حقوقی که مردان با ازدواج به دست می‌آورند؟

حقوق مردان در ازدواج

تاکنون بیشتر شاهد پرس و جو پیرامون حق و حقوق زن در ازدواج بوده‌ایم. اما زوجه برای اینکه از تعادل حقوقی بیشتر برخوردار باشد باید به حقوق مرد در ازدواج اشراف کامل داشته باشد. این کار باعث می‌شود تا از توقعات خود آگاهی پیدا کرده و شروط ضمن عقد را برای خود میسر سازد.در این نوشتار از مجله حقوقی دادمان به مهمترین حقوق مردان در ازدواج بدست می آید اشاره می کنیم.

حقوق مردان در ازدواج

با امضای سند ازدواج، زن برخی از حقوق مدنی و معنوی خود هم‌چون حق طلاق، حق سفر و خروج از کشور، اشتغال، محل سکونت و مسکن، ولایت بر فرزندان را به طور معمول از دست می‌دهد. حقوق مادی هم‌چون مهریه و نفقه را به دست می‌آورد. البته طرفین می‌توانند با ایجاد شروط ضمن عقد، مواردی را توافق کنند. به طور کلی حقوق مردان در ازدواج عبارتند از:

حق طلاق

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد می‌تواند با رعایت یک‌سری شرایط که در قانون وضع شده با مراجعه به دادگستری همسر خود را طلاق دهد. لذا اراده و اختیار در طلاق با مرد است و زن فقط تحت شرایط خاص یا داشتن وکالت در طلاق یا حق طلاق به عنوان شروط ضمن عقد می‌تواند درخواست طلاق نماید. هم‌چنین طلاق به‌صورت توافقی هم مطرح است.

حق سکونت جزئی از حقوق مرد در ازدواج

برابر قوانین اسلام، حق سکنی با شوهر است. بنابراین: تعیین مسکن از آثار ریاست شوهر به حساب می‌آید و قسمت اول ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی به این موضوع اختصاص یافته است. در این ماده آمده است : زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکنی نماید.

نکته : بنابراین اختیار تعیین محل سکونت با شوهر است و هر منزلی را که شوهر انتخاب می‌کند، زوجه موظف به اقامت در آن خواهد بود. از آن‌جایی که این موضوع از حقوق مردان در ازدواج محسوب می‌شود بنابراین طرفین می‌توانند ضمن عقد، شرط کنند که اختیار تعیین مسکن با زوجه باشد..

حق اشتغال زوجه

یکی از محدودیت‌ها که امروزه بسیار به آن پرداخته می‌شود «حق زنان بر داشتن شغل» است. که با وجود تاکید قانون اساسی بر حق برابر همه مردم کشور برای داشتن اشتغال، ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی در باب حقوق مردان در ازدواج، مرد را محق دانسته که همسر خود را از حرفه یا صنعتی که به زعم او، منافی مصالح خانواده یا حیثیات خود یا زن باشد، منع کند.

نکته : به زبان ساده مرد در صورتی‌که تشخیص دهد اشتغال همسر وی به صلاح خانواده نیست می‌تواند او را از اشتغال منع کند.

خروج از کشور

یکی دیگر از مهمترین حقوق مردان در ازدواج حق خروج از کشور زوجه می باشد. ماده ۱۸ قانون گذرنامه، تحصیل گذرنامه ایرانی و خروج زن شوهردار از کشور را متوقف بر صدور اجازه رسمی از سوی شوهر کرده است.

نکنه : لذا هر زن متاهلی که قصد خروج از کشور دارد قبل از مراجعه به دفاتر خدماتی باید رضایت‌نامه همسر را در اختیار داشته باشد.

حق تحصیل

تحصیل، از حقوق مدنی افراد جامعه است و مرد نمی‌تواند بدون داشتن دلایل کافی همسر خود را از تحصیل بازدارد. بنابراین شوهر فقط زمانی می‌تواند از ادامه تحصیل همسر خود جلوگیری کند که توجیه منطقی داشته باشد.

نکنه : توجه داشته باشید در صورتی‌که زوجه در حین تحصیل عقد کند زوج حق منع او تا پایان تحصیلات ندارد.

حق ولایت بر فرزندان

قانون‌گذار برای حمایت از فرزندان به وضع یک‌سری وظایف و تکالیف الزامی برای والدین مثل حق ولایت و سرپرستی، حق اداره اموال فرزند، حق حضانت و نگهداری پرداخته است.

نکنه : قانون‌گذار حق ولایت را به‌عنوان اصلی‌ترین حق بر فرزند، بر عهده پدر و جد پدری گذاشته است. مواد ۱۱۸۰ و ۱۱۸۱ قانون مدنی حق ولایت بر فرزند نابالغ و تا پیش از رشد را بر عهده پدر و جد پدری و از مهمترین حقوق مردان در ازدواج قرار داده است.

پیشنهاد مطالعه  مهمترین و رایج ترین مشکلات حقوقی زنان در ایران چه می باشد؟

3 دیدگاه دربارهٔ «حقوقی که مردان با ازدواج به دست می‌آورند؟»

  1. سلام، خداقوت، وقتتون بخیر
    اولا همه میدونن مرد و زن ایرونی چقد با شرف و با حکمت هستن، پس مطرح کردن این حقوق چه برای خانوم چه آقا جز راه اندازی بازار و کاسبی حقوق دان و حقوق خوان و سخت تر شدن ازدواج جوونها هیچ چیزی بهمراه نداره…
    اما حالا که چند وقتیه این موضوعات باب شده عارضم که قانون گذاران میشه بفرمایند دقیقا مرد چه حقی داره؟!
    مسکن که باید در شان زوجه و خونوادش باشه، پس عملا حق سکنی برای زوجست نه زوج، البته که همه خانوم ها میخوان نزدیک مادرشون باشن!
    میمونه ی حق طلاق و حضانت..
    الآن هم که سراغ هر کسی بری شرط اولشو میگه حق طلاق یا وکالت طلاق بده… حضانت هم که عملا تا سن قانونی و شرعی بچه ها با خانومه نه آقا…
    سوال دیگه اینکه اگه زن تمکین نکنه مرد باید چیکار کنه و چجوری باید اثبات کنه؟!
    چرا هیچ قانونی برای برگزاری ساده تر ازدواج وجود نداره؟
    قانون که هیچ،حتی هیچ قانون و موردی به جهت تشویق هم وجود نداره…
    چرا هیچ جریمه ای برای چشم و هم چشمی خانوما نیست؟
    چه ضمانتی وجود داره خانوم های دارنده حق طلاق، بعد ازدواج به هر دلیلی بابت هر ناراحتی تو زندگیشون، دادگاه خانواده رو مورد عنایت قرار ندن؟
    اگه ی قانونی وضع میشد مهریه رو در حد متعارف و ثابت تعیین میکرد، ی خوشبینی برای ازدواج بود.. اما همونم تا حد ۱۱۰ سکه و مابقی بیشتر از ۱۱۰ سکه در صورت حصول مال توسط زوج، باید در اختیار زوجه بعنوان مهریه قرار بگیره…
    همه جای دنیا اگه این حقوق مطروحه برای خانوم ها در نظر گرفته میشه، خرج و مخارج و دخل و خرج بعد ازدواج هم براشون پنجاه پنجاهه، یعنی باید درآمدشونو خودشون بدست بیارن…و خودشون خرج کنن، یعنی دیگه آقا خیلی مسئول تامین مایحتاج خانوم نیست…
    هنوز ازدواج نکردم و وقتی میبینم مواردی مثل نگفتن مهریه بالا و حق طلاق انحصاری مرد،ازدواج آسان و جریمه چشم و هم چشمی، در قانون جایی نداره، واقعا حالم از ازدواج بهم میخوره…
    خصوصا تو این اوضاع داغون مملکت ما که نمیشه به هیچکس اعتماد کرد…
    الکی نیست این همه جوون از ازدواج فراری ان…

    1. من به عنوان یه آقا، همه ی اینارو قبول دارم
      ولی اگر کسی اینقدر می‌ترسه از ازدواج، هنوز مرد نشده
      من خودم اونموقعی که میخواستم ازدواج کنم یه مقدار میترسیدم
      ولی الآن چند ساله بهترین آرامش رو توی زندگیم دارم، آرامشی که با چیزی عوضش نمیکنم
      ازدواج فقط شناخت نیاز داره
      به قول خانوم من، مرده که زن رو میسازه، ولی اگه زن ساخته شد، یه جوری زندگی رو میسازه که هیچ مردی نمیتونه بسازه اون زندگی رو
      اون تضمینی هم که شما میگی، فقط کسی که شرافت داره می‌تونه اون تضمین رو بده
      شما میتونی تضمین بدی که همه ی سعیتو واسه خوشبخت شدن یه نفر بکنی و مراقبش باشی؟ خود شما تضمین میدی؟ با چه چیزی تضمین میدی!?
      اگه تونستی خودت تضمین بدی
      اون نفر مقابلت هم تضمین میده
      زندگی دادگاه نیست…

  2. با شروط ضمن عقد و مثلاً توافقات بین دو طرف، صرفا زن به حقوقی دست خواهد یافت در حالی که طبق قانون، مسایل مالی زندگی مشترک بر عهده مرد هست و قابلیت تقسیم کردن ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا