صفر تا صد تغییر نام خانوادگی در شناسنامه!!!

تغییر نام خانوادگی در شناسنامه

برای عوض کردن فامیلی، متقاضی این تغییر و همچنین نام خانوادگی او، باید دارای شرایط تغییر نام خانوادگی در شناسنامه و شرایط حذف پیشوند یا پسوند نام خانوادگی، باشند. در ادامه این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به بررسی صفر تا صد این موضوع می پردازیم

 شرایط متقاضی تغییر نام خانوادگی در شناسنامه

اولین شرط از شرایط تغییر نام خانوادگی در شناسنامه برای متقاضی، این است که ۱۸ سال به بالا باشد و در صورتی که کمتر از ۱۸ سال است، دارای حکم رشد باشد.

در صورتی که نام خانوادگی پدر شخص زیر ۱۸ سال، تغییر نموده باشد و پدر یا جد پدری، قصد تغییر نام خانوادگی شخص زیر ۱۸ سال را داشته باشند، باید شناسنامه خود را ارایه دهند تا بتوانند با طی کردن نحوه و مراحل تغییر و در صورت وجود شرایط تغییر نام خانوادگی در شناسنامه، اقدام به این امر نمایند.

در صورتی که قیم یا وصی، برای طی کردن مراحل تغییر نام خانوادگی در شناسنامه، جهت اطفال تحت سرپرستی خود، اقدام می نماید، باید مدارک مثبت سمت خود را ارایه دهد.

شرایط نام خانوادگی مورد درخواست فرد، برای تغییر 

  1. نام‌ خانوادگی، از واژه‌ های نامناسب باشد. مانند : بیچاره، گدا و امثال آن.
  2. نام‌ خانوادگی، بیش از دو کلمه باشد. مانند : خنجری برار عزیزی، فلاح ناگزیر لنگرودی و نظایر آن.
  3. نام‌ خانوادگی، از واژگان خارجی بوده یا با آن ترکیب شده باشد. مانند : علی‌ اف، یوهانسون ، چارلتون و نظایر آن.
  4. نام‌ خانوادگی، از کلمات مذموم و یا مغایر با ارزش‌ های فرهنگ اسلامی باشد. مانند : بی‌ دین، شیطان‌ پرست و نظایر آن.
  5. نام‌ خانوادگی، از واژه‌ های منسوب به مناصب یا القاب و عناوین باشد. مانند : سرهنگ، خان، مهندس و نظایر آن.
  6. نام‌ خانوادگی، از اسامی محل یا منسوب به محل و نامناسب باشد.
  7. هرگاه، محکومیت جزایی موثر برای یکی از افراد خانواده پیش بیاید و داشتن آن نام‌ خانوادگی، موجب ننگ و سرافکندگی باشد.
  8. هرگاه، تغییر نام‌ خانوادگی، به منظور وحدت با نام‌ خانوادگی پدر، جد پدر، فرزند، برادر، خواهر و عمو باشد.

نکتهتغییر نام‌ خانوادگی، به منظور وحدت با نام‌ خانوادگی مردی که مادر، پس از فوت پدر طفل، طبق مقررات ایران، رسما با وی ازدواج نموده است، با رعایت سایر مقررات مربوطه، بدون شکال است.

نکته:به موجب رای اخیر هیات عمومی دیوان عدالت اداری، مرجع صالح، جهت انجام مراحل تغییر نام خانوادگی، از دادگاه، به سازمان ثبت احوال محل صدور شناسنامه تغییر یافته است.

نحوه و مراحل تغییر نام خانوادگی در شناسنامه، بدین صورت است که فرد متقاضی، باید پس از پر کردن فرم درخواست تغییر نام خانوادگی، به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود، مراجعه نماید.

پیشنهاد مطالعه  شرایط و قوانین تغییر و اصلاح شناسنامه چه می باشد؟
مدارک لازم، جهت تغییر نام خانوادگی در شناسنامه، شامل موارد زیر می باشند:
  • تنظیم و تسلیم درخواست تغییر نام خانوادگی
  •  ارائه اصل شناسنامه و دو برگ تصویر از کلیه صفحات آن
  • فیش بانکی به مبلغ ……… ریال نزد هر یک از شعب بانک ملی ایران بنام سازمان ثبت احوال کشور ـ این فیش  پس از تصویب نام خانوادگی جدید اخذ خواهد شد.
  • ارائه اجازه نامه تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی یا نزد مسئول نام خانوادگی اداره ثبت احوال محل سکونت متقاضی, از پدر یا جد پدری برای فرزندان کبیر که بخواهند از نام خانوادگی هر یک از آنها استفاده نمایند.

اجازه نامه تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی، از دارنده حق تقدم نام خانوادگی مورد درخواست، در صورتی که قصد استفاده از نام خانوادگی اشخاصی را دارید که نام خانوادگی آن ها، دارای حق تقدم است.

مدارک مورد نیاز برای تغییر نام خانم ها به نام خانوادگی همسرشان:
  • تنظیم درخواست تغییر نام خانوادگی و ارائه آن.
  • اصل و کپی شناسنامه فرد
  • اجازه نامه از شوهر
  • اصل و کپی از کلیه صفحات شناسنامه شوهر و سند ازدواجشان.

عوض کردن فامیلی

مراحل تغییر نام خانوادگی در شناسنامه

  1. برای تغییر نام خانوادگی خود باید به ادارات ثبت احوال شرکت مراجعه کنید. ادارات ثبت احوال کشور در ساعات و ایام اداری مدارک شما در خصوص تغییر نام خانوادگیتان را دریافت می کنند. برای تنظیم کردن درخواست خود در خصوص تغییر نام خانوادگی لازم نیست حتما به محل صدور شناسنامه خود بروید.
  2. در این مواقع شما پس از تسلیم دادخواست خود به اداره ثبت احوال آنها، پس از بررسی و پذیرش درخواست شما آن را به اداره محل صدور شناسنامه شما ارسال می کنند. مراحل اداری و اقدامات لازم صورت گرفته و نتیجه آن به اطلاع شما خواهد رسید و به اداره ارسال کننده درخواست هم اعلام خواهد شد.
  3. تغییر نام خانوادگی باید در سازمان ثبت احوال تصویب شود به همین دلیل تصویب سازمان ثبت احوال الزامی می باشد.
  4. پس از اینکه با تغییر نام خانوادگی شما موافقت شد مراحل ذیل انجام خواهد گرفت:
  5. اداره ثبت احوالی که برای این امر به آن مراجعه کرده اید، موافقت خود را به شما ابلاغ خواهد کرد.
  6. درخواست کتبی شما برای تغییر نام خانوادگی در شناسنامه اعلام می شود و اداره ثبت احوال اقدام به تعویض شناسنامه شما می کند.
  7. در نهایت شما باید هزینه متعلق به درخواست خود را طبق تعرفه موجود پرداخت کنید.
درخواست تغییر نام خانوادگی چقدر طول می کشد؟

صادر شدن رای نهایی در ارتباط با این مسئله در دادگاه بدوی معمولا یک تا سه ماه به طول می انجامد. پس از ارائه گواهی قطعیت دادنامه به اداره ثبت احوال مربوطه، طی مدت زمان یک الی دو هفته شناسنامه جدید برای فرد صادر می شود. البته اگر فرد در باره درخواست تجدید نظر داشته باشد این درخواست معمولا یک تا دو ماه این مسئله به طول می انجامد.

مشکلات بعد از تغییر نام و نام‌خانوادگی چیست؟

دغدغه اصلی که برای افراد خواهان تغییر نام و نام‌خانوادگی وجود دارد مرتبط با مشکلات بعد از آن است. نمی‌توان گفت که این موضوع بی‌اهمیت و بی‌ارزش است. چراکه از اهمیت زیادی برخورد است زیرا اگر مشکلات زیادی داشته باشد تغییر ندادن آن منفعت بیشتری خواهد داشت.

اولین موردی که می‌بایست درباره آن صحبت کنیم درباره مدارک و دیگر اسناد است. احتمالاً با خود فکر کرده اید که با تغییر اسم تکلیف دیگر اسناد و مدارک چه می‌شود. همان طور که حدس می‌زنید مدارک و اسناد با نام قبلی بی‌ارزش می‌شوند و می‌بایست نسبت به تغییر آنها هم اقدام کرد. پس با نشان دادن شناسنامه و توضیحاتی که در آن نوشته شده است تمامی مدارک را برایتان به روز خواهند کرد. تنها باید توجه داشته باشید که این تغییر و به روز کردن اسناد یک بار اتفاق می‌افتد. از این رو شما قادر به تغییر آن به صورت مجدد نخواهید بود بنابراین توصیه می‌شود دقت به خرج دهید.

آیا تغییر نام باعث محرومیت از ارث می‌شود؟

یک دیگر از دغدغه‌هایی که ممکن است برای افراد وجود داشته باشد مربوط به محرومیت از ارث است. شاید گمان کنید با تغییر نام و نام‌خانوادگی به دلیل نداشتن شباهت به نام پدر از ارث محروم خواهید شد. خوشبختانه این معضل به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت زیرا در قسمت توضیحات شناسنامه به تغییر نام و نام‌خانوادگی اشاره می‌شود. از این رو هیچ شخصی نمی‌تواند نسبت به ارث و میراث حقی را از شما ضایع گرداند. چراکه به صورت قانونی این مورد در شناسنامه ذکر شده و جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه  آموزش کامل تغییر سن در شناسنامه و نمونه دادخواست تغییر سن شناسنامه ای

2 دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد تغییر نام خانوادگی در شناسنامه!!!»

  1. با سلام خسته نباشید
    من نادیا متولد شب عید ۱۳۶۰ هستم .زمان تولدم در اوج جنگ ایران و عراق بود.پدرم در کنار عمویم به جبهه رفته بودند .من در یک روستا پدور افتاده پیش ماد ربزرگم بدنیا اومدم .چند روز بعد از تولد من خواهر بزرگترم که حدودا دوسال بزرگتر بوده با بیماری حصبه از بین میرود مادرم خیلی مریض و ناراحت بودند کسی به شناسنامه من بهایی نمیداده حتی کسی نبوده دنبالش بره.خلاصه زن عمویم پیشنهاد میدهد که شناسنامه بچه فوت شده رو باطل نکنن و برای من بگذارن.من کلی ضرر کردم بخاطر استخدامم و الان دیگه سنم از استخدامها گذشته اما دلم میخواد اسم واقعی و سن واقعی خودم رو در شناسنامه خودم داشته باشم.هزینه اش هم مهم نیست .میشه راهنمایی کنید چکار میتونم بکنم که هویت واقعی بهم برگرده.؟آیا شهادت زن عمو و مادرم و همسایگان مادر بزرگم میتواند چاره گشا باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا