مصادیق و مجازات دسترسی غیر مجاز به اطلاعات کاربران !!!

دسترسی غیر مجاز به اطلاعات کاربران

یکی از جرائم رایانه ای که در قانون برای آن مجازاتی تعیین شده است، جرم دسترسی غیر مجاز به اطلاعات کاربران است. به دسترسی افراد بدون داشتن مجوز به اطلاعات شخصی و مهم اشخاص گوناگون یا حوزه های مختلف، دسترسی غیر مجاز گفته می شود. فرد با انجام این جرم، به حبس یا پرداخت جزای نقدی محکوم می شود. در واقع مرتکب جرم باید هر خسارتی را که وارد کرده است، جبران کند. جرم های رایانه ای جزء جرائم جدید در نظام حقوقی ایران به شمار می روند که از قوانین و مقررات خاصی پیروی می کنند. می توانید در این باره از بهترین وکیل هک و دسترسی غیرمجاز در تهران کمک بگیرید.

لازم به ذکر است که دسترسی غیر مجاز به اطلاعات کاربران با هک کردن متفاوت است، با این حال که اغلب این دو را برای یک منظور استفاده می کنند؛ اما طبق گفته کارشناسان، هک کردن وسیع تر از دسترسی غیر مجاز است.

نظر قانون درباره دسترسی غیر مجاز به اطلاعات کاربران

ماده ۷۲۹ قانون مجازات اسلامی(ماده یک جرایم رایانه ای)

یکی از بخش های مهم قانون جرایم رایانه ای، جرایم علیه محرمانگی داده ها و سامانه های رایانه ای و مخابراتی است. این بخش از قانون، مبحث جرم دسترسی غیر مجاز را مطرح می نماید. این موضوع در قانون مجازات اسلامی آمده است در این قانون نکات مهمی وجود دارد که جا دارد همه افراد از جمله کاربران اینترنتی، موکلین در پرونده های رایانه ای و حتی وکلای محترم دادگستری بویژه آن دسته از وکلا که در مورد پرونده های رایانه ای اشتغال دارند، نسبت به آن اطلاعات درستی داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه  قانون برای مجازات انواع جرایم رایانه ای و کلاهبرداری های اینترنتی چه در نظر گرفته است؟

این ماده از قانون مقرر می دارد هرکس به طور غیرمجاز به داده‎ ها یا سامانه‎ های رایانه ‎ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

دسترسی غیر مجاز به داده های سری کاربران

دسترسی غیر مجاز به داده های سری کاربران

همانطور که به آن اشاره شد، تحصیل یا دسترسی غیر مجاز به داده های سری و یا شنود محتوای سری در حال انتقال، از جمله جرایم جاسوسی و خیانت محسوب می شود که در هر دو مقیاس بین المللی و داخلی امری ناپسند و جرم انگاری شده است.

نخستین بار در سال ۱۳۷۵ در کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، این عمل جرم انگاری شد، پس از آن و با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، و نیاز به تقنین و جرم انگاری جاسوسی در حوزه رایانه و کامپیوتری نیز، در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح در ماده ۱۳۱ برای نظامیان جرم انگاری شد. مطابق این ماده:

هرگونه تغییر یا حذف اطلاعات، الحاق، تقدیم یا تأخیر تاریخ نسبت به‌تاریخ حقیقی و نظایر آن که به طور غیرمجاز توسط نظامیان در سیستم رایانه و نرم افزار های‌ مربوط صورت گیرد و همچنین اقداماتی از قبیل تسلیم اطلاعات طبقه‌ بندی شده رایانه ‌ای‌ به‌ دشمن یا افرادی که صلاحیت دسترسی به آن اطلاعات را ندارند، افشاء غیر مجاز‌ اطلاعات، سرقت اشیاء دارای ارزش اطلاعاتی مانند سی ‌دی(CD)  یا دیسکت و یا فلاپی های حاوی‌ اطلاعات یا معدوم کردن آنها یا سوء‌ استفاده ‌های مالی که نظامیان به وسیله رایانه مرتکب‌شوند جرم محسوب و حسب مورد مشمول مجازات های مندرج در مواد مربوط به این قانون‌ می‌ باشند.

النهایه در سال ۱۳۸۸ با وضع قانون جرایم رایانه ای، در مواد ۳ تا ۵ این قانون و مواد ۷۳۱ تا ۷۳۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ بخش تعزیرات، بی آنکه تعریفی از جاسوسی رایانه ای ارائه شود، با ذکر مصادیقی از جاسوسی رایانه ای، به بررسی آن پرداخت.

پیشنهاد مطالعه  آشنایی با انواع جرایم رایانه ای در قانون!!!

تفاوت جرم دسترسی غیر مجاز به داده های سری کاربران با هک کردن

در واقع در قوانین ایران، موضوعی با عنوان هک کردن وجود ندارد بلکه از آن به عنوان مفهومی برای بیان جرائمی که در آن ها تخریب و اختلال صورت گرفته است، استفاده می شود. پس تفاوت هک کردن با دسترسی غیر مجاز در نوع انجام جرم است، مثلا هک کردن یعنی تهاجم به سیستم های رایانه ای به منظور به دست آوردن منافع مالی؛ در حالی که در جرم دسترسی غیر مجاز، افراد به هر سیستمی نفوذ می کنند، با این حال که هیچ تهاجمی صورت نمی گیرد.

این بدان منظور است که حتی اگر شخص خطاکار کارمند دولت نباشد اما با همکاری کارمند به صورت مشترک مرتکب جرم شده باشد، از نظر قانون این شخص نیز اختلاسگر است و باید طبق قانون، مجازات اختلاس و عواقب خیانت در امانت را متحمل شود.

برخی از فعالیت هایی که موجب این جرم میگردد شامل موارد زیر می باشد:

  •  تعرض به حریم شخصی افراد
  •  خواندن پیام و ایمیل ها
  •  گوش دادن به مکالمه ها
  •  از بین رفتن محیط امن برای افراد در رایانه ها
  •  از بین رفتن اطلاعات شخص در اینترنت

دسترسی غیر مجاز همانطور که از نامش پیداست؛ به نفوذ افراد به یک منبع مشخص برای ربودن اطلاعات اشخاص عام یا خاص اشاره دارد که تفاوت های کوچکی با هک کردن دارد که آن هم در نحوه انجام و هدف انجام این کار می باشد. در تعریف دقیق تر، جرم دسترسی غیر مجاز بر این اساس است که اگر فردی بدون حکم قانونی، به مراجعی که توسط تدابیر امنیتی محافظت می شوند، ورود کند، جرم انجام داده است که در نهایت مجازاتی برای او در نظر گرفته می شود. این مجازات، شامل حبس و پرداخت وجه نقد است که اغلب از هر دو برای متخلف استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه  پیگیری سوء استفاده از عکس ‌های خصوصی در فضای مجازی چگونه می باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا