چگونه می‌توان دستور حکم توقیف خودروی شخص بدهکار را گرفت؟

توقیف خودروی فرد بدهکار

یکی از سوالات پر تکرار این است که اگر حکم توقیف خودروی شخص بدهکار را از دادگاه بگیریم روال قانونی اجرای آن چگونه است؟در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به بررسی حالات مختلفی که باعث اجرای حکم توقیف خودروی شخص بدهکار می پردازیم.

نحوه توقیف خودروی شخص بدهکار

اگر فردی به دلیل قراردادی به دیگری مدیون باشد، موظف است که دین خود را پرداخت کند و نمی‌تواند از اجرای تعهداتش فرار کند. همچنین باید با توجه به زمان تعهد خود، نسبت به پرداخت بدهی خویش اقدام کند. قانون در راستای حمایت از طلبکاری که به تعهد خویش وفادار است و آن را ایفا می‌کند، امتیازاتی در نظر گرفته است. یکی از این تضمین‌ها توقیف اموال بدهکار است.

این دسته از توقیف، مانند توقیف خودروی شخص بدهکار بابت چک برگشتی، همان‌طور که از نامش مشخص است شامل اشخاصی می‌شود که چک‌بلامحل کشیده‌اند. مراحل توقیف خودروی فرد بدهکار یکی از راه‌های وارد کردن فشار به فرد بدهکار است تا اقدام به رفع بدهی خود کند. در این حالت بر روی چک، اقدام متقاضی صورت می‌پذیرد و دستور توقیف خودروی بدهکار از مرجع مربوطه صادر می‌شود.

یا در نمونه‌ای دیگر چنانچه شخصی مهریه همسر خود، که طبق قوانین دین او به همسرش است را پرداخت ننماید، اگر همسر وی اقدام به اجرا و پیگیری مهریه خود کند و با معرفی خودروی شوهرش به عنوان یکی از اموال وی آن را مشمول توقیف کند.

مورد دیگر زمانی است که زن بابت مهریه روی پلاک خودرو شکایتی طرح کند. در این‌صورت خودروی فرد توسط مراجع ذیربط و از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف می‌گردد.

به‌صورت کلی می‌توان گفت در صورتی‌که شخص بابت بدهی یا دین خود موفق به دریافت حکم توقیف اموال از مراجع مربوطه گردد می‌تواند نسبت به توقیف خودرو شخص طلبکار به عنوان یکی از اموال وی اقدام کند.

مرجع رسیدگی به حکم توقیف خودروی شخص بدهکار

در حالت کلی برای توقیف خودرو شخص بدهکار دو مرجع رسیدگی وجود دارد:

  1. دادگستری که مرجع عام رسیدگی است
  2. اداره اجرای ثبت اسناد و املاک

در هر دو مرجع رسیدگی پس از تشکیل تشریفات مربوطه، بدهکار باید ظرف ۱۰ روز بدهی خود را بپردازد. در صورت عدم پرداخت، طلبکار اقدام به توقیف خودرو یا هر مال معرفی شده دیگر می‌کند.

چگونه می‌توان دستور توقیف خودروی فرد بدهکار را گرفت؟

بنابر ماده ۶۷ اجرای احکام مدنی بعد از شناسایی اموال منقول(خودرو) بدهکار توسط مامور اجرا، از اموال شناسایی‌ شده صورت‌برداری می‌‌شود و این اموال در همان‌جا که هست، حفظ می‌شوند. مگر اینکه نقل اموال به محلی دیگر ضرورت داشته باشد. در این‌صورت برای حفاظت از مال، آن مال به شخص مسئولی با توافق طرفین سپرده می‌شود.

در صورت عدم توافق یا حاضر نبودن بدهکار در زمان توقیف، مال به شخص مسئولی که توسط دادورز تعیین می‌شود، سپرده می‌‌شود.

پیشنهاد مطالعه  چه اموالی از بدهکار ، قابل توقیف توسط طلبکار نیست؟

1 در مورد “چگونه می‌توان دستور حکم توقیف خودروی شخص بدهکار را گرفت؟”

  1. مجتبی دهقانی

    سلام خسته نباشید دو هفته پیش تو کوچه داشتم میرفتم که یک خودرو سمند دنده عقب اومد بهم زدگفتم زنگ بزنم پلیس بیاد با زن بچه بود گفت نه خودمون حلش میکنیم کارتشو داد گفت هرچی خرجش شد زنگم بزن تا بزنم به کارت بعد بیام یک جای کارتمو ازت بگیرم گفتم باشه الان دوهفته هست جوابمو نمیده وبلاکم کرده الان من باید چیکار کنم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا