آیا میان نفقه زن خانه‌ دار با زن شاغل تفاوت وجود دارد؟

نفقه زن خانه‌ دار با زن شاغل

امروزه تغییر شیوه‌های زندگی و دگرگونی‌های متداول در نوع نگرش افراد چه زن و چه مرد، سبب شده است تا برخی بر این باور باشند که قانون، ممکن است نوع و نحوه پرداخت نفقه به زنان را تغییر داده باشد و تفاوتی بین نفقه زن خانه‌ دار با زن شاغل وجود داشته باشد.در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به این سوال پاسخ می دهیم.

نفقه زن خانه‌ دار با زن شاغل

گاهی مردان در پرداخت نفقه به زنان شاغل کوتاهی می‌کنند یا نفقه‌ای برای آنان در نظر نمی‌گیرند. در این‌صورت لازم است که زنان شاغل از حقوق خود در قانون مدنی مربوط به نحوه پرداخت نفقه و همچنین تفاوت بین مقدار نفقه زن خانه‌ دار با زن شاغل مطلع باشند.

نفقه چیست؟

زمانی‌که عقد دائم بین زن و مرد جاری می‌شود و زندگی زناشویی بین آنان آغاز می‌شود، بر عهده مرد است که تمامی نیازهای زن را اعم از خوراک، پوشاک، نیازهای بهداشتی و درمانی، تائید تأمین امنیت عرفی و شرعی و تمامی مواردی از این قبیل را مهیا نماید. در قانون مدنی زمانی که مرد، همسری اختیار می‌کند، موظف است تمامی نیازهای وی را برطرف نماید.

پیشنهاد مطالعه  شرایط و موارد مجاز پرداخت نکردن نفقه توسط مرد چه می باشد؟

 نفقه زن11

میزان نفقه برای زن با تمکن مالی

برخی بر این باورند که اگر زن خودش به ‌واسطه زندگی در خانه پدر از تمکن مالی برخوردار باشد، درنتیجه زوج از پرداخت نفقه مصون است. در صورتی‌که اگر زن، خود از تمکن مالی برخوردار باشد، باز هم مرد موظف است تا نفقه‌ای در خور شأن و نیازهای همیشگی در سطح زندگی گذشته وی در خانه پدری، به او پرداخت کند و نفقه زن در هر صورت باید پرداخت شود.

حتی اگر زن در خانه پدری خدمتکار داشته، در صورتی‌که در زندگی زناشویی احساس نیاز شود، مرد موظف است تا برای وی خدمتکاری اختیار کند. این مورد نیز جزء نفقه برای زنان محسوب می‌شود.

 نفقه زن شاغل

برای قانون هیچ تفاوتی وجود ندارد که زن شاغل باشد یا خانه‌دار، در هر دو صورت باید به‌ شرط تمکین نفقه زن خانه‌ دار با زن شاغل درخور شأن زن، تعلق گیرد.

برای واضح‌تر شدن موضوع، بیان می‌داریم که در نتیجه اگر زن، شاغل باشد تمام درآمد حاصله از شغل مربوطه برای خود اوست. هم‌چنین مرد موظف بوده تا نفقه زوجه را نیز تمام و کمال پرداخت کند.

 تفاوت مقدار نفقه زن خانه‌دار و زن شاغل

در قانون مدنی هیچ ماده یا تبصره‌ای در باب این موضوع که زن خانه‌دار نفقه‌ای متفاوت از یک زن شاغل دریافت می‌کند وجود ندارد. بلکه تنها تفاوت برای پرداخت نفقه ممکن است جایگاه اجتماعی و نیازهای متفاوت در دو گروه ذکرشده باشد.

پیشنهاد مطالعه  محرومیت از نفقه شامل چه زنانی میشود و چه شرایطی دارد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا