ایجاد گروههایی با محتوای مستهجن در فضای مجازی چه مجازاتی دارد؟

ایجاد گروههایی با محتوای مستهجن

این روز‌ها فضای مجازی گسترش بسیار زیادی یافته و گروه‌های متعددی درباره موضوعات مختلف در فضای مجازی تشکیل شده است که در این نوشتار از مجموعه مقالات حقوقی دادمان به یکی از شوم ترین این موارد یعنی ایجاد گروههایی با محتوای مستهجن و مجازات این جرم طبق قانون می پردازیم.

با گسترش فناوری‌های نوین، هرزه‌نگاری سنتی که در اشیاء فیزیکی خود را نشان می‌داد، وارد فضای مجازی شد و سرعت گسترش آن چشمگیر شد. اما موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت این است که بسیاری از این گروه‌ها شاید محتوای درستی نداشته باشند و به نوعی  محتوای مستهجن و خلاف قوانین را تبلیغ می کنند. براساس قانون راه اندازی و ایجاد گروههایی با محتوای مستهجن در فضای مجازی جرم است.

هرزه‌نگارها از هر پیشرفتی برای تولید و توزیع پورنوگرافی بهره گرفتند. آن‌ها در صنعت چاپ از لیتوگرافی و عکاسی استفاده کردند. از فناوری‌هایی شامل چاپ فشاری، عکاسی، تلویزیون ماهواره‌ای، اشکال مختلف ویدئو و اینترنت استفاده کردند به گونه‌ای که دولت‌ها وادار شدند برای مبارزه با آثار مخرب آن در جامعه دست به کار شوند.

مرحله نخست، شکل دادن مبانی نظری استواری برای مبارزه با هرزه‌نگاری بود. دولت‌ها با استفاده از مبانی دینی و اخلاقی، نظریه‌هایی در تقبیح هرزه‌‌نگاری یافته، آن‌گاه از طریق مبانی حقوقی و جر‌م شناختی، به وضع مقرراتی در این حوزه پرداختند و البته از مدل‌های گوناگونی برای واکنش کیفری در برابر این پدیده استفاده کردند که شامل منع مطلق در تولید محتوا و دستیابی به محصولات هرزه‌نگاری تا اجازه‌ محدود در تولید محتوا و دسترسی افراد به محصولات هرزه‌نگاری می‌شود.

مطابق با قانون راه اندازی و ایجاد گروههایی با محتوای مستهجن و خلاف قانون جرم است و افرادی که اقدام به راه اندازی این کانالها و گروه‌ها می‌کنند به مجازات قانونی محکوم خواهند شد.

برخی کاربران ناآگاهانه اقدام به ایجاد گروه‌هایی با محتوای مجرمانه در فضای مجازی مثل ایجاد گروههایی با محتوای مستهجن ، به خصوص شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان می‌کنند که این امر می‌تواند منجر به تشکیل پرونده قضایی برای آن‌ها شود.

از طرفی برابر ماده ۷۲۴ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده، محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید، ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه  ۱۲ مورد از مهمترین انواع کلاهبرداری اینترنتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا