نحله چیست و در چه شرایطی به زن تعلق می گیرد؟

شرایط دریافت نحله

در جواب پرسش نحله چیست و شرایط دریافت و مطالبه نحله به چه صورت است ؟ می توان این گونه پاسخ داد که نحله در معنی لغوی «بخشش» معنا می شود و از نظر اصطلاحات حقوقی به مبلغی گفته می شود که دادگاه بر اساس شرایطی به خصوص آن را برای زوجه تعیین می کند. نحله به کسر «ن» در معانی، هدیه، آیین، مذهب و عقیده آمده است. بعضی از فقها آن را همان مهریه می دانند و با استناد به آیه چهارم سومره نساء «واتواالنساء صدفاتهن نحله» مهریه را به بخششی از سوی مرد برای زن می دانند.

 قانون نحله چیست ؟

قبل از هر چیز خوب است که بدانیم مستند قانونی نحله چیست و همانطور که می دانید قانون حمایت خانواده جدید در تاریخ ۱۳۹۱/۱۲/۱ به تصویب رسید.
بر طبق ماده ۵۸ آن قانون ، یکسری قوانین دیگر نسخ گردید که از جمله آن ها قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب ۱۳۷۱/۱۲/۲۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام است ولی فقط بند ب تبصره ۶ قانون پیش گفته استثناء شده است یعنی این که نسخ نشده و هنوز پا برجاست.

در بند ب تبصره ۶ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق که نسخ نشده است چنین آمده است: « با توجه به سنوات زندگی مشترک و نوع کارهایی که زوجه در خانه شوهر انجام داده و وسع مالی زوج، دادگاه مبلغی را‌ از باب بخشش (‌نحله) برای زوجه تعیین می‌نماید. »

ولی در حال حاضر، نحله در صورتی شرعا و قانونا به زوجه تعلق می گیرد که شرایط تعلق اجرت المثل ایام زوجیت فراهم نباشد.

پیشنهاد مطالعه  همه چیز درباره مراحل و شرایط مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی که زوجین باید بدانند!

چه زمانی می توان اقدام به مطالبه اجرت المثل و نحله کرد؟

با توجه به موارد اصلاحی در قوانین حقوقی که در سال ۱۳۹۱ صورت گرفته است. خانم ( زوجه) می تواند جدا از دادخواست صدورگواهی عدم سازش که مقدمه طلاق محسوب می شود، اقدام به درخواست و مطالبه نحله کند. پس لازم نیست که حتما بعد از طلاق به این کار اقدام گردد. پیش از طلاق گرفتن نیز مطالبه اجرت المثل و نحله ممکن است.  برای  این زمینه استفساریه ای از جانب مجمع تشخیص مصلحت نظام به تاریخ ۱۳۷۳/۶/۲ صادر گردیده است که این نظر را تایید می نماید. پس در واقع چنان چه زوجه پیش از اجرایی شدن صیغه طلاق نحله مطالبه کند اجرای صیغه طلاق و ثبت آن در دفتر موکل به پرداخت حقوق زن خواهد شد. این قوانین در راستای حمایت حقوق زنان تصویب شده است. این موارد به زمان و چرایی تعیین نحله مرتبط بود.

نحله چیست

شرایط  مطالبه و دریافت نحله چیست؟

تا اینجا آنچه بیان شد مستند قانونی نحله است در ادامه با استنباط از قانون و رویه قضایی شرایط دریافت و مطالبه نحله به شرح زیر است:

۱- طلاق به درخواست زوجه نباشد.

۲- در مدت زمان زندگی مشترک و پیش از اقدام به درخواست طلاق از سوی مرد امکان مطالبه نحله برای خانم وجود ندارد.

۳- نحله با اجرت المثل قابل جمع نیست بدین صورت که اگر اجرت المثل به هر دلیلی به زوجه تعلق بگیرد دادگاه می تواند برای زن نحله تعیین کند. در این خصوص مراجعه کنید به رای اصراری دادگاه تجدید نظر استان تهران.

۴- برای تعیین کردن نحله بر خلاف اجرت المثل نیازی به کارشناسی وجود ندارد. بلکه مقدار مبلغ را قاضی دادگاه بر اساس سال های زندگی مشترک و کارهایی که خانم انجام داده تعیین می کند. ناگفته نماند این مقدار مبلغ با توجه به تمکن و وسع مرد صورت مشخص می شود.  ناگفته نماند این مقدار مبلغ با توجه به تمکن و وسع مرد صورت مشخص می شود.

محاسبه مهریه در اپلیکیشن دادمان

موسسه حقوقی سروش نافع دادمان (شعبه مرکزی کرج) با همکاری تیمی قدرتمند و متعهد متشکل از حقوقدانان مجرب، وکلای پایه یک دادگستری، قضات بازنشسته، اساتید دانشگاه و کارشناسان در حوزه های مختلفی از جمله خانواده و ثبت و صنایع و مالی و کیفری و حسابداری با هدف ارائه خدمات گسترده مشاوره حقوقی و داوری و قبول انواع وکالتهای حقوقی و کیفری و خانوادگی در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و در راستای تکریم ارباب رجوع اقدام به راه اندازی اپلیکیشن دادمان کرده است و یکی از بخشهایی که در این اپلیکیشن با استقبال زیاد کاربران روبرو شده بخش محاسبه مهریه میباشد. برای دریافت لینک اپلیکیشن و نصب آن روی عکس زیر کلیک کنید:

اپلیکیشن دادمان

آیا شرایط دریافت و مطالبه نحله و اجرت المثل یکسان است؟

در رابطه با این پرسش بایستی گفت که تعلق نحله همانند تعلق اجرت المثل به شرایطی از قبیل درخواست شوهر برای طلاق بستگی دارد. هم چنین درخواست مرد برای طلاق نباید بخاطر تخلف زن از وظایف همسری یا سو اخلاق و رفتار او باشد. چنانچه بنا به هر علتی امکان تعیین اجرت المثل وجود نداشته باشد نوبت به دریافت نحله می رسد و بر همین اساس مقدار مبلغ نحله برای زن تعیین می شود.

خانواده مهم ترین و با قداست ترین نهاد اجتماعی در جامعه است که در عرصه مناسب فردی و گروهی و به لحاظ عرفی و حقوقی که در پی ازدواج و نکاح فی مابین زن و مرد شکل می گیرد. از این رو حل و فصل اختلافات در دادگاه خانواده ظرافت های خاص خود را دارد. موسسه حقوقی سروش نافع دادمان با همکاری تیمی قوی و قدرتمند و متعهد آماده ارایه کلیه خدمات مشاوره و وکالت حقوقی خانواده است. برای دریافت خدمات و اطلاعات مشاوره ای روی لینک زیر کلیک کنید:

گردآورنده :  موسسه حقوقی سروش نافع دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا