همه چیز درباره اخذ زمین از سازمان منابع طبیعی !!!

اخذ زمین از سازمان منابع طبیعی

اراضی ملی زمین‌هایی هستند که متعلق به دولت، سازمان محیط‌ زیست و سازمان منابع طبیعی هستند، زمین‌هایی که سند ندارند و در قالب زمین‌های کشاورزی، باغ، جنگل و مراتع و دشت‌هایی که سند قانونی نداشته باشند جز منابع طبیعی اند و افراد به‌منظور ایجاد اشتغال و کسب درآمد با ارائه طرح‌های توجیهی می‌توانند درخواست مالکیت برای اخذ زمین از سازمان منابع طبیعی را بدهند که این زمین‌ها معمولاً با قیمت بسیار کمی واگذار می‌شوند. بررسی و مدیریت و تشخیص محدوده اراضی ملی با نظر و بررسی کارشناس اداره منابع طبیعی انجام می‌شود.

شهرک صنعتی منطقه‌ای است که به منظور توسعه صنعتی و متمرکز شدن تولیدات صنعتی در نظر گرفته شده است. هدف از ایجاد شهرک صنعتی، توسعه صنعتی کشور در خارج از مناطق شهری است تا تاثیرات منفی بار صنعتی بر ساکنین شهری را به حداقل رسانده، آلایندگی را کم کرده و با دسترسی آسان به مسیر حمل و نقل، کمترین بار ترافیکی را در مناطق شهرنشین به بار آورد.

شرایط اخذ زمین از سازمان منابع طبیعی

با داشتن شرایط مورد نیاز و با ارائه یک طرح توجیهی مناسب، در صورتی که بتوانید توجیه‌پذیری کار و هدف خود را نشان دهید، قابلیت اخذ زمین از سازمان منابع طبیعی را خواهید داشت.

در این موارد افراد با در دست داشتن شرایط و مدارک موردنیاز طرح کسب‌وکار خود را به منابع طبیعی ارائه می‌دهند و سپس منتظر تأییدیه خواهند شد.

طرح توجیهی برای گرفتن زمین از اراضی ملی

طرحی که انتخاب می‌کنید بسیار اهمیت دارد و لازم است که قبل از اینکه اقدامی انجام دهید با صرف وقت و هزینه و کارشناسی محل موردنظر طرح مناسب با آن منطقه انتخاب کنید که ازنظر بازدهی و ایجاد اشتغال بتواند بازده مناسبی را به همراه داشته باشد.

اراضی ملی با توجه به تشخیص کارشناس طبقه‌بندی می‌شوند و بعد از ثبت درخواست و بعدازاینکه اراضی تفکیک شدند، مالک می‌تواند برای زمین کشاورزی درخواست اخذ وام و تسهیلات بانکی به‌منظور انجام امور کشاورزی کند، بهتر است که مشاوره اخذ زمین از منابع طبیعی نیز انجام شود.

گرفتن زمین از اراضی ملی

بیشترین درخواست‌ها و طرح‌ها برای اخذ زمین از سازمان منابع طبیعی

طرح‌ها و تقاضاهایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی به‌منظور اخذ زمین از سازمان منابع طبیعی ارائه می‌شود بیشتر وابسته به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی آن، دامداری، پرورش طیور و آبزیان و نیز طرح‌های اقتصادی زراعی و باغبانی هستند.

مزایای استقرار در شهرک های صنعتی

طراحی شهرک‌های صنعتی به گونه‌ای است که ضمن رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی از قابلیت سرمایه‌گذاری در اغلب رشته‌های صنعتی برخوردار می‌باشد. همچنین تأسیسات زیربنایی لازم برای امر تولید و امکان ارائه خدمات فنی مهندسی و مشاوره‌ای در آنها صورت گرفته است. برخی از مزایای استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی به شرح زیر می‌باشد:

  1. وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها موظفند جهت تشویق واحدهای صنعتی برای انتقال کاربری اراضی تحت مالکیت واحدهای صنعتی را که در محدوده قانونی شهرها قراردارند و جهت نوسازی به شهرک‌های صنعتی مصوب انتقال می‌یابند، به کاربری مسکونی، تجاری و یا اداری تغییر دهند.
  2. تهیه زمین مناسب برای اجرای طرح‌های صنعتی با توجه به مکان‌یابی و طراحی انجام شده مطابق با اصول فنی و مهندسی و آخرین روش‌های شهرک‌سازی
  3. عدم نیاز به کسب مجوز جداگانه از ادارات و سازمان‌های متعدد از قبیل محیط زیست، منابع طبیعی، کشاورزی، آب، برق و امور اراضی، میراث فرهنگی، خاک‌شناسی، ثبت‌، راه و ترابری، کار و امور اجتماعی و…
  4. مستثنی بودن از قانون شهرداری‌ها
  5. ایجاد شرایط لازم به منظور هم‌افزایی صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی
  6. فراهم شدن بستر مناسب برای ایجاد شبکه‌ها و خوشه‌های مرتبط به یک صنعت در محدوده شهرک‌ها و نواحی صنعت
  7. ارائه خدمات رایگان در زمینه صدور مجوزهای ساخت و ساز و پایان کار واحدهای صنعتی
  8. کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری به دلیل استفاده از خدمات مشترک ساماندهی شده توسط شهرک‌های صنعتی از جمله تصفیه خانه فاضلاب
  9. امکان اجاره و خرید کارگاه‌های کوچک آماده و پیش‌ساخته بمنظور تسریع در بهره‌برداری و اشتغال‌زایی
  10. واگذاری اداره شرکت‌ها و نواحی صنعتی به هیات امنای منتخب صاحبان صنایع
  11. پرداخت نقد و اقساط هزینه‌های حق بهره‌برداری (انتفاع) از تاسیسات
  12. برخورداری از برخی معافیت‌های مالیاتی
  13. استقرار در زمین طراحی شده برای فعالیت صنعتی و مطابق با استانداردهای فنی
  14. بهره‌مندی از تاسیسات زیر بنایی (آب، برق، گاز، تلفن، تصفیه خانه فاضلاب و …) طراحی شده برای صنایع
  15. صدور رایگان و در اسرع وقت پروانه احداث بنا

پیشنهاد مطالعه  برگه مشاوره صنعتی

مراحل واگذاری زمین به متقاضیان احداث واحد‌های صنعتی

  1. انجام مشاوره با نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی استان و مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران جهت بررسی شرایط خاص صنعت مورد نظر و تطبیق آن با شرایط شهرک‌های در حال واگذاری و همچنین ارائه گزینه‌های ممکن به متقاضی.
  2. اخذ جواز تاسیس از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران
  3. مراجعه به شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران و انتخاب زمین:

متقاضی می‌تواند از حداقل سه گزینه زمین مختلف بازدید به عمل آورده و یکی را انتخاب نماید. این گزینه‌ها با بررسی‌های لازم در خصوص متراژ در خواستی نوع تولید و رعایت زون بندی و مسائل زیست محیطی مشخص خواهد شد.

زمین انتخاب شده توسط متقاضی به مدت هفت روز در حالت رزرو باقی مانده و چنانچه طی این مدت متقاضی اقدام به واریز وجه و پیگیری ننماید، زمین مورد نظر به سایر متقاضیان واگذار خواهد گردید.

  1. پرداخت وجه:

پس از تصویب قطعه، دریافت هزینه‌های بهره‌برداری از زمین و اعیانی و تاسیسات از طریق امور واگذاری و خدمات انجام می‌پذیرد. در کلیه شهرک‌ها ۳۰% از کل مبلغ به صورت نقد و ۷۰% باقیمانده به صورت اقساط ۳۰ ماهه در قالب ۱۰ قسط سه ماهه دریافت می‌گردد.

  1. چگونگی تخصیص زمین و تحویل:

پس از تکمیل اسناد لازم و اخذ تاییدیه از واحد مالی مبنی بر صحت مدارک و اسناد مالی دریافت شده، متقاضی می‌تواند برای اخذ زمین از سازمان منابع طبیعی به واحد واگذاری مراجعه نماید.

پیشنهاد مطالعه  گواهی عدم سو پیشینه چیست و مدارک لازم برای اخذ گواهی عدم سوء پیشینه چه می باشد؟

1 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره اخذ زمین از سازمان منابع طبیعی !!!»

  1. تقاضای پرورش بوقلمون سنتی را دادم امور دامی در گیلان بدلیل اشباع موافقت نکرد خواستم ببینم در منع قانونی طبق کدام قانون وبخشنامه ای صورت گرفته است راهنمایی کنید ممنون میشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا