انواع ممنوع الخروجی چیست و شرایط ممنوع الخروج کردن چه می باشد؟

انواع ممنوع الخروجی چیست؟

انواع ممنوع الخروجی به وضعیتی گفته میشود که فرد بلیت خروج را تهیه کرده است اما نمی تواند از گیت عبور کند پس حالت بهتر و منطقی تر این است که پیش از اقدام به تهیه بلیت استعلام بگیر و با خیال آسوده فرایند رفتن و خروج را طی کند.

اگر فردی تمامی مدارک خروج از کشور را به همراه داشته باشد اما از خروج او در تمامی مرزهای کشور اعم از زمینی، هوایی و دریایی ممانعت شود این فرد ممنوع الخروج شده است و حق ندارد از مرزهای کشور عبور کند و وارد خاک کشور دیگری شود.

در واقع افراد به دلایل گوناگونی همچون بدهکاری مالیاتی، نپرداختن مهریه، مسائل امنیتی، بدهکاری بانکی و … ممنوع الخروج می شوند. برای رفع انواع ممنوع الخروجی باید به مرجعی که دستور ممنوع الخروج شدن را صادر کرده است مراجعه و مراحل رفع ممنوع الخروجی را انجام داد.

چون شرایط انواع ممنوع الخروجی و رفع آن فشارهای مالی زیادی را به بار می آورد و قطعا تا چند ساعت مانده به پرواز قابلیت رفع ممنوع الخروجی وجود نخواهد داشت.

دلایل حقوقی انواع ممنوع الخروجی

دلایل مختلفی برای ممنوع الخروج کردن افراد از کشور وجود دارد. اما در یک دسته‌بندی کلی، ممنوع‌الخروج کردن افراد می‌تواند ۵ دلیل عمده داشته باشد:

  • پرونده بدهی پرداخت نشده مالیاتی داشته باشید. البته این بدهی باید بالای ۵۰۰ میلیون تومان باشد تا دادگاه دستور ممنوع الخروجی را صادر کند.
  • بدهی داشته باشید و دادگاه به دلیل آن بدهی شما را محکوم و حکم جلب شما را صادر کرده باشد.
  • سوء شهرت به تکدی‌گری، دزدی و کلاه برداری در کشورهای خارجی می‌تواند باعث ممنوع الخروج شدن افراد شود.
  • اگر از سمت قیم یا سرپرست اجازه خروج‌تان از کشور صادر نشده باشد یا لغو شده باشد هم ممنوع الخروج خواهید شد.
  • افرادی که به هر نحوی خروج آنها از کشور به تشخیص دادگاه به ضرر منافع ملی باشد هم ممنوع الخروج خواهند شد.

در حالت کلی ۴ دسته‌بندی برای علل ممنوع الخروجی مطرح می‌شود:

  • علل قضایی
  • علل کیفری
  • علل مالیاتی
  • علل مربوط به مشکلات در سازمان دارایی

شرایط ممنوع الخروج شدن دختر مجرد توسط پدر

فرزندان پسر و دختر زیر ۱۸ سال نیاز به اجازه ولی برای خروج از کشور دارند. بر اساس قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ اگر ولی اجازه خروج فرزند زیر ۱۸ سال خود را ندهد دادگاه خانواده با در نظر گرفتن مصلحت کودک یا نوجوان با اخذ تضمین اجازه خروج را صادر خواهد کرد.

اما دختر مجرد بالای ۱۸ سال نیازی به رضایت ولی ندارد و ولی نیز نمی تواند دختر بالای ۱۸ سال خود را ممنوع الخروج کند. تنها در شرایطی قانونی که پدر بتواند اثبات کند که سفر به ضرر دختر او است می تواند دادخواست ممنوع الخروج کردن دختر را تقدیم دادگاه کند و در آنجا برای ممنوع الخروج شدن دختر مجرد تصمیم گیری شود.

ممنوع الخروج شدن بابت مهریه

مرد در زمان عقد و امضای سند ازدواج تعهد می کند که مالی تعیین شده را به عنوان مهریه به همسر خود بدهد و بر اساس قانون زوجه هر وقت آن را مطالبه کند زوج ملزم به پرداخت آن است. اگر مرد از پرداخت آن خودداری کند یا قصد فرار از پرداخت مهریه را داشته باشد زن میتواند با مراجعه به اجرائیه ثبت اسناد یا دادگاه نسبت به ممنوع الخروج کردن همسر خود اقدام کند.

مرد می تواند با تعیین تکلیف کردن مهریه نسبت به رفع انواع ممنوع الخروجی خود اقدام کند.

پیشنهاد مطالعه  ممنوع‌الخروجی مرد به خاطر مهریه همسرش در چه شرایطی امکان پذیر می باشد؟

ممنوع الخروج شدن بدهکاران بانک

بر اساس قانون بانک مرکزی اسامی بدهکاران بانکی را به دادسرای تهران اعلام و برای ممنوع الخروجی کردن این افراد اقدام می شود. افرادی که بدهکار بانک یا موسسات مالی و اعتباری هستند و در بازپرداخت آن تاخیر کرده اند و شک بر آن وجود دارد که از کشور خارج شوند ممنوع الخروج می شوند.

یکی دیگر از راه های ممنوع الخروج کردن بدهکاران بانکی از طریق بانک طلبکار است که از طریق اجرائیه ثبت می تواند بدهکار اصلی را ممنوع الخروج کند.

ممنوع الخروج کردن

آیا ممنوع الخروج شدن مشمول مرور زمان می شود؟

ممنوع الخروجی مشمول مرور زمان نخواهد شد و تا زمانی که در دستگاه ذیربط موضوع حل نشود امکان رفع انواع ممنوع الخروجی وجود ندارد. دادگاه در هنگام صدور حکم ممنوع الخروجی بر اساس جرم و بدهی مانع خروج افراد از کشور می شود اما این حکم ها ۶ ماه معتبر است و بعد از آن اثری ندارد اما قابل تمدید است و می توانند با نظر قاضی آن را تمدید کرد.

آیا می‌توان در شرایطی خاص حکم ممنوع‌الخروجی را لغو کرد؟

بله. می‌توان تحت شرایط خاصی حکم ممنوع الخروجی را برای یک بار لغو کرد و از کشور خارج شد. این شرایط خاص شامل موارد زیر هستند:

  • سفر حج تمتع؛ افراد می‌توانند برای به جا آوردن حج تمتع یک بار از دادگاه اجازه خروج از کشور را بگیرند.
  • سفرهای درمانی؛ اشخاصی که درگیر بیماری‌های خاص هستند اجازه دارند یک بار برای انجام امور درمانی از کشور خارج شوند.
  • انجام امور تجاری مربوط به کار؛ درمواری که مشکل ممنو‌ع الخروجی امور مالیاتی باشد و شخص توانایی پرداخت نداشته باشد می‌تواند با اجازه دادگاه یک بار برای انجام امور تجاری و بهبود وضع مالی از کشور خارج شود.

شرایط رفع انواع ممنوع الخروجی

اگر متوجه شدید که ممنوع الخروج شده‌اید، باید ابتدا دلیل آن را کشف کنید. باید مطلع شوید که کدام دلایل کیفری و یا قضایی منجر به ممنوع الخروج شدن شما شده است تا برای حل آن اقدام کنید. سپس تا ۲۰ روز حق اعتراض دارید و بنا به درخواست شما پرونده دوباره بررسی خواهد شد. به طور کلی ممنوعیت از خروج ۶ ماه اعتبار دارد و پس از آن با حکم دادگاه قابل تمدید است. اگر به دلیل پرداخت مهریه ممنوع الخروج شده‌اید، لازم است تا حکم اعسار بگیرید که طی آن مهریه قسط بندی می‌شود و پس از آن می‌توانید از کشور خارج شوید. اگر هم به دلایل مالی و یا مالیاتی امکان خروج از کشور از شما گرفته شده است، باید اقدام به سپردن تضمین بانکی کرده و یا وثیقه بگذارید. در نظر داشته باشید که در همه حالات دادگاه تعیین‌کننده وضعیت شما است.

آیا مراحل رفع ممنوع الخروجی پیچیده است؟

خیر. پس از استعلام آنلاین وضعیت ممنوع الخروجی بسته به دلیل ممنوعیت باید به مراجع قانونی مراجعه کرده و آن را ظرف چند روز برطرف کنید. بی تردید کمک گرفتن از وکیل نیز در این راه به شما کمک می‌کند تا زودتر به نتیجه برسید.

خلاصه ای از شرایط انواع ممنوع الخروجی:
  1. آقایان دانشجو که مشمول سربازی هستند، باید قبل از سفر استعلام دقیق انواع ممنوع الخروجی کرده و اگر لازم است وثیقه بگذراند.
  2.  زنان متاهل برای خروج از کشور به اجازه همسر نیاز دارند، مگر اینکه اجازه از قبل و به طور کتبی ثبت شده باشد.
  3. اگر بدهی مالی دارید و ورشکسته هستید، پس از اثبات آن می‌توانید ممنوع الخروجی خود را لغو کرده و راهی سفر شوید. همچنین اگر برای پیگیری مطالبات مالی خود راهی سفر هستید، می‌توانید با ارائه مدارک ممنوعیت خود را برطرف کنید.
  4. سازمان ثبت اسناد نیز با ایجاد سامانه رسمی استعلام ممنوع الخروجی به روشن شدن وضعیت افراد کمک می‌کند.
  5. همواره به افراد توصیه می‌کنیم که قبل از رزرو بلیط هواپیما وضعیت ممنوع الخروجی خود را چک کرده و سپس اقدام به خرید بلیط کنند.
  6. ارائه دادخواست رفع انواع ممنوع الخروجی از دیگر راه‌های رفع این مشکل است که بسته به شرایط فرد باید توسط وکیل انجام و پیگیری شود.
  7. ممنوع الخروجی تنها شامل مسیرهای هوایی نیست و تمام خطوط حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را شامل می‌شود.
  8. اگر ثابت شود که فرد برای انجام کارهای مجرمانه راهی سفر است، احتمال ممنوعیت وی افزایش می‌یابد.
  9. معمولا گذاشتن وثیقه یکی از راه‌های رفع ممنوعیت است که چگونگی آن را دادگاه تعیین می‌کند.
پیشنهاد مطالعه  چگونه می‌توان افراد ممنوع المعامله را تشخیص داد؟

4 دیدگاه دربارهٔ «انواع ممنوع الخروجی چیست و شرایط ممنوع الخروج کردن چه می باشد؟»

  1. با سلام خدمت شما عزیزان من تازگی سن قانونی ۱۸ سال رو تمام کردم
    میخوام بدونم اگه بخوام سفر خارجه برم بدون حضور پدرم یا اجازه اش میتونم با دریافت مدارک اینکارو بکنم یانه یا اون میتونه منو ممنوع خروج کنه لطفا راهنمایی کنید

  2. سلام میشه بگید که اگه دختری سن قانونی رو تمام کرده باشه سفر خارجه بره آیا پدرش میتونه برش گردونه یا هر چی که در این مورد هست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا