به موجب انواع طلاق در ایران چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد؟

انواع طلاق در ایران

برای اینکه بفهمیم به موجب طلاق چه چیزهایی به زن تعلق می گیرد باید ابتدا با انواع طلاق در ایران آشنا شویم. طلاق در ایران شامل سه مورد تقاضای طلاق از جانب مرد ،تقاضای طلاق از جانب زن و طلاق توافقی میباشد که در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم.

انواع طلاق در ایران

طلاق به تقاضای مرد

در فقه امامیه و نیز در حقوق ایران طلاق به دست شوهر بوده و او میتواند هر وقت اراده کند چه ‌بسا بدون دلیل موجه همسر خود را طلاق دهد. ماده اصلاحی ۱۱۳۳ قانون مدنی بیان می دارد: «مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید».

در قانون مدنی شرایط خاصی برای اینکه مرد بتواند زنش را طلاق دهد، وجود ندارد و شرایطی مثل استفاده از صیغه طلاق، حضور دو مرد شاهد عادل در مجلس طلاق و استماع آنها و…موجب محدود شدن حق طلاق مرد نبوده و شرایط خاص فقط زمانی پیش می آید که زن در زمان عقد حق طلاق را از شوهر بگیرد یا بعد از ازدواج در قبال بخشش مهریه و یا با رضایت شوهر، این حق را از آن خود کند. مردی که می خواهد همسر خود را طلاق دهد، باید حق و حقوق مالی او را به صورت تمام و کمال پرداخت کند. تعیین تکلیف حقوق مالی زوجه اعم از مهریه، جهیزیه، اجرت المثل ، نحله و… توسط دادگاه معین می شوند.

طلاق به تقاضای زن

یکی دیگر از انواع طلاق در ایران درخواست طلاق از طرف زن می باشد .برخلاف مرد که می‌تواند زن خود را با دلیل یا بدون دلیل طلاق دهد تقاضای طلاق توسط زوجه باید مستند به دلایل قانونی باشد. این دلایل ابتدا توسط دادگاه احراز شده سپس دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر می‌نماید.

به عبارت دیگر زن در مواردی که قانونگذار معین کرده است میتواند تقاضای طلاق کند و تقاضای وی خارج از موارد، رد خواهد شد. تبصره ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی مقرر می کند زن نیز می تواند با وجود شرایط مقرر در مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ این قانون از دادگاه تقاضای کند.

در این صورت طلاق به صورت توافقی انجام شده و طلاق خلع انجام شود. با این توضیح که زن از مسائل مالی خود صرف نظر نموده و مرد در ازای آن طلاق را قبول کند.

همچنین اگر یکی از شروط ۱۲ گانه ضمن عقد را داشته باشید و یا با اثبات عسر و حرج زن به استناد ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی می توانید برای طلاق اقدام کنید. بر عکس طلاق از طرف مرد، زن برای گرفتن طلاق بدون رضایت شوهر راهی سخت و طولانی در پیش دارد.

پیشنهاد مطالعه  خانم‌ها با استفاده از شروط ضمن عقد ازدواج چه حقوقی را می توانند جایگزین مهریه کنند!؟
طلاق توافقی و وکالتی

یکی دیگر از انواع طلاق در ایران ، طلاق توافقی می باشد که طی آن زوجین ضمن این‌ که هر دو خواهان جدایی هستند در خصوص امور مالی ازجمله مهریه، نفقه و…. همچنین حضانت و ملاقات فرزندان به توافق می‌رسند.

زن می تواند ضمن عقدنامه یا به‌ صورت جداگانه در دفتر اسناد رسمی از شوهر خود برای طلاق وکالت بلاعزل بگیرد. دراین‌ صورت زن می‌تواند بدون حضور شوهر و طبق اختیارات مندرج در وکالت‌نامه با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق کند. البته در این مورد زوجه حتماً باید از طرف شوهر، وکیل دادگستری انتخاب نماید.

در طلاق توافقی زمانی که زوجین با عقد دائم تمایل به جدایی داشته باشند سر آغاز طلاق توافقی است. در این خصوص آن ها باید در زمینه مهریه، حضانت فرزندان و زمان و نحوه ملاقات، نفقه، جهیزیه و اجرت المثل به توافق رسیده باشند.

پیشنهاد مطالعه  شرایط و قوانین طلاق در کشورهای دنیا بر چه اصول و مبنایی استوار است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا