گواهی عدم سو پیشینه چیست و مدارک لازم برای اخذ گواهی عدم سوء پیشینه چه می باشد؟

1گواهی-عدم-سوء-پیشینه

گواهی عدم سو پیشینه به منظور اثبات نداشتن سابقه کیفری صادر می‌شود. در واقع با انجام برخی از جرایم، فرد دارای سوء پیشینه کیفری شده و این سابقه در گواهی عدم سو پیشینه اشخاص درج می‌شود. به طور کلی افراد برای انجام برخی کارها در طول زندگی نیاز به دریافت این گواهی دارند. به عنوان مثال برای استخدام، اکثر کارفرماها از شما این مدرک را درخواست می‌کنند.

یکی از مدارکی که لازم است متقاضیان برای اخذ ویزا ارائه کنند، همین گواهی می‌باشد و برای دریافت آن نیز می‌توانید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس ۱۰+ درخواست صدور این مدرک را بدهید. در ادامه این نوشتار از مجموعه مقالات مجله حقوقی دادمان مراحل دریافت آن را توضیح می‌دهیم.

اخذ گواهی عدم سو پیشینه

همانطور که بیان شد برای اخذ گواهی عدم سوء پیشینه باید به دفاتر خدمات الکترونیک و یا پلیس ۱۰+ مراجعه کنید. در این مدرک، سابقه و پیشینه افراد از حیث کیفری یا ارتکاب جرم درج می‌گردد. منظور از سابقه کیفری سابقه‌ای مربوط به جرم است، یعنی اگر افرادی عملی انجام دهد که بر طبق قانون جرم شناخته شده باشد و برای آن مجازات یا کیفر تعیین شده باشد و حکمی صادر شده باشد و این جرم از جرایمی باشد که موجب درج در سو پیشینه و محرومیت از حقوق اجتماعی شود، به عنوان سابقه کیفری در گواهی عدم سو پیشینه نوشته می‌شود.

البته فقط دعاوی کیفری که در آن فرد مرتکب جرمی شده باشد و در قانون مجازات اسلامی نام برده شده است موجب درج در گواهی عدم سو پیشینه می‌شود و همه جرایم در این مدرک درج نمی‌شود.

فرد متقاضی ابتدا برای دریافت گواهی عدم سو پیشینه باید نسبت به این امر آگاهی داشته باشد که دریافت این مدرک به صورت اینترنتی امکان‌پذیر نمی‌باشد و صرفا متقاضیان برای دریافت آن باید به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. برای اخذ این گواهی افراد، در دفاتر مربوطه مدارک خود را ارائه کنند و فرمی بابت درخواست آن پر کنند. همچنین مبلغی را به ازای دریافت خدمات، در دفاتر پرداخت کنند؛ البته هزینه صدور گواهی، زمانی دریافت می‌شود که فرد متقاضی درخواست صدور آن را در دفاتر رسمی داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه  چه محکومیت هایی در سوءِ پیشینه افراد درج می‌گردد؟

توجه داشته باشید که پس از تکمیل فرم درخواست گواهی سو سابقه، ارائه مدارک مورد نیاز و همچنین پرداخت هزینه‌ها، باید مدتی را برای دریافت این گواهی منتظر بمانید تا از طریق پست برای شما ارسال شود و امکان صدور این مدرک، در همان روز وجود ندارد.

گواهی عدم سو پیشینه

مدارک لازم برای اخذ گواهی عدم سو پیشینه

همانطور که بیان شد، برای اخذ گواهی عدم سو پیشینه ، باید مدارک مشخصی را به کارمندان دفاتر پلیس ۱۰+ ارائه کنید. در ادامه این مدارک را معرفی می‌کنیم.

  • ارائه اصل شناسنامه
  • ارائه اصل کارت ملی
  • داشتن یک عکس بیومتریک با مشخصات معین که در برخی از دفاتر این عکس از افراد گرفته می‌شود
  • داشتن معرفی‌نامه از محل کار و یا فرم درخواست را تکمیل کنید
  • همراه داشتن کد پستی ۱۰ رقمی به همراه آدرس دقیق پستی که برای تکمیل مدارک و فرم‌ها نیز مورد نیاز است
  • برای دریافت گواهی عدم سو پیشینه باید هزینه‌های را طبق تعرفه مشخص شده، پرداخت کنید
  • همچنین برای اطلاع دقیق‌تری از شرایط و مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهی عدم سو پیشینه، می‌توانید به سامانه خدمات الکترونیک نیروی انتظامی مراجعه کنید.

گواهی سو پیشینه چقدر هزینه خواهد داشت؟

برای گواهی عدم سو سابقه یا پیشینه، لازم است هزینه‌های زیر را پرداخت کنید:

  • هفتاد و پنج هزار ریال به حساب نیروی انتظامی
  • دویست هزار ریال به حساب دادگستری
  • البته توجه داشته باشید که اگر به نسخه دوم و یا سوم گواهی نیاز داشته باشید باید مبلغ ۱۵۰ هزار ریال نیز به صورت جداگانه بپردازید. همچنین با توجه به این که این مدرک توسط پست برای شما ارسال می‌شود، باید هزینه پستی آن را نیز به صورت جداگانه پرداخت کنید.

دقت داشته باشید که برای پرداخت مبالغ ذکر شده، حتما باید از دستگاه‌های خودپرداز (POS) موجود در دفاتر پلیس ۱۰+ استفاده کنید و ارائه هرگونه فیش واریزی در بانک یا پرداخت‌های اینترنتی قابل قبول نیست.

آیا می‌توان گواهی عدم سو پیشینه را به صورت اینترنتی اخذ کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت، گواهی عدم سو پیشینه، گواهی است که پس از درخواست افراد در دفاتر پلیس ۱۰+ صادر می‌شود، اما امکان صدور آن نیز به صورت اینترنتی امکان‌پذیر است و کسانی که متقاضی دریافت این مدرک، به صورتی اینترنتی هستند، می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی (سامانه ثنا) برای ارسال درخواست این مدرک اقدام کنند. دریافت گواهی عدم سو پیشینه به صورت اینترنتی می‌تواند از اتلاف وقت، انرژی و هزینه‌ها جلوگیری کند، به همین منظور قوه قضایی به تازگی این امکان را برای متقاضیان فراهم آورده است.

مراحل اخذ گواهی سو پیشینه به صورت اینترنتی

مراحل اخذ گواهی سو پیشینه به صورت اینترنتی

شاید تعجب کنید اما دریافت گواهی عدم سو پیشینه به صورت اینترنتی، آسان‌تر از مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ است. در ادامه مراحل اخذ این مدرک معرفی می‌کنیم:

۱- ابتدا باید وارد سامانه ثنا شوید که برای این کار می‌توانید در مرورگر خود همین عبارت یا سامانه خدمات الکترونیک قضایی را جست و جو کنید.

۲- بعد از ورود به صفحه اصلی این سامانه، از منو سمت راست گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سو پیشینه را انتخاب کنید.

۳- در این قسمت باید کد ملی و رمز شخصی خود را وارد کنید و سپس گزینه مرحله بعد را کلیک کنید.

۴- پس از وارد کردن صحیح موارد فوق، برای شما رمز موقتی ارسال می‌شود که بعد از درج آن در قسمت مشخص شده باید گزینه ورود را انتخاب کنید.

۵- پس از ورود به صفحه کاربر خود، می‌توانید نام و نام خانوادگی خود را در سمت چپ ملاحظه کنید و سپس برای دریافت گواهی سو سابقه، گزینه درخواست جدید را فعال کنید.

۶- البته برای اخذ این گواهی راه دیگری هم هست. در صورتی که صفحه مربوطه که در بالا ذکر شد برای شما باز نشد و یا هر گونه ارور دیگری داد، می‌توانید در سایت روی گزینه استعلام مدارک قضایی کلیک کنید و سپس در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود، گزینه گواهی عدم سو پیشینه را انتخاب کنید. سپس لازم است کد رهگیری و تاریخ ایجاد مدرک که در واقع همان زمان تنظیم ابلاغیه از پایگاه خدماتی قضایی است را وارد کنید. بعد از این مرحله درخواست خود را ارسال کنید تا گواهی برای شما نمایش داده شود.

شرح مواردی که به گواهی سو پیشینه نیاز خواهید داشت

همانطور که بیان شد، از اصلی‌ترین مواردی که به گواهی عدم سو پیشینه نیاز خواهید داشت، استخدام و یا ارائه به سفارت در جهت درخواست ویزا است. به طور مثال در رایند اکسپرس اینتری، زمانی که پروفایل خود را ایجاد کرده باشید و شرایط لازم برای شرکت در یکی از برنامه‌های مهاجرتی را داشته باشید، وارد این مجموعه می‎شوید و لازم است حداکثر امتیاز لازم برای مهاجرت را بدست بیاورید.

اداره مهاجرت از طریق همین مجموعه برای شما دعوت‌نامه‌هایی را ارسال می‌کند که پس از دریافت آن‌ها، معمولا ۶۰ روز فرصت دارید تا درخواست خود را برای اقامت دائم به همراه تمامی مدارک آماده و ارسال کنید. یکی از این مدارک که لازم خواهید داشت، گواهی عدم سو پیشینه است. با این حال، برای آمادگی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم این گواهی را حتی قبل از اینکه دعوت‌نامه‌ای برای شما ارسال شود، دریافت کنید.

مدت اعتبار گواهی عدم سو پیشینه برای اخذ ویزا

اگر قصد دارید این مدرک را برای کشوری که مقیم آن هستید دریافت کنید، باید ۶ ماه قبل از ارسال، درخواست صادر شده باشد. اما اگر این مدرک را برای سایر کشورها می‌خواهید، باید بعد از آخرین باری که ۶ ماه به صورت متوالی در آن اقامت داشتید، درخواست داده باشید.

توجه داشته باشید گواهی سو پیشینه تنها یک ماه اعتبار دارد اما با ترجمه سمی، اعتبار این مدرک تا شش ماه افزایش می‌یابد. جریان آن ممکن است سه تا شش روز و یا حتی تا دو هفته طول بکشد، زیرا پروسه دریافت این گواهی در چند اداره انجام می‌شود و به همین دلیل احتمال تاخیر و طولانی شدن در روند صدور آن وجود دارد. البته توجه داشته باشید، کسانی که برای دریافت این مدرک عجله دارند، می‌توانند برای دریافت فوری گواهی عدم سو سابقه اقدام کنند.

اگر نتوانید گواهی خود را در مهلت مقرر تهیه کنید، چه باید کرد؟

به طور معمول پس از دریافت دعوت نامه، ۶۰ روز فرصت دارید تا درخواست اقامت دائم خود را به همراه مدارکی از جمله گواهی عدم سو پیشینه برای اداره مهاجرت ارسال کنید. اگر به هر دلیلی نتوانید در این مدت مشخص شده، گواهی خود را آماده کنید، دو انتخاب دارید.

شما می‌توانید دعوت‌نامه را رد کنید که در این صورت، اگر پروفایل اکسپرس انتری شما در مدت حداکثر ۱۲ ماه اخیر ایجاد شده باشد، دوباره لازم است به مجموعه اکسپرس اینتری مراجعه کنید و در آنجا منتظر فراخوان ‌های بعدی باشید. با این حال، در این روش این ریسک وجود دارد که در فراخوان‌های بعدی دعوت‌نامه‌ای دریافت نکنید

در گزینه بعدی، شما می‌توانید درخواست خود را آماده و به همراه دیگر مدارکتان ارسال کنید. در این صورت به جای ارسال گواهی عدم سو پیشینه، باید مدارکی را ارسال کنید که نشان دهد شما برای دریافت این مدرک اقدام کرده‌اید. به طور مثال می‌توانید قبض پرداختی، شماره رهگیری و … را ارسال کنید و در نامه‌ای دلیل تاخیر یا دریافت نکردن این مدرک را توضیح دهید. در این صورت، ممکن است افسر اداره مهاجرت، تا زمان دریافت مدارک اصلی به شما مهلت بدهد.

پیشنهاد مطالعه  مدت زمان پاک شدن سوءپیشینه چقدر می باشد؟

چه مواردی در گواهی عدم سو پیشینه درج می‌شود؟

شاید شما هم نگران هستید که صرف شکایت در دادگاه و یا دادسرا در پیشینه شما، مطلبی درج شده باشد که در واقع اینگونه نیست. هر شکایت یا دادخواستی از افراد در سو پیشینه آن‌ها درج نمی‌شود و صرفا موارد که در سو سابقه درج می‌شود به شرح زیر است:

۱- هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی در سابقه درج نخواهد شد

۲- سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار

۳- دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج

البته توجه داشته باشید به غیر از موارد ذکر شده که در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود، سایر موارد در گواهی‌های صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی‌شود، مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات.

نکاتی درباره اخذ گواهی سو پیشینه

افرادی که قصد ارائه سو پیشینه به سفارت‌های خارج از کشور را دارند، باید اصل گذرنامه و کپی صفحه اول آن را به عنوان معرفی نامه، به همراه سایر مدارک خود، ارائه دهند. دفاتر پلیس ۱۰+ به هیچ عنوان حق انگشت برداری از افراد بالای ۷۰ سال را ندارند و این افراد در تهران باید به اداره سجل کیفری دادسرای تهران مراجعه کنند. همچنین اتباع خارجی جهت دریافت این مدرک در تهران، باید به پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا و در شهرستان‌ها به اداره اتباع خارجی مراجعه کنند.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله حقوقی موسسه سروش نافع دادمان، گواهی عدم سو پیشینه و تمامی نکات لازم برای دریافت آن را بیان کردیم. این گواهی یکی از مدارک بسیار مهم برای دریافت ویزا و مهاجرت به سایر کشورها است. به طور مثال یکی از الزامات دریافت اقامت دائمی کشور کانادا، گواهی سو سابقه است. در صورتی که بخواهید این مدرک را در کانادا از طریق ایران دریافت کنید، باید ابتدا به مراکز انگشت نگاری در کانادا مراجعه کنید.

سپس مدارک و اسناد انگشت نگاری خود را برای پدر، مادر یا وکیل خود در ایران ارسال کنید تا آن‌ها بتوانند با مراجعه به اداره سجلات و احوال شخصیه در تهران در جهت اخذ گواهی سو سابقه اقدام کنند. در صورتی که هرگونه سوال دیگری در این باره دارید، می‌توانید با موسسه حقوقی دادمان تماس بگیرید تا ما بتوانیم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم:

پیشنهاد مطالعه  درخواست مهاجرت

2 در مورد “گواهی عدم سو پیشینه چیست و مدارک لازم برای اخذ گواهی عدم سوء پیشینه چه می باشد؟”

  1. سلام وقت بخیر
    در مورد سو پیشینه به اشتباه راهنمایی کردید و باید به دفاتر قضایی مراجعه کرد نه پلیس +۱۰. لطفا اول نسبت به مطلبی که ارائه میدید اطمینان پیدا کنید بعد نشر بدید بخاطر اطمینان به مطلب شما وقت من امروز ۲ ساعت اتلاف شد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا