بردن فرزند از منزل بدون اجازه شوهر چه حکمی دارد؟

بردن فرزند از منزل بدون اجازه شوهر

بردن فرزند از منزل بدون اجازه شوهر ، چه در صورتی که زن و مرد ، هنوز در قید زوجیت هستند و چه زمانی که از هم جدا شده اند ، به لحاظ حقوقی ، ممنوع است . حکم مادری که فرزندانش را از خانه بدون اجازه شوهرش ببرد را می توان در ابعاد حقوقی و کیفری بررسی نمود . حکم حقوقی آن ، سلب حضانت از مادر یا تعیین ناظر بوده و حکم کیفری آن ، جزای نقدی درجه هشت می باشد .

 اگر زن و مرد ، هنوز از هم طلاق نگرفته اند و زن ، اقدام به بردن فرزند از منزل بدون اجازه شوهر نماید ، در صورت اثبات موضوع ، حکم نشوز یا عدم تمکین ، در مورد خود زن ، قابل اعمال است و حکم حقوقی و کیفری حکم مادری که فرزندان خود را بدون رضایت شوهر از خانه بیرون می برد ، بر زن جاری خواهد شد .

آیا بردن فرزند از شهر یا کشور محل سکونت او بدون اجازه طرف مقابل جایز است؟

بطور کلی طبق قانون، هیچ کدام از پدر یا مادری که بعد از طلاق، حضانت فرزند برعهده او قرار می گیرد، نمی تواند و مجاز نیستند که بدون رضایت و اجازه طرف مقابل، فرزند را از شهر یا کشور خارج کنند تا به موجب این بردن برای طرف مقابل که حق ملاقات فرزند را دارد دردسر ایجاد شود.

ماده ۴٢ قانون حمایت از خانواده در مورد بردن فرزند از منزل بدون اجازه شوهر قبل از طلاق بیان می کند:

صغیر و مجنون را نمی توان بدون رضایت ولی، قیم، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد، مگر اینکه دادگاه آن را به مصلحت صغیر و مجنون بداند و با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذیحق این امر را اجازه دهد.

هرگونه بردن و جابجایی فرزند از محل اقامت قبلی او، توسط یکی از والدین نیاز به اذن و رضایت کسی دارد که حضانت بچه را به عهده دارد. به جز در مواردی که دادگاه، بنابر مصلحت فرزند و با دریافت تامین مناسب اعم از مال منقول، غیرمنقول یا وجه نقد این اجازه را بدهد.

نکته: دادگاه در صورت موافقت با خارج کردن صغیر و مجنون از کشور، بنابر درخواست ذی‌ نفع، برای تضمین بازگرداندن صغیر و مجنون تامین مناسبی دریافت می کند.

اگر حضانت فرزند با پدر باشد، مادر نمی تواند بدون اجازه پدر، فرزند را از شهر یا کشور خارج کند، در حالی که پدر دارای حق حضانت فرزند، می تواند بدون اجازه مادر، برای او گذرنامه بگیرد.

در این حالت مادر نیز می تواند برای ممانعت از خروج فرزندش از کشور با مراجعه به اداره گذرنامه، فرزند را ممنوع الخروج کند تا پدر نتواند او را از کشور خارج کند.

اینکه مادر حضانت فرزند را بر عهده داشته باشد به معنای داشتن حق خروج از کشور فرزند برای او نیست، طبق قانون اگر حضانت فرزند با مادر باشد، برای فرزندان زیر ١٨ سال جهت خروج از کشور، اجازه ولی قهری یعنی پدر نیاز است.

پس بنابراین، در مواردی که هر کدام از پدر یا مادر بخواهد بدون اجازه و رضایت طرف دیگر که دارای حق حضانت است، فرزند مشترک را از کشور یا شهر محل اقامت خارج کند طرف مقابل برای جلوگیری از خروج فرزند از محل اقامت می تواند نزد دادگاه، دادخواستی برای ممانعت خروج فرزند مطرح کند.

پیشنهاد مطالعه  مدارک لازم برای ثبت حضانت دختر و پسر چیست ؟
خواهان طرح درخواست ممانعت از خروج فرزند از کشور با مراجعه به اداره گذرنامه باید مدارک زیر را به همراه داشته باشد:
  • کارت ملی و تصویر برابر اصل شناسنامه خواهان
  • تصویر برابر اصل شناسنامه فرزند یا فرزندان
  • تصویر برابر اصل سند ازدواج و طلاق
  • دادخواست حق حضانت یا حق ملاقات

همچنین افراد در صورت لزوم می توانند از مدارکی مانند درخواست استعلام، شماره پرونده استنادی، تحقیقات محلی، شهادت شهود و … استفاده کنند.

اگر فردی که حضانت فرزند با اوست، بدون اجازه طرف دیگر بخواهد فرزند را به شهر یا کشور دیگر ببرد با این کار در شرایط و حق دیدار فرزند با والد دیگر اختلال ایجاد می کند و به همین سبب کار او غیر قانونی است و حق شکایت برای طرف دیگر وجود دارد. به همین جهت موضوع بردن فرزند از منزل بدون اجازه شوهر و خروج فرزند از کشور بحث بسیار مهمی است که نیاز به کسب اجازه دو طرف دارد.

پیشنهاد مطالعه  مهمترین و رایج ترین مشکلات حقوقی زنان در ایران چه می باشد؟

1 دیدگاه دربارهٔ «بردن فرزند از منزل بدون اجازه شوهر چه حکمی دارد؟»

  1. سلام
    اگر شوهر ۶ ماه باشد که زن و بچه خود را ترک کرده و هیچ گونه نفقه ای ندهد و زن بخواهد مسافرت شهر به شهر فرزندش را ببرد آیا مشکلی دارد؟
    یه اگر برای فرزندش در مسافرت اتفاقی بیفتد حکمش چیست؟مرد با اینکه آن ها را رها کرده باز هم می تواند شکایت کند؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا