همه چیز درباره اخذ جواز تأسیس برای صنایع !!!

اخذ جواز تأسیس

 میتوان گفت اخذ مجوز به خصوص اخذ جواز تأسیس برای صنایع ، اولین گام برای شروع فعالیت هر سازمانی می باشد. در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به بررسی تمام موارد و شرایطی که برای اخذ جواز تاسیس برای هر نوع صنایعی لازم است میپردازیم.

اهمیت اخذ جواز تأسیس برای صنایع

اهمیت جواز تأسیس از چند نظر بررسی میگردد:

اهمیت جواز تأسیس از نظر اقتصادی:

این جواز نشان می دهد در صورتیکه یک واحد تولید، طراحی، مونتاژ و یا صنعتی  احداث گردد، تحولاتی در حد خودش در جامعه و کشور ایجاد می کند که از لحاظ اقتصادی تاثیر بر تولید خالص و ناخالص داخلی، واردات، صادرات، اشتغالزایی و درآمد ارزی و … دارد.

اهمیت جواز تأسیس از نظر بازار:

در صورت به تولید رسیدن یا راه اندازی این جواز نیز تأثیری بسزایی در بازار فعلی محصولات موجود یا در حال تولید خواهد داشت.    

اهمیت جواز تأسیس از لحاظ اقتصادی و برسی بازار به گونه ای است که همه ساله از سوی اداره آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت این آمار جمع آوری و جهت برسی، نتیجه گیری، برآورد ها در اختیار عموم قرار میگیرد.

افرادی که قصد راه اندازی یک واحد تولیدی، طراحی، مونتاژ را دارند این گونه آمارها را بررسی می کنند.

اهمیت جواز تأسیس از نظر تامین نهادهای اولیه تولید، طراحی و مونتاژ، دارنده این جواز می تواند در اولین فرصت برای تهیه زمین مناسب جهت راه اندازی طرح خود اقدام نماید که بهترین گزینه اخذ زمین از شهرک های صنعتی مجاز می باشد که به دارنده جواز تأسیس زمین واگذاری می نمایند و برای سهولت سرمایه گذاری امتیازاتی هم قائل می شوند از جمله پرداخت ۳۰ % مبلغ زمین به شکل نقد و مابقی در اقساط ۲۷ ماه بدون اخذ کارمزد.

اهمیت جواز تأسیس از نظر ثبت شرکت و برند:

دارنده جواز تأسیس می تواند برای برخورداری از امتیاز (برند) و ثبت شرکت با این جواز نسبت به ثبت برند اقدام نماید و در موضوع شرکتی که به ثبت خواهد رسانید، به این جواز تأسیس نیز اشاره نماید.

اهمیت جواز تأسیس از نظر بین المللی:

دارنده جواز تأسیس چنانچه جهت انجام تولید، طراحی و مونتاژ احتیاج به ماشین آلات خارجی و تکنولوژی خارجی و یا حتی تولید و مونتاژ تحت لیسانس داشته باشد، ضمن ترجمه جواز تأسیس و مذاکره با طرفهای خارجی میتواند قبل از رسیدن به بهره برداری نسبت واردات ماشین آلات خارجی اقدام نماید و از وام بانکی نیز استفاده کند.

اهمیت جواز تأسیس از نظر تامین منابع مالی طرح:

چنانچه زمین خریداری شده باشد، پیشرفت فیزیکی می تواند توسط ادارات صنایع و تصویب در کمسیون استانداری محل به یکی از بانکهای عامل معرفی گردیده و جهت تأمین منابع مالی اجرای طرح و با در رهن گذاشتن ملک محل اجرای طرح از تسهیلات بانکی جهت اجرای طرح در بخش های تکمیل ساختمان، تأسیسات و خرید ماشین آلات و مواد اولیه استفاده نماید.

اهمیت جواز تأسیس به گونه ای است که در صورت نرسیدن به تولید و داشتن مشکلات مالی و … می تواند تا چند بار و هر بار با مهلت شش ماه تمدید گردد.

مزایای اخذ جواز تأسیس برای صنایع

از جمله مزایا و فواید دیگر اخذ جواز تأسیس، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • امکان بهره مندی از زمین های دولتی شهرک صنعتی با شرایط قابل توجه
  • امکان ثبت برند و نام تجاری
  • امکان شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی
  • امکان اخذ وام و تسهیلات بانکی با شرایط و نرخ سود دولتی
  • طبق مقررات، افراد دارای جواز تأسیس می توانند با پرداخت ۳۰ % ارزش زمین به عنوان پیش پرداخت اقساطی ۷۰% باقی مانده، متراژ زمین قید شده در جواز تأسیس را به خود اختصاص دهند.
پیشنهاد مطالعه  همه چیز درباره اخذ جواز تاسیس از جهاد کشاورزی!!!

مدارک لازم جهت اخذ جواز تأسیس برای صنایع

شخصیت حقیقی
  • کپی مدارک هویتی شامل کپی شناسنامه و کارت ملی
  •  کپی پایان خدمت (ویژه ی آقایان)
  •  آدرس و کد پستی و شماره های تماس محل اقامت دائمی
  •  لیست کالاهای درخواستی جهت تولید
شخصیت حقوقی
  • کپی شناسنامه مدیر عامل به همراه کارت ملی
  • کارت پایان خدمت مدیر عامل
  • آگهی تأسیس و آخرین آگهی تغییرات شرکت به همراه آدرس و شماره های تماس محل اقامت دائمی
  • لیست کالاهای درخواستی جهت تولید
  • لیست شهرک های صنعتی

اخذ جواز تأسیس برای صنایع

مراحل اخذ جواز تأسیس برای صنایع

  1. مراجعه به سامانه درخواست جواز تأسیس
  2. ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبور به وسیله پست الکترونیکی
  3. تکمیل فرم درخواست مجوز
  4. بررسی تقاضا توسط کارشناسان اداره برنامه ریزی
  5. پرداخت هزینه صدور و ارائه اصل مدارک
  6. صدور جواز تأسیس
نکات حائز اهمیت راجع به اخذ جواز تأسیس برای صنایع

مدت اعتبار جواز تأسیس یکسال می باشد و بعد از این تاریخ با ارائه مدارک قابل تمدید به دفعات بیشتر می باشد.
همچنین این مدت زمان برای اخذ جواز تأسیس از وزارت جهاد کشاورزی بین ۲ ماه الی ۴ ماه می باشد. مدت زمان برای جواز تأسیس صادره از وزارت صنعت و معدن و تجارت به طور متوسط ۱۴ روز تا ۱ ماه می باشد. همچنین مدت زمان لازم برای صدور جواز تأسیس از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۲ الی ۳ ماه می باشد.

جواز حقیقی و حقوقی مشابه هستند و تفاوتی در آن ها مشابه نمی شود،اما اگر قرار باشد وام بالای یک میلیارد تومان برای صنعت مورد نظر اخذ شود بهتر است که حقوقی باشد.

جواز تأسیس برای واحدهای صنعتی با ۵ میلیون تومان انجام می شود.

به منظور اخذ یک جواز باید کالاهایی که با یکدیگر همخوانی دارند در آن جواز ذکر شوند به عنوان مثال مواد عذایی و لوازم الکترونیکی نمی توانند در یک جواز آورده شوند.

مدت زمان صدور جواز تأسیس از زمان ثبت نام حدود ۲ هفته می باشد.

اخذ جواز تأسیس پیش زمینه ای جهت خرید زمین و دریافت پروانه بهره برداری می باشد. لذا، اخذ پروانه بهره برداری واحدهای تولیدی و صنعتی پس از صدور جواز تأسیس و با ارائه این مجوز امکان پذیر است.

جواز تأسیس به درخواست شخص و یا در صورت منقضی شدن مدت زمان قانونی آن و نیز تمدید ننمودن آن از اعتبار ساقط می گردد که در این صورت، وزارت صنعت و معدن به ثبت ابطال این مجوز اقدام نموده و امتیازهای ناشی از این جواز مسترد می گردد.

در صورتی که تمایلی به اخذ جواز تأسیس برای صنایع به طور حضوری نداشته باشید، می توانید به صورت غیر حضوری و آنلاین اقدام کنید.

مراحل صدور جواز اینترنتی

  1. ورود با کلمه کاربری و رمز عبور:
    حساب کاربری دارای دو سطح است: اولین سطح حساب کاربری دارای یک فرم است که با کلیک بر روی – دریافت نام کاربری و رمز- باز می شود. بعد از تکمیل فرم نام برده متقاضی به درگاه ستاد تحول ، سامانه برنامه ریزی راهبردی صنعت و … دسترسی خواهد داشت و می تواند در سایت بهین یاب پیشنهاد موضوع دهد. اما در سطح دوم حساب کاربری که بعد از تکمیل کردن چهار فرم مشخصات بنگاه ، نام تجاری ، دفتر و مشخصات مدیرعامل می باشد، گزینه هایی مانند ذخیره وتایید صدور جواز برای کاربران فعال می شود.
  2. تکمیل فرم درخواست و ثبت آن
  3. تعیین اولویت موضوع:
    وزارت صنعت،معدن و تجارت، موضوعات را برا اساس معیارهایی به دو گروه الف) دارای اولویت و ب) فاقد اولویت تقسیم بندی می کند موضوعات گروه (الف) چون از گزینه های ویژه سرمایه گذاری هستند، مشمول دریافت کردن وام و تسهیلات می باشند. ولی موضوعات گروه (ب) در صورتی که به پیشرفت بالای ۶۰ درصد برسند و البته پس از گروه (الف) تسهیلات تعلق می گیرد.
  4. صدور جواز
پیشنهاد مطالعه  نکات حقوقی امور ثبتی دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا