جرائم و تخلفات انتخاباتی چه هستند و چه مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است؟

جرایم و تخلفات انتخاباتی

جرائم و تخلفات انتخاباتی چه هستند و قانونگذار چه مجازاتی برای این جرم در نظر گرفته است ؟ در این نوشتار از نکات حقوقی موسسه دادمان با اشاره به قوانین انتخابات ریاست جمهوری و چگونگی تبلیغات در این فضا ابتدا به بررسی چیستی جرائم و تخلفات انتخاباتی می پردازیم و در ادامه مجازات و جریمه های در نظر گرفته شده برای این تخلف را بیان می کنیم.
ستاد‌های پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی فعالیت خود را آغاز کردند، همچنین شعبه‌ها و مراجع رسیدگی به این تخلف‌ها هم در این دوره فعالیت موثری دارند دراین باره  می‌توان به تبلیغات زود هنگام نامزد‌ها اشاره کرد.

انواع جرائم و تخلفات انتخاباتی 

۱- سوءاستفاده نامزد‌های انتخاباتی از اموال،کارمندان و بودجه دولتی جهت تبلیغات ممنوع است و در این حالت عمل مرتکب در حکم جرم اختلاس است.

مردم می‌توانند جرائم و تخلفات انتخاباتی را در سامانه سجام قوه قضائیه اعلام کنند . 

۲- همچنین مقامات اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از داوطلبان انتخاباتی را  نخواهند داشت و مرتکبان این گونه اقدامات مجرم شناخته می‌شوند.

۳- الصاق اعلامیه، عکس پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان‌ها، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی وابسته به دولت ممنوع بوده و ماموران انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل می‌دهند.

جرائم و تخلفات انتخاباتی

۴- طبق قانون جرائم و تخلفات انتخاباتی هیچکس حق ندارد آگهی یا پوستر تبلیغاتی نامزد‌های انتخاباتی را که در مدت و زمان قانونی و در محل‌های مجاز الصاق شده  پاره یا محو کنند زیرا چنین عملی هم جرم محسوب می‌شود؛ لازم به ذکر است هرگونه آگهی و آثار تبلیغاتی باید قبل از شروع أخذ رای از محل شعبه ثبت نام و أخذ رأی توسط اعضا شعبه محو شود.

 کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند ظرف سه روز از تاریخ اخذ رأی شکایت مستند و مستدل خود را به ناظران‌ شورای نگهبان یا دبیرخانه این شورا نیز تقدیم کنند.

۵- سازمان‌ های مطبوعاتی حق ندارند از سه روز قبل از أخذ رای، آگهی یا مطلبی علیه نامزد‌های انتخاباتی درج کنند.

شکایاتی قابل رسیدگی خواهد بود که مشخصات شاکی یا شاکیان شامل نام، نام‌خانوادگی، شغل، نشانی کامل، شماره تلفن و اصل امضاء شاکی را داشته باشد ودر صورتی که شاکی بدون دلیل و مدرک و مغرضانه داوطلبان انتخاباتی را متهم کند افترا است و مطابق ماده ۶۹۷ قانون مجازات جرائم و تخلفات انتخاباتی قابل تعقیب و پیگیری است.

پیشنهاد مطالعه  حقوق شهروندی : حق مشارکت در تعیین سرنوشت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا