اظهارنامه عدم فعالیت شرکت چیست؟

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

عدم فعالیت شرکت باید بصورت قانونی اعلام شود تا از پرداخت مالیات معاف شود. در خصوص عدم فعالیت شرکت میتوان گفت که شرکت بعد از ثبت به دلایل مختلفی مانند: عدم بودجه کافی، عدم رشد شرکت، برهم خوردن شراکت و …. باز میماند و باعث می شود که شرکت هیچ گونه فعالیتی به مدت یک یا چند سال نداشته باشد. با این اوصاف شرکت با مسائل مختلفی مواجه می شود که از جمله مهمترین آن اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی است. حتی شرکتهای غیرفعال هم ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند.

بنابراین شرکت برای اینکه فعالیت نکردن خود را به اداره دارایی اعلام کند باید نامه عدم فعالیت خود را بصورت رسمی در سربرگ شرکت به همراه مهر و امضای رسمی مدیر شرکت ارائه دهد. نامه فعالیت نداشتن شرکت برای شرکتهایی است که در یکسال گذشته هیچ گونه فعالیت مالی نداشته باشند. عدم گردش حساب بانکی شرکت گواهی لازم برای عدم فعالیت شرکت است.

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

روسای شرکت ها هر سال و در پایان سال حدود چهار ماه فرصت دارند تا نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی فعالیت نکردن شرکت بهمراه ارائه دفاتر قانونی سفید و درخواست نامه عدم فعالیت شرکت به اداره دارایی اقدام کنند در غیر اینصورت مشمول جریمه خواهند شد.

متن نامه فعالیت نداشتن شرکت برای مالیات بدین صورت باید باشد:

متن نامه باید شامل اطلاعات ضروری از جمله نام شرکت، شماره ثبت، کلاسه پرونده، عنوان واحد صنفی و تاریخ آغاز عدم فعالیت شرکت باشد. تفاوتی ندارد شرکت در چه قالبی به ثبت رسیده، شرکت مسئولیت محدود است یا سهامی خاص یا حتی شرکت در قالب سهامی عام، تضامنی و … ثبت شده باید نامه عدم فعالیت خود را به اداره دارایی ارسال کنند.

درخواست عدم فعالیت شرکت کار سختی نیست و فقط باید بصورت قانونی صورت گیرد. مدیر شرکت یا فردی که از جانب وی نمایندگی قانونی دارد باید نامه ای را تنظیم کند، نکته مهمی که باید به آن توجه شود اثر این نامه نسبت به آینده نیست و فقط نسبت به گذشته لازم الاجراست.

پیشنهاد مطالعه  صفر تا صد ثبت شرکت بازرگانی !!!
اداره دارایی پس از اعلام فعالیت نداشتن شرکت اقدام به استعلام در این زمینه میکند که یا موجب پذیرش یا رد درخواست عدم فعالیت شرکت می گردد:
  • در حساب بانکی شرکت هیچ تراکنشی ثبت نشده باشد.
  • حتی تراکنش های کوچک شخصی در حساب بانکی شرکت نیز میتواند موجب رد نامه عدم فعالیت شرکت گردد اما تراکنش های اتوماتیک بانک ها لحاظ نمی گردد هرچند این تراکنش ها نیز باید به میزان محدود باشند.
  • انجام نشدن هر گونه خرید و فروش در شرکت در قالب عقد بیع و ….
  • عدم وجود هرگونه اطلاعات مالی یا فاکتور های خرید و فروشی که توسط کارشناسان مالیاتی کشف شده و نشان از وجود معامله باشد.
  • دقت کنید که تنها کشف یک فعالیت مالی کوچک می تواند سرنخی باشد برای کذب بودن ادعای شما و این امر نیز به جریمه های سنگین منجر می گردد.

طبق قانون همه شرکت هایی که قصد دارند فعالیت خود را شروع کنند باید بصورت قانونی ثبت شوند. وقتی که یک شرکت ثبت میشود فردی که موسس ان است باید به اداره دارایی مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی نماید و دفاتر تجاری را نیز پلمپپ نماید.

همه افرادی که اقدام به ثبت شرکت می نمایند باید این روند را  طی کنند اما گاهی به دلایل مختلف یک شرکت پرونده مالیاتی خود را ارائه نمیدهد. به اینگونه شرکتها این روند را پیش نمیبرند شرکتهای بدون فعالیت می گویند این شرکتها حق هیچ گونه گردش مالی و فعالیتی را ندارند. در این صورت باید شرکت در این شرایط یک اظهارنامه فعالیت نکردن تنظیم و آن را به اداره دارایی ارائه کند.

عواقب آماده نکردن اظهارنامه فعالیت نداشتن شرکت چیست؟

شرکت هایی که به هر دلیل فعالیت نمی کنند باید یک اظهارنامه عدم فعالیت تنظیم کنند. اگر یک شرکت در این مورد کوتاهی کند باید جریمه پرداخت کند. تمام شرکت هایی که به آنها شرکت های غیرفعال گفته می شود باید تمامی مراحل مالیاتی را طی کنند.

پیشنهاد مطالعه  صفر تا صد تنظیم اظهارنامه مالیاتی !!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا