شرایط لازم برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی!!!

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

دعوای الزام به تنظیم سند زمانی مطرح میشود که فروشنده به تعهد خود مبنی بر تنظیم و انتقال سند رسمی به نام خریدار به دلایل مختلف مثل بالا رفتن ارزش ملک یا موانع قانونی و یا توقیف مال توسط اشخاص ثالث و غیره پایبند نیست.

 برای طرح این شکایت وجود شرایط زیر ضروری است:
  1. یک رابطه قراردادی باید بین طرفین دعوی وجود داشته باشد که مبایعه نامه یا صلح نامه میتواند نشانگر این رابطه باشد.
  2. فروشنده باید مالک قانونی ملک باشد.
  3. در قرارداد منعقده میان طرفین فروشنده باید به حضور در دفترخانه اسناد رسمی برای تنظیم سند رسمی ملک متعهد شده باشد.
  4. خریدار با حضور در دفترخانه مانعی برای انتقال سند نداشته باشد.

برای امکان پذیر بودن طرح هر دعوا و رسیدن به نتیجه مطلوب، باید، شرایط عمومی و اختصاصی طرح آن دعوا، وجود داشته باشد؛ و دعاوی نظیر الزام به تنظیم سند تفکیکی و سند رسمی نیز، از این امر، مستثنی نیستند؛ لذا، پس از توضیح در خصوص این امر که دعوی الزام به تنظیم سند رسمی چیست، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص شرایط عمومی و اختصاصی طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک صحبت کنیم که به شرح زیر، می باشد.

دعوای الزام به تنظیم سند

 شرایط عمومی طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک

۱- خواهان، ذی نفع بوده

۲- خواهان از مدارک لازم، نظیر حساب کاربری سامانه ثنا و دادخواست است، برخوردار باشد.

۳- خواهان، از اهلیت قانونی لازم برای طرح دعوا که شامل رشید بودن، عقل و بلوغ است، برخوردار باشد و بتواند، هزینه های لازم برای طرح این دعوا را بپردازد.

پیشنهاد مطالعه  ۷ دلیل برای اجبار فرد فروشنده به تنظیم سند رسمی در خرید و فروش ملک!!!!

 شرایط اختصاصی طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک

۱- خواهان، از یک مدرک که مثبت یک ارتباط قراردادی، میان او و فروشنده یا مالک است، برخوردار باشد.

۲- فروشنده، از مالکیت قانونی ملک، برخوردار باشد و ملک غیر را به موجب یک مبایعه نامه عادی، نفروخته باشد.

۳- ملک، در رهن یا در توقیف نباشد و پیش از این نیز دارای سند رسمی باشد.

۴- فروشنده، علی رغم تعهد، در موعد مقرر، از حضور در دفترخانه، امتناع نموده و خریدار، برگه عدم حضور او در دفترخانه را داشته باشد.

۵- خریدار، مابقی ثمن معامله که پرداخت آن را مشروط بر انتقال سند و پرداخت در محضر نموده اند را آماده کرده باشد و توان پرداخت و تسلیم آن را به مالک، داشته باشد.

۶- در مورد املاک نوساز،  گواهی پایان کار و صورت مجلس تفکیکی اخذ شده یا همزمان با دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک، دعوای الزام به اخذ گواهی پایان کار و صورت مجلس تفکیکی نیز اقامه شود.

پیشنهاد مطالعه  نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی انتقال به همراه دستور موقت

دعوی الزام به تنظیم سند

طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی

برای طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک، ضروری است تا خواهان، این امر را بر اساس نحوه و مراحل قانونی آن، انجام دهد تا دادخواست او، به دادگاه صالح، ارسال گردد و حکم مقتضی، در خصوص دعوای وی، توسط قاضی رسیدگی کننده به پرونده، صادر شود. از این رو، در این بخش، قصد داریم در خصوص مراحل و نحوه طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک، صحبت کنیم که مطابق شرح زیر است:

۱- تنظیم دادخواست دعوا که می تواند، با کمک نمونه دادخواست های موجود، در این زمینه یا با کمک یک متخصص حقوقی و وکیل، انجام شود، اولین مرحله از مراحل نحوه طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک است.

۲- تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا، در صورت عدم برخورداری از آن، جهت ارسال و ثبت دادخواست و اطلاع از وقت جلسات رسیدگی، دومین مرحله از مراحل نحوه طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک بوده که این امر، با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و یا مراجعه به آدرس اینترنتی sana.adliran.ir میسر است.

۳- مراجعه به نزدیک ترین دفاتر خدمات الکترونیک قضایی محل سکونت، تحویل دادخواست تنظیم شده و ثبت و ارسال آن به دادگاه، از طریق این دفاتر، آخرین گام از مراحل نحوه طرح دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک می باشد.

پیشنهاد مطالعه  ۱۰ نکته کاربردی در بحث الزام به تنظیم سند رسمی املاک که نمی دانیم !!!!

نکته : صورت مجلس تفکیکی آپارتمان، یکی از مهم ترین مدارک لازم، برای انتقال و تنظیم سند رسمی است که توسط مالک و با ارائه گواهی پایان کار ساختمان، قابل اخذ است و در صورت عدم اخذ آن، خواهان باید، در دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، الزام مالک را به اخذ پایان کار و صورت مجلس تفکیکی را نیز خواستار شود.

گروه مشاورین و وکلای موسسه حقوقی سروش نافع دادمان بستری است که شما عزیزان می توانید از طریق آن سوالات خود را درباره انواع شرایط طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب خود را دریافت کنید:

سامانه مشاوره حقوقی و قضایی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا