استراتژی ها، اهداف و تاکتیکها در تبلیغات

استراتژی

نقش تبلیغات در بازاریابی (Adertising) رشته ای تخصصی از علوم انسانی در شاخه بازرگانی و با تاکید بر ارتباطات اجتماعی و انسانی است. اما بدون توجه به مفاهیم مدیریت استراتژیک و قطع نظر متدولوژی های آن نمی تواند برنامه ریزی و اجرا شود. درحقیقت، تبلیغات یک فعالیت استراتژیک است که می تواند یک بنگاه اقتصادی را به بعضی از اهداف بازاریابی خود برساند.

بدنه اصلی و بزرگتر بحث، بازاریابی (Marketing) است که چهار مقوله اصلی کالا یا خدمات (Product). روشهای توزیع (Place Distribution)، روشهای قیمت گذاری (Pricing) و روشهای تبلیغات و اطلاع رسانی (Promotion) را مورد بررسی قرار میدهد وهدف از آن تولید کالا یا عرضه خدمتی است که قیمت و کیفیت و مشخصات آن مناسب و مورد قبول مشتریان احتمالی بوده، نیازهای آشکار و پنهان آنان را برآورده ساخته و برای بنگاه اقتصادی نیز رضایت مشتری، شهرت، سود و فروش بیشتر را به ارمغان می آورد.

بنابراین اگر در ریشه یابی مشکل یا مسئله یک بنگاه اقتصادی، مشخص شود که علل نابسامانی ها و اشکالات موجود در سیستم، فقط در نحوه قیمت گذاری یا توزیع یا کیفیت نازل و نامطلوب کالاست، فعالیت تبلیغاتی نه تنها حلال مشکل نخواهد بود بلکه باعث افزایش هزینه ها و گم کردن کلیه مشکلات نیزخواهد شد.
اما در صورتی که نارسایی ها واشکالات دخیل در وضعیت، ریشه در چگونگی و کم و کیف فعالیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و روابط عمومی داشته باشد، برنامه ریزی های تبلیغاتی می تواند مشکل گشا باشد. بدین ترتیب در اینجا باید استراتژیها، اهداف و برنامه ریزی ها را در دو مقوله جداگانه بازاریابی و تبلیغات از یکدیگر تفکیک نمود.

تبلیغات

نمونه از اهداف بازاریابی، استراتژی ها و نقش تبلیغات در بازاریابی

برای روشن شدن بیشتر مطلب، ذیلا” به چند نمونه از اهداف بازاریابی، استراتژی های بازاریابی، نقش تبلیغات در بازاریابی ، استراتژی های تبلیغات و بالاخره برنامه های اجرایی تبلیغاتی اشاره میشود:

۱- نمونه هایی از اهداف بازاریابی

– افزایش فروش

– افزایش سود

– ورود به بازارهای خارجی

– افزایش سهم بازار در بازار داخلی

– افزایش سهم بازار در بازارهای خارجی

– خارج کردن رقبای ضعیف از بازار

– کاهش هزینه های متوسط

– توسعه رفاهاجتماعی

– افزایش سطح مصرف و….

۲- نمونه هایی از استراتژی های بازاریابی

– تنوع محصولات

– افزایش کیفیت

– توزیع وسیع

– قیمت نازل

– هجوم تبلیغاتی از طریق رسانه های عمومی

– ملاقات های حضوری با مصرف کنندگان و…

پیشنهاد مطالعه  افزایش فروش

۳- نمونه هایی از اهداف تبلیغات بازاریابی

– افزایش درجه شناسایی مشتریان

– افزایش وفاداری به مارک

– ایجاد تمایل ترجیج نسبت به مارک

– تبدیل نام تجاری به BRAND

– کاهش موجودی انبار و…

۴- نمونه هایی از استراتژی های تبلیغاتی

– رضایت کامل مصرف کننده و تامین نیازهای او

– تمرکز برمشتریان مرفه و ثروتمند

– تمرکز بر مناطق نیمه مرفه شهری

– فشار تبلیغاتی از طریق همه رسانه ها و…

۵- نمونه هایی از برنامه های اجرایی در تبلیغات

– معرفی مزایا و منافع محصول برای مصرف کننده

– معرفی و تاکید برصرفه های اقتصادی محصول

– اعلام لیست قیمتها

– طولانی کردن زمان گارانتی

– اعلام جایزه و قرعه کشی

– جلب و جذب مشتریان ناراضی قدیمی

– بازدید از مشتریان

پیشنهاد مطالعه  ۱۰ راز موفقیت در بازاریابی تلفنی

گردآورنده :  موسسه حقوقی سروش نافع دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا