جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی و کارگاه منسوجات چگونه صادر می شود؟

کارگاه منسوجات

هر شخصیت حقیقی یا حقوقی برای فعالیت تولیدی با توجه به زمینه فعالیت خود نیازمند مجوز از وزارت صنعت معدن تجارت (صمت)، جهاد کشاورزی و یا دانشگاه علوم پزشکی است. جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی مجوزی است که به موجب آن به دارنده جواز اجازه داده میشود در چارچوب طرح مورد تصویب وزات صنایع و معادن نسبت به احداث واحد تولیدی و کارگاه منسوجات مورد نظر اقدام نماید.

اخذ جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی

جهت اخذ جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی متقاضی بایستی مراحل زیر را به ترتیب طی نماید:

۱- مراجعه به اداره کل صنایع و معادن استان مربوطه و یا معاونت برنامه ریزی توسعه و نوسازی وزارت صنایع و معادن و ارائه درخواست صدور جواز تاسیس با ذکر نوع تولید ظرفیت و محل احداث.

۲- ارسال درخواست متقاضی به معاونت برنامه ریزی،توسعه و نوسازی توسط اداره کل (در صورت ارائه درخواست به اداره کل)

۳- بررسی درخواست توسط کارشناسان معاونت توسعه و نوسازی در ظرف یک هفته کاری

۴- اظهار نظر حوزه معاونت یاد شده به متقاضی. درصورتی که با درخواست ارائه شده اعلام نظر موافق گردید، متقاضی موظف است ظرف مدت ۳ ماه طرح توجیه فنی و اقتصادی خود را تهیه و تسلیم نماید.

۵- بررسی طرح ارسالی و محاسبه و اعلام هزینه صدور جواز تاسیس به متقاضی در ظرف یک هفته کاری (در صورت تایید طرح)

۶- صدور جواز تاسیس توسط معاونت برنامه ریزی، توسعه و نوسازی و تحویل آن به متقاضی پس از دریافت فیش هزینه واریزی.

مدت اعتبار جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی

این مدت یکسال از زمان صدور جواز تاسیس و بهره برداری از کارگاه منسوجات خواهد بود و متقاضی ملزم است ظرف مدت تعیین شده نسبت به خرید زمین، آب، حق انشعاب برق، قرارداد ساخت یا خرید ماشین آلات و نیز تشکیل شرکت و غیره اقدام نماید.

  • کارشناس حوزه بررسی کننده موظف است هر سه ماه یک بار ضمن بازدید از طرح پیشرفت فیزیکی آن را گزارش نماید.
  • چنانچه متقاضی بنا به علل موجه موفق به اقدام موارد مندرج در جواز تاسیس (خرید و ساخت و غیره …) در مدت تعیین شده نگردید، با ارائه درخواست کتبی از سوی متقاضی جواز تاسیس صادره حداکثر تا ۲ بار و هر بار به مدت ۶ ماه الی ۱ سال از سوی مرجع صادر کننده قابل تمدید خواهد بود.
  • تمدید مجدد جواز تاسیس منوط به پیشرفت کار مناسب نسبت به تمدید قبلی خواهد بود.
  • هرگونه تغییر در ظرفیت طرح و نوع تولید نیاز به ارائه طرح اصلاحی و یا توسعه ای از سوی متقاضی جهت بررسی و تایید میباشد.
مدت اعتبار جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی
مدارک مورد نیاز برای جواز تأسیس و بهره برداری از کارگاه منسوجات چیست؟

اولین قدم برای هر گونه فعالیت تولیدی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی در کشور، دریافت جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی از وزارت صمت است. این مجوز نیازمند ارائه مدارک زیر است:

الف: شخص حقیقی
  1. کپی شناسنامه و کارت ملی
  2. پرسشنامه جواز تأسیس
  3. آدرس و کدپستی محل احداث واحد تولیدی
ب: شخص حقوقی
  1. کپی از شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره
  2. کپی روزنامه و آگهی تأسیس شرکت
  3. کپی اساسنامه و اظهارنامه شرکت
  4. پرسشنامه‌های جواز تأسیس
  5. آدرس و کد پستی محل احداث واحد تولیدی
  6. روزنامه و آگهی تغییرات آخرین تمدید مدیران
پیشنهاد مطالعه  همه چیز درباره اخذ جواز تأسیس برای صنایع !!!

ضوابط صدور پروانه بهره برداری از کارگاه منسوجات

پروانه بهره برداری از کارگاه منسوجات به صنایع فرآوری مواد معدنی فلزی و غیر فلزی که از وزارت صنایع و معادن جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی دریافت داشته اند و نسبت به احداث راه اندازی آزمایشی اقدام نموده اند و یا واحدهایی که پرونده آنها طبق توافق فی مابین این وزارت و وزارت صنایع به وزارت صنایع و معادن منتقل میگردد به شرح مراحل زیر صادر میگردد:

۱- ارائه درخواست کتبی دارنده جواز تاسیس به وزارت صنایع و معادن

۲- دریافت تکمیل و ارائه فرم سوالات مربوط به صدور پروانه بهره برداری از سوی متقاضی

۳- بازدید کارشناس بررسی کننده از عملیات اجرائی انجام شده از پروژه و تطبیق آن با طرح اولیه و آئین نامه های مربوط گزارش از وضعیت پیشرفت طرح.

۴- کارشناس بررسی کننده پس از بررسی و بازدید از طرح بر اساس هزینه های انجام شده (قیمت تمام شده طرح به نرخ روز) نسبت به تهیه پیش نویس فرم پروانه بهره برداری اقدام و جهت تایید و امضا به معاونت مربوطه ارسال مینماید.

۵- پس ار تصویب و امضا پروانه بهره برداری توسط مقام مسئول،فرم پروانه بهره برداری تایپ و به تعداد ۶ نسخه اکثیر و پس از ثبت در دفتر یا دبیرخانه نسخه اصل آن پس از دریافت حقوق دولتی به متقاضی تحویل و مابقی نسخ نیز همانند جواز تاسیس به مراجع ذیربط ارسال می گردد.

۶- این دستورالعمل جایگزین دستورالعمل شماره ۲۹۳۴/۶۰۰ مورخه ۲/۵/۷۵ میباشد که در این صورت لزوم برای اطلاع از گردش کار در اختیار متقاضی قرار خواهد گرفت.

20 گواهینامه و استاندارد برای مشاغل صنعت نساجی

انواع گواهینامه و استاندارد برای مشاغل صنعت نساجی

هر صنعتی تلاش می کند در جایگاه خود موفق شود. با این حال، موفقیت تنها در صورتی حاصل می شود که سه معیار اقتصادی، اجتماعی و محیطی برآورده شود. این معیارها بر اساس مبانی مختلفی ارزیابی می شوند. گواهینامه ها در صنعت نساجی بر اساس این ارزیابی ها است. بعد از اخذ جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی ،صدور گواهینامه تضمین می کند که استاندارد های مناسب حفظ می شود، دسترسی مشتری را افزایش می دهد و سیستم مدیریت کیفیت را تخمین می زند.

تست نساجی یکی از فرآیندهایی است که برای تجزیه و تحلیل مواد نساجی مختلف در سراسر جهان مطابق با الزامات مورد استفاده قرار می گیرد. آزمایش نساجی به شرکت‌ها، گروه‌های مصرف‌کننده و دولت کمک می‌کند تا مطمئن شوند که مواد نساجی ایمن برای استفاده، کیفیت خوب و معقول هستند.

برخی از گواهینامه ها و استانداردهای بسیار محبوب در صنعت نساجی در ادامه فهرست شده اند.

سازمان بین المللی استاندارد (ISO) 9001 (2015)

ISO 9001 به سیستم مدیریت کیفیت که یک جزء مهم برای هر سازمان بزرگ یا کوچک، صرف نظر از حوزه فعالیت آن است، پاسخ می دهد. شرکت های دارای گواهی ISO در ۱۷۰ کشور در سراسر جهان پراکنده شده اند.

این استاندارد بر اساس تعدادی از اصول مدیریت کیفیت از جمله تمرکز قوی بر مشتری، انگیزه و مفهوم مدیریت ارشد، رویکرد فرآیند و بهبود مستمر است. برخی از شرکت های نساجی و پوشاک، گواهینامه ISO را تنها عامل ضروری برای تجارت صادرات می دانند.

هر سازمانی که دارای گواهینامه ISO باشد، ثبات، محصولات و خدمات با کیفیت خوب را تضمین می کند که به نوبه خود به ایجاد اعتماد کمک می کند.پس بهتر است بعد از اخذ جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی به فکر این استاندارد باشید.

استاندارد جهانی منسوجات ارگانیک (GOTS)

گواهینامه GOTS به سازمان ها اجازه می دهد تا در سراسر جهان تجاری شوند. این گواهینامه ارگانیک صادر شده توسط یک نهاد گواهی است که به صنایع این اطمینان را می دهد که این منسوجات، ارگانیک هستند. هر صنعتی با گواهینامه GOTS باید قبل از بازاریابی محصولات خود تحت بررسی دقیق قرار گیرد و تضمینی در سراسر زنجیره تامین تا مصرف کنندگان تضمین شود. GOTS برای محصولاتی که از الیاف، پشم، پارچه، لباس، و پارچه‌های اثاثه یا لوازم داخلی تشکیل شده‌اند بجز محصولات چرمی اعمال می‌شود.

محصولات نساجی باید حداقل ۷۰ درصد از کشاورزی ارگانیک داشته باشند تا گواهینامه GOTS به آنها تعلق گیرد.

مزایای گواهینامه GOTS:

  • فرآیندهای تولید و فرآوری سازگار با محیط زیست
  •  شرایط کاری بهتر
  • تضمین کیفیت با استفاده از الیاف ارگانیک
  • ممنوعیت ورودی های خطرناک مانند فلزات سنگین سمی، حلال های معطر و غیره.
تجارت منصفانه

این گواهی توسط سازمان تجارت منصفانه جهانی ایجاد شده است که هدف آن کمک به تولیدکنندگان در کشورهای در حال رشد برای دستیابی به روابط تجاری پایدار و عادلانه است. این برای محصولات نهایی که معمولاً از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه یافته صادر می شوند قابل استفاده است.

منسوجات تجارت منصفانه عمدتاً از پنبه های مربوط به این تجارت ساخته می شوند. شرایط کاری مناسب و ایمن را در سراسر زنجیره تامین تضمین می کند. تولیدکنندگان، گروه‌های تولیدکننده، پردازش‌کنندگان، واردکنندگان یا صادرکنندگان، برندها، توزیع‌کنندگان می‌توانند برای این گواهی تجارت منصفانه اقدام کنند.

SA8000

استاندارد SA8000 پیشروترین برنامه صدور گواهینامه اجتماعی در جهان است. سیستم استاندارد و گواهی SA8000 محیطی منصفانه و مناسب را برای کارگران در کنار حفظ بالاترین استانداردهای اجتماعی تضمین می کند.

این گواهینامه توسط SAI در سال ۱۹۹۷ به عنوان اولین گواهینامه اجتماعی معتبر ایجاد شد و بیش از ۲۰ سال این صنعت را رهبری کرده است و یکی از مهمترین گواهینامه ها بعد از اخذ جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی می باشد. این گواهی به تولیدکنندگان این امکان را می دهد که مطابقت خود را نشان دهند. SA8000 معیارهای مهمی مانند کار کودک، سلامت و ایمنی، آزادی انجمن جمعی و … را بررسی می کند.

Bluesign

اصطلاح bluesign به استفاده مسئولانه از منابع و کمترین تأثیر ممکن بر مردم و محیط زیست اشاره دارد. استاندارد صدور گواهینامه جنبه های ایمنی مصرف کننده، انتشار آب و هوا و سلامت شغلی را با استفاده ناچیز از مواد سمی ترکیب می کند.

بر اساس شرایط و ضوابط، تولیدکنندگان و برندها موظفند با توجه به مردم، محیط زیست و منابع، مسئولانه و پایدار عمل کنند. Bluesign تضمین می کند که محصول نهایی نساجی الزامات ایمنی بسیار سختگیرانه مصرف کننده در سراسر جهان را برآورده می کند و منجر به یک فرآیند تولید ایده آل می شود. حداکثر مارک‌ها از مواد شیمیایی با امضای آبی استفاده می‌کنند، این خطر را برای بشر کاهش می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.حتما بعد از اخذ جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی گرفتن این گواهینامه از ضرورات می باشد.

عدم تخلیه مواد شیمیایی خطرناک (ZDHC)

ZDHC به منظور جلوگیری از تخلیه مواد شیمیایی خطرناک در زنجیره ارزش نساجی، چرم و کفش برای بهبود محیط زیست و رفاه مردم ایجاد گردیده. هدف آن این است که مواد سمی را قبل از رهاسازی در هر مکانی درمان کند ( از بین ببرد ) و در نتیجه شرایط سلامتی ایمن تری را تضمین کند.

این شامل ۳ دسته مشارکت کننده است: مارک های امضاکننده، وابسته های زنجیره ارزش، و همکاران. ZDHC یک سازمان با چند سهامدار است که شامل بیش از ۱۷۰ مشارکت کننده از سراسر صنعت از جمله برندها، تامین کنندگان، تامین کنندگان مواد شیمیایی و ارائه دهندگان راه حل است. ZDHC با بررسی کیفیت مناسب در هر مرحله از تولید، رفاه مصرف کننده را تضمین می کند.

ثبت، ارزیابی، مجوز و محدودیت مواد شیمیایی (REACH)

هدف آن بهبود حفاظت از سلامت انسان و محیط زیست از طریق شناسایی بهتر و زودتر خواص ذاتی مواد شیمیایی است. همچنین افزایش نوآوری و رقابت در صنعت مواد شیمیایی اتحادیه اروپا است.

REACH مواد مضر را با جایگزینی برای مواد شیمیایی خطرناک مورد استفاده در صنایع و همچنین در زندگی روزمره، محدود می کند. REACH در ۱ ژوئن ۲۰۰۷ تاسیس شد و انگیزه اصلی آن ارائه اطلاعات صحیح در مورد مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایعی بود که ممکن است برای سلامتی انسان خطرناک باشد.

مهر سبز

Green Seal یک سازمان غیرانتفاعی جهانی است که برای جهانی سالم تر و سبزتر کار می کند. این یک محیط پایدار است که استانداردهای دقیقی برای سلامت، پایداری و عملکرد محصول را در بر می گیرد. گرین سیل در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد و از آن زمان پیشگام در جنبش برچسب گذاری زیست محیطی بود.

Green Seal رویه‌های توسعه استاندارد خود را بر اساس بهترین شیوه‌های شناخته شده بین‌المللی، همانطور که در کد تنظیم استاندارد ISEAL (2014)  توضیح داده شده است، قرار می‌دهد. این کد اجازه می دهد تا کل فرآیند تولید شفاف باشد.

رهبری در طراحی انرژی و محیطی (LEED)

LEED بیشتر از سیستم رتبه بندی ساختمان سبز در جهان استفاده می شود. LEED ساختمان هایی را ایجاد می کند که صرفه جویی در هزینه، انرژی کارآمد و سازگار با محیط زیست هستند. در ۱۶۵ کشور و منطقه است.

یک شرکت دارای گواهینامه LEED به دلیل ساختمان سبز خود در سراسر جهان به خوبی شناخته شده است. این ساختمان ها در مصرف انرژی، آب، منابع صرفه جویی می کنند، زباله کمتری تولید می کنند و از سلامت انسان حمایت می کنند.پیشنهاد میشود برای جهانی شدن کسب و کارتان حتما بعد از اخذ جواز تاسیس مشاغل صنعت نساجی این گواهی نامه را هم اخذ نمایید.

استاندارد محتوای ارگانیک (OCS)

گواهی OCS امکان استفاده از مواد آلی را در سراسر مرحله پردازش فراهم می کند. وجود و مقدار مواد آلی در محصول نهایی را تأیید می کند. OCS 100 دارای حداقل ۹۵ درصد فیبر ارگانیک تایید شده است. محصولاتی که از الیاف، پشم، پارچه‌ها، لباس‌ها و پارچه‌های اثاثه یا لوازم داخلی تشکیل شده‌اند، به جز محصولات چرمی، تحت پوشش OCS قرار می‌گیرند.

Control Union مرجع صدور گواهینامه پیشرو است که اکثریت امکانات گواهی شده را تأیید کرده است. OCS امکان ارزیابی و تأیید مستقل شفاف، سازگار و جامع ادعاهای محتوای مواد ارگانیک در محصولات را فراهم می کند.

FLOCERT

FLOCERT یک سازمان جهانی صدور گواهینامه و تایید برای محصولات تجارت منصفانه است. این به شرکت ها اجازه می دهد تا از استانداردهای تجاری اخلاقی و عدالت در زنجیره تامین خود پیروی کنند. داشتن گواهینامه FLOCERT باعث افزایش شناخت سازمان در بازار جهانی می شود.

پیشنهاد مطالعه  مجوز تولیدات شیمیایی برای راه اندازی شرکت مواد شیمیایی چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا