همه چیز درباره ثبت علامت تجاری کسب و کار!!!

ثبت برندتجاری

به طور معمول صاحبان مشاغل برای محصولات خود، نامی را انتخاب می کنند که بعد از شناخته شدن توسط مشتریان، شناخته و مطرح می شوند. برای شروع یک فعالیت تجاری، چه تولیدی و چه خدماتی، انتخاب و ثبت علامت تجاری است. این نام تجاری می تواند خدمات و محصولات شما را از رقبا متمایز کند و پس از آن مشتریان شما را با آن برند خواهند شناخت.

شرکت ها که اقدام به گزینش و ثبت برند می کنند در واقع محصولات خود را متمایز از سایر محصولات مشابه بازار کرده اند. به طوری که به محض دیدن یا شنیدن آن نام خصوصیات و ویژگی های مخصوص آن محصول یا خدمت برای مشتری یادآوری شود.

بنابراین می توان گفت که ثبت علامت تجاری تنها داشتن یک نام یا یک علامت نیست بلکه معیاری است برای شناساندن شما در بازارهای ملی و جهانی.

ثبت علامت تجاری

بعد از اینکه یک نام تجاری در خور محصولات و شرکت خود انتخاب کردید، اولین اقدامی که باید انجام دهید ثبت برند یا علامت تجاری است. شما با به ثبت رساندن آن نام تجاری را در سامانه اداره مالکیت معنوی کشور ( که متولی ثبت علائم تجاری در ایران است ) رسمیت پیدا می کنید و هیچ شخص یا شرکتی در آینده نمی تواند از آن علامت یا نام در حوزه فعالیت شما، استفاده کند.

کارشناسان موسسه دادمان، علاوه بر مشاوره قبل از اقدام به ثبت برند و لوگو، نکاتی که باید در انتخاب برند یا طراحی لوگو و علامت تجاری در نظر بگیرید را به شما یادآوری می کنند تا در کنار داشتن برندی جذاب، کسب و کار خود را متمایز کنید.

مراحل ثبت برند تجاری

برای ثبت برند و علامت تجاری خود، شما باید ۴ گام اصلی را پیش ببرید:

گام اول)  انتخاب یک نام مناسب برای برند و علامت تجاری:

اولین گام شما در این ابتدای کار، انتخاب یک نام برند است که می خواهید با آن فعالیت کنید و بین مشتریان و در بازارهای داخلی و بین المللی شناخته شوید. در همین راستا باید نامی را انتخاب کنید که محدودیت ثبت نداشته باشد و ضمنا نباید قبلا ثبت شده باشد.

نامهای که محدودیت دارند یا عام هستند یا خلاف قوانین اسلامی و عمومی هستند.

گام دوم)  بهتر است قبل از ثبت برند استعلام کنید:

قبل از ثبت برند و لوگو یا هر علامت تجاری باید بررسی کنید که آیا این برند قبلا ثبت شده است یا خیر؟ در صورتی که یک نام یا یک علامت تجاری در حوزه فعالیت شما قبلا ثبت شده باشد امکان ثبت آن را نخواهید داشت.

اگر از نام انتخابی خود استعلام نگیرید ممکن است پس از صرف زمان و هزینه برند شما رد خواهد شد و وقت و انرژی و هزینه شما سوخت می شود. استعلام احتمال رد شدن برند شما در سامانه را درصد بالایی کاهش می دهد.

گام سوم)  تکمیل مدارک:

 بعد از انتخاب نام و استعلام از احتمال ثبت علامت تجاری، باید مدارک لازم جهت ثبت برند را در سامانه بارگذاری کنید و پس از تایید اولیه در سامانه مدارک را به صورت فیزیکی تحویل اداره دهید.

پیشنهاد مطالعه  صفر تا صد ثبت شرکت بازرگانی !!!
گام چهارم) ثبت اظهارنامه علامت تجاری:

بعد از تکمیل کردن مدارک مورد نیاز، باید در وب سایت مرکز مالکیت معنوی ثبت نام کنید  و جهت تایید و فعال نمودن حساب کاربری و گواهی امضا به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنید

بعد از تایید و فعال شدن حساب کاربری، به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه و مدارک لازم از جمله کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، جواز فعالیت، نمونه برند پیشنهادی در اندازه ۶*۶ سانتی متر و در صورت ثبت برند لاتین، کارت بازرگانی خود را در سیستم آپلود نمایید.

بعد از ثبت اظهارنامه ثبت برند در سایت، پیامک تایید آن برای شما ارسال می شود البته در صورتی که تمام مراحل را به صورت کاملا اصولی طی شده باشد. شما باید هزینه مربوطه به ثبت اظهارنامه را نیز پرداخت کنید تا سامانه اظهارنامه شما را ثبت و روند بررسی پرونده شما را آغاز کند. سپس فرمی به شما داده می شود که حاوی اطلاعات کاربری، جهت مراجعات بعدی و پیگیری روند کار لازم است.

سپس باید منتظر نتیجه بررسی کارشناسان بمانید ( اظهارنامه شما توسط سه کارشناس اداره به نوبت بررسی می گردد) این فرایند با توجه به حجم پرونده های ثبت شده در سامانه ممکن از ۳۰ تا ۴۰ روز زمان ببرد.

مهمترین بخش مراحل ثبت برند و علامت تجاری، استعلام ثبت برند و ثبت صحیح اظهارنامه می باشد زیرا توصیف برند یا رفع نقص برند بعد از ایراد کارشناس نیاز به تجربه دارد.

 چاپ آگهی در روزنامه رسمی

پس از بررسی اظهارنامه توسط کارشناسان، در صورتی که ثبت برند شما بلامانع تشخیص داده شود، درخواست ثبت علامت تجاری شما به روزنامه رسمی ارسال می شود. که بایستی هزینه روزنامه رسمی برای آگهی درخواست ثبت برند را بپردازید.

چاپ آگهی درخواست ثبت برند به این خاطر انجام می شود که اگر هر شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به ثبت آن اعتراض دارد، اعتراض خود را ثبت نماید.

در قانون تجارت یک ماه برای اعتراض فرصت داده می شود. در صورتی که پس از یک ماه هیچ اعتراضی از طرف شخص ثالث صورت نگیرد، شما باید اصل مدارک را به اداره ثبت برند تحویل دهید. اگر اعتراضی به صورت رسمی به ثبت برند صورت گیرد، برند پیشنهادی شما مجددا مورد کارشناسی قرار می گیرد.

ثبت علامت تجاری

حق الثبت برند و علامت تجاری

بعد از تایید از طرف کارشناسان برای ثبت برند و زمانی که اصل مدارک یا کپی برابر اصل آن به اداره تحویل داده شد، در سامانه ثبت برند به شما باید حق الثبت برند را پرداخت نمایید.

هزینه حق الثبت برند یا ثبت علامت تجاری برای هر طبقه به شرح زیر است:

  • ثبت برند حقیقی ۱۲۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه ۱۰ هزار تومان
  • ثبت برند حقوقی ۲۴۰ هزار تومان + هر طبقه اضافه تر ۲۰ هزار تومان
  • یعنی اگر شما یک برند شخصی را در ۴ طبقه ثبت می کنید هزینه حق الثبت آن اینگونه محاسبه می شود.
  • ۱۲۰ هزار تومان ( به ازای یک طبقه پایه ) + ۳۰ هزار تومان ( سه طبقه اضافه تر ) در مجموع ۱۵۰ هزار تومان برای ۴ طبقه.

توجه داشته باشید این مبالغ هرساله با توجه به نرخ های اعلام شده توسط سازمان تغییر می یابد.

 پرداخت هزینه روزنامه رسمی

بعد از طی تمام مراحل بالا و پرداخت حق الثبت برند در سامانه، حالا این برند به شما تعلق دارد، بنابراین برای بار دوم به عنوان آگهی رسمی ثبت علامت تجاری در روزنامه رسمی چاپ می شود.

گواهی ۱۰ ساله ثبت برند

پس از چاپ دو روزنامه رسمی، یک نسخه از این دو روزنامه را به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند ۶*۶ (۱۰ تصویر در یک صفحه) به اداره مالکیت معنوی تحویل می دهید و با ارائه رسید، سند برند ثبت شده (گواهی ۱۰ ساله) را تحویل می گیرید.

پیشنهاد مطالعه  چرا باید برای تاسیس شرکت آنرا ثبت کنیم؟

1 دیدگاه دربارهٔ «همه چیز درباره ثبت علامت تجاری کسب و کار!!!»

  1. مرسی از مطالب خوبی که به اشتراک گذاشتین. کاملا موافق هستم به نظرم علامت تجاری خیلی تاثیر مثبتی در هویت کسب و کارتون داره. هرچقدر علامت یا لوگوی تجاری حرفه‌ای تری داشته باشین اعتماد بین مشتری بیشتر میشه. من به تازگی برای شرکتم که تاسیسات فنی ساختمان هست از یک لوگو استفاده کردم واقعا توی ۶ ماه تاثیر چشمگیری داشته. برای طراحی لوگو هم از وبسایت https://aniltarh.ir میتونید کمک بگیرید قیمت و کیفیت نسبتا خوبی نسبت به جاهای دیگه داره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا