آیا زن برای عمل جراحی زیبایی به اجازه شوهر نیاز دارد؟

آیا زن برای عمل جراحی زیبایی به اجازه شوهر نیاز دارد؟

یکی از سوالات متداول این روزها این است که آیا زن برای عمل جراحی زیبایی به اجازه شوهر نیاز دارد؟ جواب این سوال کاملا واضح است. هر زنی تسلط بر بدن خود دارد و هر تصمیم معقولی در این خصوص داشته باشد کاملا دست خودش است. پس قانون گفته است هیچ زنی برای انجام عمل‌های جراحی زیبایی به اجازه شوهرش احتیاج ندارد.

کسب رضایت همسر در عمل های جراحی

با توجه به بند ۲ از ماده ۵۹ قانون مجازات اسلامی می‌توان اینگونه عنوان کرد: هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع باید با رضایت شخص یا اولیاء یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی آن‌ها و رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی انجام شود، در موارد فوری اخذ رضایت ضروری نخواهد بود.

بر این اساس است که با توجه به این ماده می‌توان گفت در عمل‌های جراحی که به صورت فورس ماژور نیست رضایت خود شخص و یا اولیا و سرپرست او گرفته می‌شود. تمامی اشخاص چه زن باشند و چه مرد از نظر قانون بعد از اینکه به سن بلوغ رسیده‌اند، رشید به حساب می‌آیند و برای انجام عمل‌های زیبایی نیازی به اجازه و رضایت از شخص دیگری ندارند.

پیشنهاد مطالعه  چه زمانی زن می تواند جدا از شوهر خود زندگی کند؟

  اجازه شوهر برای عمل جراحی زیبایی

در این خصوص باید بگوییم بعد از ازدواج همه ما باید تابع تکالیف و قوانینی باشیم تا زندگی آرامی را تجربه کنیم. اگر بخواهیم دچار تبعات حقوقی نشویم مجبوریم آن‌ها را رعایت کنیم. چون بحث سر این است که این گونه عمل‌ها واجب نیست و برای حفظ سلامتی زن ضروری نیست؛ فقط از لحاظ زیبایی روی ظاهر زن تاثیر گذار خواهد بود. تمکین یکی از وظایف اصلی زن در قبال شوهر است.

تمکین دو نوع عام و خاص دارد که تمکین عام یعنی پذیرش ریاست خانواده توسط مرد از سوی زن است. به بیان ساده زن باید تابع شوهرش در مدیریت زندگی مشترکشان باشد. طبق ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی زوجین موظف به حسن معاشرت با یکدیگر هستند. در هر صورت فرض می‌کنیم خانمی قصد دارد بینی خود را جراحی زیبایی کند. در هیچ جای قانون وضع نشده است که برای این کار نیاز به اجازه شوهرش دارد.

از طرفی مراکز درمانی نیز نیاز به دریافت اجازه شوهر برای انجام عمل‌های زیبایی خانم‌ها ندارند. سوال دیگری که برای خیلی از زوجین پیش می‌آید این است که آیا انجام این گونه عمل‌ها جزء نفقه زن محسوب می‌شود و زوج بایستی هزینه این گونه عمل‌ها را پرداخت کند؟ جواب کاملا واضح است، فقط هزینه‌های درمانی متعارف و واجب است که جزء نفقه محسوب می‌شود و پرداخت هزینه‌های عمل‌های زیبایی بر عهده زوج نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
اسکرول به بالا