برداشت از حساب متوفی در چه مواردی امکان‌‌پذیر است؟

برداشت از حساب متوفی

بانک‌ها برای انجام رسالت قانونی خود یعنی حفظ اموال مشتری حساب شخص متوفی را تا زمان انحصار وراثت مسدود می‌کنند. با این وجود گاهی وراث نیاز به برداشت مبلغی از حساب مشتری برای پرداخت هزینه کفن و دفن و مراسم ختم و … دارند. ما در این نوشتار سعی داریم تا قوانین حقوقی برداشت از حساب متوفی را به طور موجز و مختصر شرح دهیم.

بررسی احکام کیفری برداشت از حساب متوفی

برداشت از حساب فرد فوت شده اصولا بر خلاف قانون است ولی وقتی از کلمه اصولا در حقوق استفاده می شود ، قطعا استثنایی نیز وجود دارد. دلیل محالقت قانون با برداشت از حساب قرد فوت شده این است که از یک سو شخص مذکور دیگر اراده ای بر اموال خود ندارد تا بتوان رضایت او را در برداشت دیگران از اموالش جلب کند و از سوی دیگر اموال متوفی متعلق به کسانی است که بر نحوه تملکشان  احکام خاصی حاکم است . حال فرض کنید شخصی اعم از یکی از وراث یا شخصی دیگر بدون رعایت این مقررات و اخذ اجازه از ورثه ای که اولویت در ارث دارند از حساب متوفی برداشت کند .

با تمام این تفاصیل اسثتنایی در موضوع برداشت از حساب فرد فوت شده وجود دارد از جمله اینکه به عنوان مثال ورثه شخص متوفی یک نفر باشد و متوفی نیز دینی به دیگری نداشته باشد؛ طبق ماده ۷۴۰ قانون جرایم رایانه ای و در این موارد پلیس فتا موضوع را پس از شکایت در دادسرا پیگیری کند.

ماده ۷۴۰ قانون جرائم رایانه ای :

«هرکس به طور غیرمجاز داده های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده ها در اختیار صاحب آن باشد، به جرای نقدی از یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

بررسی جنبه حقوقی جرم برداشت از حساب متوفی

اگر بخواهیم از دیدگاه قانونی به موضوع برداشت از حساب متوفی نگاه کنیم به طورکلی هر جرمی دو جنبه دارد :

۱- جنبه عمومی جرم : به ضرری اطلاق می شود که به نظم عمومی جامعه وارد می آید و وظیفه پیگیری آن با دادستان است .

۲- جنبه خصوصی جرم : عبارت است از ضرر مادی ، معنوی(صدمات روحی یا هتک حیثیت و اعتبار شخصی ، خانوادگی یا اجتماعی). این موارد همان جنبه حقوقی یا خصوصی است که فرد شاکی مانند برخی از وراث یا طلبکاران متضرر می تواند در خواست جبران خسارت کند.

پیشنهاد مطالعه  همسر خانمی فوت کرده و از حقوق او استفاده میکند آیا پس از ازدواج مجدد، حقوق قطع می شود؟
محاسبه میزان ارث در اپلیکیشن دادمان

موسسه حقوقی سروش نافع دادمان (شعبه مرکزی کرج) با همکاری تیمی قدرتمند و متعهد متشکل از حقوقدانان مجرب، وکلای پایه یک دادگستری، قضات بازنشسته، اساتید دانشگاه و کارشناسان در حوزه های مختلفی از جمله خانواده و ارث و ثبت و صنایع و مالی و کیفری و حسابداری با هدف ارائه خدمات گسترده مشاوره حقوقی و داوری و قبول انواع وکالتهای حقوقی و کیفری و خانوادگی و ارثیه در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و در راستای تکریم ارباب رجوع اقدام به راه اندازی اپلیکیشن دادمان کرده است و یکی از بخشهایی که در این اپلیکیشن با استقبال زیاد کاربران روبرو شده بخش محاسبه میزان مبلغ ارث میباشد. برای دریافت لینک اپلیکیشن و نصب آن روی عکس زیر کلیک کنید:

اپلیکیشن دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا