفی مجموعاً یک چهارم اموال منقول و یک‌ چهارم از ارزش اموال غیر منقول می باشد که به ‌صورت مساوی بین همسران تقسیم می شود.

نامادری تنها نباشد و متوفی فرزند داشته باشد: در صورتی ‌که متوفی هم‌زمان دو یا چند همسر داشته باشد و متوفی دارای فرزند باشد میزان سهم تمامی همسران مجموعاً یک هشتم از اموال منقول و یک هشتم از ارزش اموال غیر منقول می‌باشد که بین آن به طور مساوی تقسیم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه  آیا پدر اختیار و اجازه محروم کردن وراث خود از ارث را دارد؟
محاسبه میزان ارث در اپلیکیشن دادمان

موسسه حقوقی سروش نافع دادمان (شعبه مرکزی کرج) با همکاری تیمی قدرتمند و متعهد متشکل از حقوقدانان مجرب، وکلای پایه یک دادگستری، قضات بازنشسته، اساتید دانشگاه و کارشناسان در حوزه های مختلفی از جمله خانواده و ارث و ثبت و صنایع و مالی و کیفری و حسابداری با هدف ارائه خدمات گسترده مشاوره حقوقی و داوری و قبول انواع وکالتهای حقوقی و کیفری و خانوادگی و ارثیه در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و در راستای تکریم ارباب رجوع اقدام به راه اندازی اپلیکیشن دادمان کرده است و یکی از بخشهایی که در این اپلیکیشن با استقبال زیاد کاربران روبرو شده بخش محاسبه میزان مبلغ ارث میباشد. برای دریافت لینک اپلیکیشن و نصب آن روی عکس زیر کلیک کنید:

اپلیکیشن دادمان

5 دیدگاه دربارهٔ «میزان سهم ‌الارث نامادری (با فرزند یا بدون فرزند) چگونه محاسبه می شود؟»

  1. بنظر میرسه سهم یک‌چهارم ویا یک هشتم سهم الارث زن بر مبنای داشتن یا نداشتن فرزند از خودش باشد چراکه درست است بعلت داشتن فرزند سهم کمتری می‌برد ولی تعهدات و مسیولیتهای زیادی بعهده و گردن فرزندش دارد که اورا حمایت خواهد کرد. فرزندان یا اقاریب مرد متوفی سهمشان در سه چهارم پیشبینی شده و یک چهارم برای کسی که پابپای شوهرش زندگی کرد حق منطقی او حتی کمتر است

  2. سلام خدمت دوستان
    ببخشید ی سوال داشتم
    من پدرم ۳ زن گرفته از زن اولی یک پسر یک دختر داره از زن دومی یک پسر داره از زن سومی دوتا دختر داره حالا مادره من که زن اولی باشه با زن دومی فوت شده الان با ی زن سومی ازدواج کرده میخوام بدونم زن سومی میتونه سهم ارث بچه های زن اولی و دومی نده

    1. سلام
      زن در صورتی که از متوفی فرزند داشته باشد یک هشتم از اموال به او میرسد و در صورتی که فرزندی نداشته باشد یک چهارم از اموال متوفی به او میرسد و باقی اموال به فرزندان متوفی به ارث میرسد به این صورت که پسر دوبرابر دختر ارث میبرد.

    2. سلام
      زن در صورتی که از متوفی فرزندی داشته باشد یک هشتم از اموال متوفی را به ارث میبرد و در صورتی که فرزندی نداشته باشد یک چهارم ارث میبرد و باقی اموال به فرزندان متوفی تعلق دارد به این صورت که پسر دو برابر دختر ارث میبرد.

  3. حسن میرزاجعفری

    سلام درچه صورت مهریه فردفوت شده (مرد)به وراث تعلق میگیرد.ازهمسراول یک دختروودوپسرداشته.واززندوم سه دختروسه پسر…حالامیتوانندفرزندان همسردوم مردفوت شده ارثه رابین خودشان تقسیم کنندوفرزندان همسراول رانادیده بگیرند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا