نحوه رسیدگی به پرونده و دادخواست دیوان عدالت اداری!!!

دادخواست دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری یکی از اصلی ترین مراجع قضایی در کشور است که صلاحیت رسیدگی به بسیاری از شکایت ها و اعتراضات در زمینه های مختلف را دارا می باشد. این سازمان برای حمایت از حقوق مردم در برابر نهاد ها و ارگان های دولتی تاسیس شده است که زیر نظر رئیس قوه قضائیه فعالیت می کند. افراد می توانند در صورت داشتن هر گونه اعتراض نسبت به نهاد های دولتی و مورد ظلم قرار گرفتن در مواردی و یا شکایت و … با ارسال دادخواست به دیوان عدالت اداری، تقاضای رسیدگی به حقوق از دست رفته شان بکنند.

نحوه رسیدگی به پرونده در دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری وظیفه دارد در صورت دریافت دادخواست از سوی اشخاص، پیگیری پرونده را آغاز کرده و اقدام به احقاق حق افراد مظلوم نماید. همان طور که به آن اشاره شد، متقاضیان برای تنظیم هر گونه شکایت علیه ادارات و سازمان های دولتی، باید اقدام به نوشتن یک دادخواست کتبی نمایند. بنابراین افراد به یک نمونه دادخواست دیوان اداری نیاز خواهند داشت که طبق آن بتوانند دادخواست کتبی خود را تنظیم کنند. اگر چه نمونه دادخواست دیوان عدالت در سایت های مختلف حقوقی وجود دارد، اما تنظیم دادخواست با توجه به اوضاع و شرایط پرونده می تواند متفاوت باشد. استفاده از وکیل متخصص در این زمینه بسیار ضروری است، چرا که تنظیم دادخواست و ارائه دلایل و مدارک محکمه پسند یک مسئله تخصصی می باشد.

نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری

تنظیم برگه دادخواست دیوان عدالت اداری

برای شروع رسیدگی در شعب دیوان عدالت، ارائه دادخواست به دیوان الزامی می باشد. همچنین دادخواست دیوان عدالت اداری بایستی به زبان فارسی و روی برگه های مخصوص تکمیل شود. لازم به ذکر است که افراد باید همراه دادخواستی که تنظیم کرده اند، تمام ضمائم، دلایل و اسناد را به صورت کامل به دیوان اداری تقدیم کنند.

افراد برای تقدیم دادخواست دیوان اداری به دیوان عدالت، تا حداکثر ۳ ماه پس از تاریخ صدور رای قطعی زمان دارند. این بازه زمانی برای افراد مقیم خارج از کشور به مدت ۶ ماه از تاریخ صدور رای خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه  دیوان عدالت اداری کجاست و برای طرح چه شکایتی باید به دیوان مراجعه کرد؟

دادخواست بدوی دیوان عدالت 

دادگاهی که ابتدا شکایت در آن جا مطرح شده و مورد رسیدگی قرار می گیرد و سپس رای صادر می شود، دادگاه بدوی نام دارد. رای صادر شده از این دادگاه هم، رای بدوی نامیده می شود که معمولا راه برای اعتراض برای فردی که رای علیه وی صادر شده باز است. دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری، در واقع همان برگه دادخواستی است که بر اساس قانون ۱۶ تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نگارش می شود.

نحوه نگارش و اعلام خواسته و شکایت در این دادخواست، تاثیر به سزایی در احقاق حق شاکی در دعوی مورد نظر خواهد داشت. افراد عادی در بسیاری از موارد، به دلیل عدم آشنایی با قوانین و مقررات دیوان، دادخواست دیوان را به صورت ناقص به دیوان تقدیم می کنند که سبب بروز مشکلات فراوانی در مسیر پرونده خواهد شد.

تنظیم برگه دادخواست دیوان عدالت اداری

نمونه دادخواست دیوان عدالت اداری

ریاست محترم دیوان عدالت اداری

با سلام و عرض ادب

اینجانب …… فرزند ….. متولد …. به شماره ملی ….. و سرپرست یک خانواده ۴ نفره می باشم که برای تامین نیاز های زندگی با شرایطی سخت و طاقت فرسا، در شهر …… مشغول به کار بوده ام و به دلیل دوری راه و سختی در پیمودن مسیر، از رساندن خود به مصاحبه عاجز مانده و نتوانسته ام خود را به محل مصاحبه در تاریخ ….. برسانم. همچنین در روز مصاحبه به دلیل داشتن استرس زیاد و شرایط روحی نامساعد، نتوانسته ام به سوالات مصاحبه پاسخ درست بدهم که موجب مردود شدن اینجانب در مصاحبه آزمون استخدامی ….. شده است. لذا با توجه به شرایط ذکر شده و همچنین قبولی اینجانب در آزمون استخدامی و دارا بودن امتیازاتی همچون سابقه کار، درخواست اعتراض به مصاحبه قبلی و ترتیب دادن مصاحبه مجدد را دارم. لذا تقاضامندم اقدامات لازم را جهت پیگیری موضوع و انجام دوباره مصاحبه استخدامی مبذول فرمایید.

با تشکر و تقدیم احترام فراوان

ثبت دادخواست الکترونیکی در دیوان عدالت اداری

ثبت دادخواست الکترونیکی در دیوان اداری

 امروزه این مشکل حل شده و با الکترونیکی شدن فرآیند ثبت دادخواست دیوان عدالت اداری، افراد هر جا که باشند می توانند بدون پیمودن مسیر طولانی و متحمل شدن مشکلات مذکور، طرح شکایت کرده و از حقوق خود دفاع کنند. برای این که افراد بتوانند دادخواست خود را به صورت الکترونیکی در دیوان عدالت ثبت کنند، باید در سامانه ثنا حساب کاربری ایجاد کنند. برای این کار متقاضیان باید به دفاتر خدمات الکترونیک واقع در تمامی حوزه های قضایی مراجعه کرده و در سامانه ساجد ثبت نام کنند. پس از ثبت نام در این سامانه افراد می توانند دادخواست خود را به صورت الکترونیک ثبت کرده و به دیوان عدالت ارسال کنند.

پیشنهاد مطالعه  دادخواست اعاده دادرسی چیست و چه شرایطی دارد؟

رسیدگی به دادخواست در دیوان عدالت چقدر طول می کشد؟

مدت زمان رسیدگی به دادخواست های مختلف بستگی به نوع شکایت، نوع سازمان و موارد دیگر دارد که در زمان رسیدگی به دادخواست و صدور حکم موثر است. به طور کلی بر اساس گزارشاتی که به دست آمده، مدت زمان رسیدگی به دادخواست ها در دیوان عدالت اداری ۴ ماه می باشد. لازم به ذکر است افراد با بهره مندی از وکیل دیوان عدالت می توانند مدت زمان رسیدگی به پرونده را کاهش دهند و موجب شوند صدور حکم سریع تر صورت گیرد.

پیشنهاد مطالعه  دادخواست چیست و جریان ثبت تا رسیدگی دادخواست چه می باشد؟

نحوه پیگیری دادخواست دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری سامانه ای به نام سامانه ساجد راه اندازی کرده است که از این طریق افراد می توانند ثبت دادخواست انجام دهند. شاکیان می توانند تمام مراحل مختلف ثبت، ورود به شکایت و مشاهده رای صادر شده را در این سامانه پیاده کرده و پیگیری های لازم را انجام دهند. همچنین افراد می توانند پس از ثبت دادخواست مورد نظر، برای پیگیری دادخواست دیوان عدالت ، از طریق سامانه ثنا یا همان سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی اقدام کنند و پرونده های خود را در این سامانه پیگیری کنند.

گروه مشاورین و وکلای موسسه حقوقی سروش نافع دادمان بستری است که شما عزیزان می توانید از طریق آن سوالات خود را درباره انواع شکایت و دادخواست دیوان عدالت اداری ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب خود را دریافت کنید:

سامانه مشاوره حقوقی و قضایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا