استعلام ممنوع ‌الخروجی چگونه است؟

استعلام-ممنوع-الخروجی-

تا به حال کلمه ممنوع الخروج را شنیده‌اید، افراد ممنوع الخروج با محدودیت‌هایی روبرو هستند که بهتر است از این محدودیت‌ها آگاه باشند تا با مشکل خاصی روبرو نشوند. اگر قصد سفر به خارج از کشور دارید و نگران هستید که مبادا ممنوع‌ الخروج باشید، استعلام ممنوع ‌الخروجی اولین کاری است که باید انجام دهید.

اتلاف وقت و هزینه، تنها بخشی از اثرات عدم آگاهی از ممنوع‌ الخروج بودن است.

ممنوع‌ الخروجی یعنی چه؟

قبل از گرفتن استعلام ممنوع‌ الخروجی باید ابتدا بدانیم ممنوع ‌الخروجی یعنی چه؟ ممنوع ‌الخروجی به وضعیت حقوقی که فرد به دلایل کیفری، مالیاتی، قضایی و علل مربوط به سازمان دارایی اجازه خروج از کشور را تا رفع مشکل پیش آمده ندارد گفته می‌شود.

ممنوع ‌الخروجی در موارد کیفری، برای جلوگیری از فرار متهم و در موارد حقوقی، برای الزام فرد به انجام تعهدات خود طبق قانون صادر می‌شود. تا هنگامی که فرد ممنوع‌الخروج برای مشکل خود اقدامی انجام ندهد، نمی‌تواند از کشور خارج شود.

ممنوع الخروج
دلایل ممنوع الخروجی چیست و اینکه چرا فردی ممنوع الخروج شده است؟

بطور معمول اشخاص به شش دلیل ممنوع الخروج می شوند:

۱- ممنوع‌ الخروجی مالیاتی: طبق ماده ۱۷ قانون گذرنامه، قانون‌گذار می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی جلوگیری کند و برای این افراد گذرنامه صادر نکند. اگر بالای ۵۰۰ میلیون تومان بدهی مالیاتی داشته باشید، مشمول این مورد خواهید شد.

۲- ممنوع‌ الخروجی قضایی: افراد زیر ۱۸ سال و زنان متأهل برای دریافت گذرنامه نیاز به اجازه همسر یا پدر خود دارند و اگر این مرحله از قانون را طی نکنند ممنوع ‌الخروج قضایی به حساب می‌آیند.

۳- ممنوع‌ الخروجی اجرائیات ثبت: اگر بدهی بانکی یا مشکلاتی مربوط به چک دارید یا مهریه همسر خود را بعد از طلاق پرداخت نکرده‌اید، به احتمال زیاد در اداره اجرائیات یک شکایت ثبت شده دارید و اگر محکوم باشید و حکم جلبتان صادر شده باشد، ممنوع الجروج هستید.

۴- ممنوع ‌الخروجی سربازی: سربازان مشمول غایب، اگر وثیقه معتبر ارائه نداده باشند ممنوع‌الخروج هستند. همچنین سربازان فراری نیز حق خروج از کشور را ندارند.

۵- ممنوع ‌الخروجی سوء شهرت: افرادی که سابقه سرقت، کلاهبرداری، تکدی گری و غیره را در خارج از کشور داشته باشند نمی‌توانند از کشور خارج شوند و ممنوع‌الخروج هستند.

۶- ممنوع ‌الخروج کیفری: اگر مقامات قضایی تشخیص دهند سفر فرد به خارج از کشور، مخالف مصالح جمهوری اسلامی است، فرد را ممنوع ‌الخروج می‌کنند که بیشتر برای افراد مشهور اتفاق می‌افتد.

پیشنهاد مطالعه  انواع ممنوع الخروجی چیست و شرایط ممنوع الخروج کردن چه می باشد؟

استعلام ممنوع ‌الخروجی چگونه است؟

راه‌ های استعلام ممنوع ‌الخروجی

می‌توانید با ورود به سامانه استعلام ممنوع‌ الخروجی مطلع شوید که ممنوع الخروج هستید یا خیر، کافیست مشخصات شخصی از قبیل نام، نام خانوادگی، نام پدر و شماره ملی را در صفحه اصلی وارد کنید تا پس از چند ثانیه وضعیت خروج از کشور برای شما مشخص شود. البته بهتر است بدانید که این سایت مختص سازمان ثبت اسناد است و به پرونده‌های اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت می‌شود. برای اطلاع از وضعیت خروج از کشور در رابطه با پرونده‌های قضایی و کیفری باید به سامانه ثنا مراجعه کنید.

* استعلام ممنوع‌ الخروجی از اداره گذرنامه: به گفته سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه انتظامی کشور، اگر شخصی درخواست دریافت گذرنامه جدید کرده است و گذرنامه خود را تحویل بگیرد، دیگر ممنوع‌الخروج نیست. در ضمن فرد دارنده گذرنامه می‌تواند به اداره گذرنامه مراجعه کند و از وضعیت ممنوع‌الخروجی خود مطلع شود.

* استعلام ممنوع‌ الخروجی پلیس من: افراد با نصب اپلیکشین پلیس من می‌توانند وارد سامانه گذرنامه شده و وضعیت ممنوع‌الخروجی خود را بررسی کنند. در این سامانه، استعلام هر نوع ممنوع‌الخروجی را می‌توانید مشاهده کنید. در جریان باشید این اپلیکیشن رایگان نیست.

* استعلام ممنوع‌ الخروجی اداره مالیات: اگر از نظر مالیاتی می‌خواهید بدانید که ممنوع‌الخروج هستید یا خیر می‌توانید استعلام ممنوع الخروجی خود را از طریق سایت tax.gov.ir دریافت کنید.

* استعلام ممنوع‌ الخروجی از خارج کشور (میخک): برای استعلام ممنوع‌الخروجی خارج از کشور، می‌توانید استعلام ممنوع‌الخروجی از میخک را امتحان کنید. سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی به اختصار «میخک» نامیده می‌شود.

* استعلام ممنوع‌ الخروجی با کد ملی: برای استعلام ممنوع‌الخروجی با کد ملی، باید به سامانه «ثبت من» مراجعه کنید. این روش تنها مربوط به پرونده‌های اداره اجرای اسناد رسمی است. سامانه «ثبت من» درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که خدمات ثبتی مختلفی از جمله ثبت شرکت، تصدیق اصالت سند، استعلام ممنوع‌الخروجی و غیره را در اختیار افراد می‌گذارد.

برای مراجعه به سایت استعلام ممنوع‌ الخروجی با کد ملی، باید مراحل زیر را انجام دهید.
  1. ابتدا باید به سایت my.ssaa.ir مراجعه کنید.
  2. پس از ورود به سایت، روی گزینه ثبت من کلیک کنید.
  3. در این بخش گزینه اجرای اسناد رسمی را انتخاب کنید.
  4. حال روی گزینه استعلام ممنوع ‌الخروجی کلیک کنید.
  5. پس از ورود به سایت و وارد کردن کد ملی و دیگر اطلاعات لازم، پیامی به شما نشان می‌دهد که دارنده این کد ملی ممنوع‌الخروج است یا خیر. استفاده از این سامانه رایگان است.
پیشنهاد مطالعه  ممنوع‌الخروجی مرد به خاطر مهریه همسرش در چه شرایطی امکان پذیر می باشد؟
مدت زمان ممنوع ‌الخروجی چقدر است؟

مدت زمان ممنوع الخروجی برای اشخاص ۶ ماه است و به درخواست دادستان کل کشور اگر لازم باشد؛ ممنوع‌الخروجی هر ۶ ماه یکبار تمدید می‌شود. اگر ممنوع‌الخروجی شما ثبت شود می‌توانید ۲۰ روز پس از زمان ابلاغ حکم به آن اعتراض کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا