قانون درباره‌ اشتغال زن بدون اجازه شوهر چه نظری دارد؟

اشتغال زن بدون اجازه شوهر

آیا زن بدون اجازه مرد می‌تواند سر کار برود؟ فکر می‌کنید قانون درباره‌ منع اشتغال زن توسط شوهر چه نظری دارد؟ آزادی انتخاب شغل و عدم اجبار افراد به انتخاب یا دست کشیدن از شغلی خاص، ازجمله مواردی است که قانون اساسی کشور به آن تأکید کرده است. آیا برای اشتغال زن بدون اجازه شوهر در قانون پیش‌بینی شده است؟در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان این مورد را بررسی می کنیم.

نظر قانون درباره اشتغال زن بدون اجازه شوهر

در ماده ۱۱۱۸ قانون مدنی تصرف زن در اموالش موکول به اجازه از شوهر نشده‌ است.

همچنین طبق اصل ۲۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه افراد چه مرد و زن می‌توانند به شغل و حرفه‌ای که علاقمند هستند اشتغال داشته باشند. نکته مهم آن است که این شغل نباید مغایر اسلام، مصالح عمومی و حقوق دیگران باشد.

دولت باید شرایط مساوی و امکان اشتغال به کار را برای همه اعم از زن و مرد فراهم کند. بنابراین تفاوتی بین زن و مرد در امکان انتخاب شغل وجود ندارد.

محدودیت برای اشتغال زن

خانواده که متشکل از زن، مرد و فرزندان است اهمیت بسزایی دارد هر کدام از زن و مرد حقوق و تکالیفی در قبال همدیگر دارند.

طبق قوانین ایران ریاست خانواده برعهده شوهر است. مرد حق تعیین محل سکونت را دارد و زن حق خروج از منزل بدون رضایت شوهر را ندارد، در بحث اشتغال زن بدون اجازه شوهر ، مرد می‌تواند از اشتغال به شغلی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت زن یا شوهر است جلوگیری کند.

پیشنهاد مطالعه  با وظایف قانونی زن و شوهر در برابر هم آشنا شوید!!!
چه اموری منافی مصالح خانوادگی است؟

هر چیزی که موجب خلل در بنیان خانواده باشد منافی مصالح خانوادگی است. مثلا مشاغلی که باعث بهم خوردن نظم خانواده از نظر تربیتی و اقتصادی می‌شود یا تربیت و فرزندان یا آرامش خانواده را متزلزل کند.

موارد منافی مصالح خانوادگی را باید بسته به شرایط اوضاع و احوال تعیین کرد. اشتغال به شغلی که به واسطه وقت زیادی که از زن می‌گیرد یا مانع ایفای وظایف زن نسبت به مرد ( تمکین ) و تربیت فرزندان شود اصل مشاغل منافی مصالح خانوادگی محسوب می‌شود.

هم‌چنین اگر شغل زن مخالف حیثیت خود زن یا مرد باشد، شوهر می‌تواند مانع اشتغال او شود و اشتغال زن بدون اجازه شوهر امکان ندارد و برای تشخیص مخالفت و طناب تعارض با حیثیت باید به عرف رجوع کرد باتوجه به شرایط اوضاع و احوال این مساله را تعیین کرد.

مثلا ممکن است شغلی را که همسر یک هنرپیشه به آن اشتغال دارد و مخالف حیثیت نیست اگر همسر یک روحانی برگزیند مخالف با حیثیت وی تشخیص داده شود.

شوهر چگونه می‌تواند مانع اشتغال زن به شغلی که مخالف منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت زن است شود؟

شوهر باید در دادگاه اقامه دعوا کند. دلایل خود مبنی بر مخالفت شغل زن با مصالح خانوادگی یا حیثیت خود یا زن را به دادگاه ارائه کند. در صورت کافی بودن دلایل، دادگاه حکم به نفع مرد صادر می‌کند.

با ارائه حکم دادگاه به کارفرمای زن، وی موظف به اجرای حکم دادگاه است.

پیشنهاد مطالعه  آیا زن برای عمل جراحی زیبایی به اجازه شوهر نیاز دارد؟

4 دیدگاه دربارهٔ «قانون درباره‌ اشتغال زن بدون اجازه شوهر چه نظری دارد؟»

  1. مهدی یمینی نزاد

    باسلام وخسته نباشی
    بنده حدود بیست سال هستش که ازدواج کردیم ودارای دوفرزند شده ایم بچه اولمان دختر که ۱۹سال دارد وفرزند دومان پسر که ۱۲سال دارد خانمم چند سال هستش که در فروشگاه زنجیره ای تکا مشغول به کار می‌باشد ودوست ندارد که از کار خود دست بکشد ولی ساعات کاری ایشان به دستور مدیریت جدید از ۸صبح یکسره تا ۵بغداز ظهر می‌باشد درست مانند بنده وحتی جمعه ها هم یکی نه یکی سر کار میرود امر دست این مدیریت جدید بود که می‌گفت همه ساعت و روز اینجا باشند پسرم صبح که از خواب بیدار شده داخل کوچه هستش تا موقعی که من میام حتی بعضی شبها تا آخر شب ۱۱میاد و ادعا می‌کنه که حوصلم سر رفته که حق داره دختره هم همش سرش تو گوشی می‌باشد هر موقعی ای که از همسرم تقاضای زناشوییی میکنم نه اینکه ناراضی باشه اما خوابه چیکار کنم خسته شدم میگم خوبه من بیام خونه بچه داری کنم اون بره سر کار میگه باشه وقتی هم که خونه هست با گوشی یا ایستاگرامه یا باعمکاراش حرف میزنه لطفاً راهنماییم کنید چه کنم

    1. سلام بهترین راه برای شما و همسرتان مراجعه به مشاور خانواده است که بتوانید مسائل را مطرح کنید و با کمک مشاور راه حل های منطقی و اصولی دریافت کنید.

  2. سلام شما میتوانید با یک مشاور صحبت کنید و اینکه چون حق اشتغال با آقا هست شما میتوانید مانع از اشتغال همسر شوید و دادخواست عدم تمکین دهید.

  3. سلام خوبین همسر بنده ۴ ماه هست که بچه ها و بنده رو ترک کرده و به دخالت خانوادش تقاضای طلاق داده و سرکار میره حکم و اینکه بنده چطور میتونم از سرکار رفتن ایشون جلوگیری کنم چیست ممنون میشم راهنماییم بکنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا