مشاور حقوقی چه کسی است و چه وظایفی دارد؟

مشاور حقوقی

مشاور حقوقی کسی است که به واسطه‌ی دانش خود نسبت به قوانین،اصول و خدمات حقوقی می‌تواند به شرکت‌ها و افراد در زمینه‌های حقوقی مانند امور قراردادها، حل اختلافات و دعاوی مشاوره دهد. در زمینه مسائل حقوقی برای جلوگیری از ضررهای احتمالی مشورت با یک مشاوره حقوقی امری ضروری است.

چنین فردی با تسلط به قوانین و تجربه‌ای که دارد کمک می‌کند تا افراد انتخاب‌های درستی داشته باشند و از ورود خسارت به آن‌ها جلوگیری می‌کند.

مشاور حقوقی با تسلط کاملی که به قوانین و اصول حقوقی دارد، کلیه امور حقوقی سازمان یا شرکت از جمله تهیه و تنظیم آیین نامه ها و دستورالعمل ها، انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی، رسیدگی و پیگیری پرونده های حقوقی و دعاوی اداری و استخدامی، شرکت در جلسات دادرسی و دفاع از حق سازمان، ارائه مشاوره حقوقی به کارکنان در صورت لزوم، انجام امور حقوقی مربوط به مناقصه، مزایده و … را برعهده دارد.

برخی از مشاوران حقوقی در حوزه های خاص و تخصصی فعالیت می کنند. به عنوان مثال یک مشاور حقوقی فقط به شرکت ها و سازمان های هنری و دیگری فقط به سازمان های ورزشی مشاوره می دهد.

 مهارت و دانش مورد نیاز شغل مشاور حقوقی

  • آشنایی و تسلط کامل در قوانین و امور حقوقی
  • توانایی تصمیم گیری سریع و درست
  • توان تجزیه و تحلیل مناسب
  • داشتن صداقت و امانت داری
  • رعایت عدل و انصاف (به خصوص در دعاوی بین مدیران و کارکنان)
  • توان برقراری ارتباط مناسب و توجه به جزئیات
  • مهارت خوب در سخنوری و نوشتن و توانایی متقاعد کردن دیگران
  • آشنایی نسبی با سایر مسایل سازمانی از جمله امور استخدامی، مالی و …

 شرایط مشاورین حقوقی 

۱) تمام اطلاعاتی که شما دارید و به وسیله آنها راه و چاه را به مخاطب نشان میدهید باید مطابق با واقعیتی باشد که در دادگاه ها جریان دارد. یعنی فرد بتواند بعد از جلسه مشاوره حقوقی با شما توصیه هایتان را اجرا کند و به چیزی که میخواهد برسد و حرف هایی نباشد که هیچ وکیلی توان اثبات و اجرای آنها در دادگاه را نداشته باشد.

۲) اطلاعات شما باید مرتب به روز رسانی بشوند تا مشاوره اشتباه نباشد و فرد را از مسیر درست دور نکند.

۳) برای جلب اعتماد و اطمینان طرف مقابل حتما از ابزار های مختلفی برای اثبات تعهد کاری و دانش تخصصی و به روز خود استفاده کنید تا علاوه بر قانع شدن مخاطب، شما را به دوستانش هم معرفی کند.

۴) نیاز جامعه را بشناسید و مطابق با آن اطلاعات خود را بالا ببرید تا درآمدتان روز به روز بیشتر شود. مشاوره حقوقی لازم جامعه امروز علاوه بر مواردی مثل تنظیم قرارداد، بیمه، مالیات و … در قواعد حقوقی فضای مجازی نیز هست. شما باید از قواعد حقوقی فضای مجازی نیز آگاه باشید تا بتوانید حوزه کاری خود را گسترده کنید و در آینده براساس تجربه عملی خود انتخاب کنید که به صورت تخصصی در کدام شاخه فعالیت کنید.

۵) در کار مشاور حقوقی چالش های زیادی وجود دارد مثل اینکه اکثرا توقع دارند که شما بدون هیچ چشم داشتی آنها را راهنمایی کنید یا حاضر نیستند که حق الزحمه مناسبی به کاری که برایشان انجام دادید بدهند، این چالش ها را با آموزش شدیدن نحوه راه اندازی کسب و کار حقوقی و مذاکره و فروش میتوانید برطرف کنید.

مشاور رایگان حقوقی

وظایف مشاور حقوقی

تهیه متن قراردادهای شرکت یا سازمان و نظارت بر روند عقد آنها

ارائه اطلاعات لازم و انجام امور حقوقی مربوط به انواع مناقصه ها، مزایده ها و …

ارائه مشاوره های حقوقی به مدیران و کارکنان

جمع آوری، بررسی و تنظیم اطلاعات لازم برای تهیه قوانین، اساسنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و …

انجام کلیه کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکت ها و …( عمدتا در شرکت های خصوصی)

جمع آوری اطلاعات لازم و استفاده از آنها برای دفاع از سازمان یا شرکت مربوطه در محاکم قضایی

رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل مشاور حقوقی

فارغ التحصیلان کارشناسی از رشته های زیر می توانند وارد این شغل شوند :

  • حقوق
  • الهیات و معارف اسلامی – فقه و مبانی حقوق اسلامی
  • الهیات و معارف اسلامی – فقه و حقوق اسلامی(ویژه دانشگاه شهید مطهری)

در صورتی که دارای مدرک کارشناسی ارشد از یکی از رشته های زیر باشند می توانند به مشاوره حقوقی  بپردازند:

حقوق خصوصی-حقوق سردفتری-حقوق ثبت اسناد و املاک-حقوق اسناد و قراردادهای تجاری-حقوق بین الملل-حقوق حمل و نقل-حقوق جزا و جرم شناسی-حقوق کیفری اطفال و نوجوانان-حقوق عمومی-حقوق نفت و گاز-حقوق بشر-حقوق مالکیت فکری-حقوق اقتصادی-حقوق دادرسی اداری-حقوق هنری و ادبی-حقوق محیط زیست-حقوق تجارت بین الملل-حقوق خانواده-حقوق تجاری اقتصادی بین المللی-حقوق شرکتهای تجاری-حقوق ارتباطات-مدیریت نظارت و بازرسی-مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی-مدیریت دادگستری

پیشنهاد مطالعه  درخواست مشاوره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا