تولیدات بدون کارخانه چیست و چه شرایطی دارد؟

مجوز تولیدات بدون کارخانه

تولید بدون کارخانه فرصتی مناسب برای رونق بخش خصوصی و رشد بنگاه‌های کوچک اقتصادی است. در این روش بدون نیاز به سرمایه گذاری‌های عمده، با استفاده از امکانات و زیرساخت‌های موجود فعالیت‌های تولیدی شکل می‌گیرد. بسیاری از محصولاتی که در خانه و یا تولیدی‌ های کوچک در حال تولید هستند، در واقع با کمترین میزان سرمایه، تجهیزات و امکانات موجود کاری تولید محور انجام می‌دهند. بنابراین این بنگاه‌ها با محدودیت‌های سرمایه گذاری‌شان، تولیدی بدون کارخانه ایجاد کرده‌اند. برخی دیگر از تولید کنندگان نیز از ظرفیت سایر واحدهای تولیدی برای محصول خود استفاده می کنند. در این روش صاحبان برند و یا کسانی که مالکیت یک محصول را دارا هستند، سفارش ساخت آن کالا را به کارخانه‌ای دیگر می‌دهند.

امروزه بسیاری از کشورها برای کاهش قیمت تمام شده، سفارش تولید محصول خود را به کشوری می دهند که در تولید تخصص بیشتری داشته و نیروی انسانی ارزان تری دارد.

مزایای تولیدات بدون کارخانه

  1. فرد یا کسب و کاری که تولید بدون کارخانه انجام می دهد، یک برند را به نام خود ثبت کرده و سیستم بازاریابی و برندینگ منحصر به فردی برای خودش ایجاد کرده است اما خودش تولید را ادامه نخواهد داد، بلکه تولید را برون سپاری کرده و آن را به یک کارخانه دیگر واگذار خواهد کرد.
    از این رو، کارخانجاتی که ظرفیت خالی برای تولید دارند، با افراد صاحب برند تولید بدون کارخانه همکاری می کنند تا کار تولید آن ها را ادامه دهند.
  2. سرمایه گذاری اولیه در استراتژی تولید بدون کارخانه وجود ندارد.
  3. کارگاه های تولیدی که با این استراتژی پیش می روند نسبت به تغییرات احتمالی در بازار انعطاف پذیر خواهند بود.
  4. کشورهای مختلف از این روش برای افزایش میزان تولید و بالا بردن صادرات استفاده می شود.
  5. اختلاف انرژی طی موازی کاری در بخش تولید جلوگیری می شود.
  6. همچنین مزیت دیگر این استراتژی، اشتغال زایی است.
  7. بنابراین استفاده از این استراتژی، به رشد صادرات و تولید داخلی کمک بسیاری می کند در عین حال هم هزینه زیادی ندارد و انجام سرمایه گذاری اولیه در آن ضروری نیست. البته از آن جا که استفاده از این استراتژی منجر به ایجاد یک کسب و کار خواهد شد، طراحی یک مدل کسب و کار بسیار مفید خواهد بود.
  8. یکی از بزرگترین مزیت‌های تولید بدون‌کارخانه برون سپاری تولید است. یعنی تولیدکننده‌ای که قصد تولید محصولی را دارد این کار را به کارخانه‌های دیگر واگذار می‌کند و آن‌ها فرآیند تولید را پیش خواهند برد. یعنی افرادی که کارخانه دارند با صاحبان برند به توافق می‌رسند تا تولید محصولات صاحب برند را انجام دهند.
  9. تولیدات بدون کارخانه فقط مختص به شاخه صنعت نیست، وقتی بتوانیم از مشاغل خانگی نیز حمایت کنیم، در واقع از تولیدات بدون کارخانه حمایت کرده‌ایم. در این نوع از تولیدات بدون هزینه برای ساخت مکان‌های ویژه برای کسب و کار می‌تواند به سوددهی خوبی رسید و این کمک می‌کند تا مشاغل خانگی رشد و گسترش پیدا کند.
  10. تولیدات بدون کارخانه به کاهش آلودگی هوا و کاهش تردد کمک می‌کند. وقتی کسی بخواهد یک کارخانه تأسیس کند باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرد، از جمله حمل و نقل، آسیب های زیست محیطی و … اما وقتی از ظرفیت موجود در یک کارخانه و یک تولیدی برای تولید محصول خود استفاده کند، از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری می‌کند.
  11. با ایجاد و رونق چنین فضای تولیدی در کشور، واحدهایی که تنها کارشان تولید است، به وجود خواهند آمد. در نتیجه این بنگاه ها روز به روز از تکنولوژی و تکنیک های نوین تری برای تولید استفاده می کنند. تحت چنین شرایطی سایر کشورها نیز به این بنگاه ها سفارش تولید خواهند داد.

    تولیدات بدون کارخانه هنوز در ایران به طور جدی آغاز به کار نکرده است، اما با توجه به برخی مشکلات اقتصادی که درگیر آن هستیم، تولید بدون کارخانه به کمک اقتصاد و تولید کنندگان خواهد آمد. همچنین این مورد بر روی قیمت کالاها نیز تأثیر مثبت می‌گذارد و باعث می‌شود قیمت بسیاری از محصولات به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

    برای آن که بتوانید سهمی در بازار داشته باشید، حتما باید یک نام و برند مشخصی برای محصولاتتان در نظر بگیرید. اما تنها ثبت برند برای این کار کافی نیست، شما باید یک علامت تجاری (لوگو) برای کالای خود ثبت بکنید. با این کار هم در بخش بازاریابی بهتر می توانید عمل کنید و هم اجازه نمی‌دهید که کسی از برند شما سو استفاده کند. همچنین برخی از کالاها نیاز به دریافت مجوزهای دیگری مثل بهداشت و استاندارد دارد، دریافت این مجوزها به شما این امکان را می دهد که محصولتان را در هر فروشگاهی وارد نمایید.

    پیشنهاد مطالعه  همه چیز درباره ثبت علامت تجاری کسب و کار!!!

    مجوز تولیدات بدون کارخانه

    اعطای مجوز تولیدات بدون کارخانه راه حلی است که مسئولان اقتصادی جهات افزایش رونق اقتصادی کشور در نظر گرفته‌اند. امروزه، وضعیت اقتصادی کشور به سویی سوق پیدا کرده است که بسیاری از کسب و کارها و واحدهای تولیدی نیمه فعال در کشور به دلیل نداشتن سرمایه کافی برای تکمیل واحدهای تولیدی و یا ساخت کارخانه، از فعالیت و تولید باز مانده‌اند. همین موضوع سبب افزایش نرخ بیکاری در بخش صنایع کشور شده است.

    تولید بدون کارخانه

    ضرورت استفاده از مجوز تولیدات بدون کارخانه

    مجوز تولیدات بدون کارخانه عنوان مدل جدیدی از کسب و کار است که در سال‌های گذشته توسط برخی تولیدکنندگان مورد توجه قرار گرفته که با اتخاذ استراتژی برون‌سپاری کامل بخش ساخت و توجه به بخش‌های دیگر زنجیره تولید که ارزش بیشتری برای بنگاه دارند، سودآوری مناسبی را برای کسب و کار خود ایجاد نموده اند.

    مجوز تولید بدون کارخانه در واقع سیستمی ایجاد می‌کند که برای تولید یک محصول احتیاجی به سرمایه‌گذاری جدید در زمین، تاسیسات و ماشین آلات نمی باشد و از زیرساخت‌های موجود باتبدیل‌ ظرفیت‌های بالقوه موجود به بالفعل استفاده می گردد.

    در واقع هزینه کمتر و بهره‌وری بیشتر. امروزه مسئله بهره‌وری و استفاده بهینه از تمامی امکانات تولیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها نقش کلیدی دارد.

    شرایط و مدارک  لازم برای اخذ مجوز تولیدات بدون کارخانه

    شرایط و مدارک مورد نیاز برای صدور مجوز در یک فعالیت یا کسب و کار مشخص نیاز با توجه به نوع فعالیت و سازمانی که مجوز مورد نظر را صادر می‌کند متفاوت است. برای بعضی از فعالیت‌ها مدرک تحصیلی فرد متقاضی مجوز مورد اهمیت است و ارتباط تحصیلات با مجوز درخواستی.

    چه افرادی میتوانند برای دریافت مجوز اقدام کنند؟

    افراد حقیقی یا حقوقی می‌توانند برای اخذ مجوز درخواستی اقدام کنند.

    تمدید مجور صادر شده

    شرایط و مدارک و هزینه مورد نیاز برای تمدید مجوز صادر شده با توجه به وزارت و نوع فعالیت متفاوت خواهد بود.

    پیشنهاد مطالعه  صفر تا صد ثبت شرکت بازرگانی !!!

    دیدگاه‌ خود را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    برای دریافت مشاوره کلیک کنید
    پیمایش به بالا