دستور العمل انواع تضامین برای ثبت قراردادها

تضامین قراردادهای دادمان

بخش «تضامین» جهت ثبت و کنترل انواع تضامین قراردادها اعم از انواع ضمانت نامه برای ثبت قرارداد بانکی، چک، سفته، وجوه نقد و … طراحی گردیده است. ضمانتنامه ها به دلایل مختلف نظیر ضمانت حسن انجام کار، ضمانت پیش پرداخت و یا ضمانت شرکت در مناقصه از پیمانکاران دریافت و در سیستم قابل ثبت می باشد.
در این بخش تاریخ سررسید ضمانتنامه ها نیز کنترل و جهت ضرورت استرداد تضامین و یا تمدید آنها هشدارهای لازم توسط نرم افزار صادر خواهد شد. همچنین در این بخش امکان ثبت اطلاعات استرداد ضمانتنامه ها و درج اسکن رسیدهای مربوطه می باشد.

تعریف ضمانت نامه :

ضمانت نامه سندی است که به موجب آن بانک ضمانت اشخاص حقیقی و حقوقی را در رابطه با انجام تکالیف و تعهدات موضوع قرارداد فی مابین ذینفع (مضمون له ) و ضمانتخواه (مضمون عنه ) تا مبلغ مندرج در ضمانت نامه به عهده می گیرد که در صورت عدم انجام به موقع تعهدات از سوی ضمانت خواه با اعلام ذینفع قبل از انقضای سررسید ضمانت نامه، بانک مبلغ مذکور را در وجه ذینفع پرداخت نماید.

ارکان ضمانت نامه :

  • متقاضی (مضمون عنه) یا ضمانت خواه
  • ذینفع (مضمون له)
  • ضامن (ضمانت کننده)
  • وجه الضمان (مبلغ ضمانت نامه)
  • موضوع ضمانت نامه
  • سررسید (روز پایان ضمانت نامه)

امکانات بخش تضامین قراردادها :

  • امکان ثبت انواع تضامین اعم از ضمانتنامه بانکی، چک، سفته، وجوه نقد و …
  • امکان ثبت تضامین جهت ضمانت حسن انجام کار، شرکت در مناقصه، پیش پرداخت و یا …
  • کنترل دوره تضمین پیمان و ضرورت استرداد ضمانتنامه و یا سپرده حسن انجام کار
  • کترل تاریخ سررسید انواع ضمانت نامه ها و ضرورت تمدید و یا استرداد آنها
  • ثبت اطلاعات استرداد ضمانتنامه، چک، سفته و …
  • امکان درج اسکن مدارک و مستندات نظیر اسکن ضمانتنامه، چک، رسیدهای استرداد ضمنتنامه و چک و …

انواع تضمین قراردادها

  1. تضمین شرکت در مناقصه یا مزایده (وجه التزام)
  2. تضمین انجام تعهدات
  3. تضمین پیش پرداخت
  4. تضمین حسن انجام کار
  5. ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان
  6. ضمانت نامه گمرکی

۱. تضمین شرکت در مناقصه یا مزایده

شرکتها ،سازمانها و موسسات دولتی معمولاً برای خرید یا فروش اموال خود از طریق مناقصه و مزایده و برای اجرای پروژهای خود یا تامین خدمات مورد نیاز خود از طریق مناقصه عمل می نمایند. اشخاص شرکت کننده در مناقصه و یا مزایده بایستی همراه با پیشنهاد خود ضمانت نامه ای به کار فرما تسلیم نمایند تا در صورت عدم انجام تعهد به نفع کار فرما ضبط گردد.

۲. تضمین حسن انجام کار

  • بابت تضمین حسن انجام کار معادل ۱۰درصد از هر پرداخت حق الزحمه کسر و در حساب سپرده نگهداری می شود.
  • مبلغ نقدی سپرده حسن انجام کار در ازای تضمین به نفع دستگاه اجرایی به طرف قرارداد دستگاه اجرایی باز گردانده می شود.
  • چون این نوع تضمین به صورت نقد نزد کارفرما نگاهداری می شود لذا از نظر مراحل استرداد به دو بخش مساوی تقسیم می شود:
    الف)بلافاصله پس از تصویب صورت وضعیت قطعی به پیمانکار مسترد می شود.
    ب)پس از تحویل قطعی
    هرگاه کارفرما از استرداد به موقع آن خودداری نماید از نظر حقوقی (مدنی) مسولیت خسارت تاخیر تادیه طبق ماده ۵۲۲قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب (در امور مدنی)بر عهده او خواهد بود.

۳. تضمین انجام تعهدات

  • مبلغ تضمین انجام تعهدات معادل ۵درصد مبلغ اولیه پیمان (مبلغ پیشنهادی پیمانکار ) است.
  • این تضمین پس از تحویل موقت و صدور گواهی تحویل موقت مسترد می گردد.

۴. تضمین پیش پرداخت

  • برای خدمات مربوط به مطالعه و طراحی و خدمات تحقیقاتی معادل ۲۰درصد مبلغ اولیه حق الزحمه
  • برای خدمات مربوط به دوره ساخت و تحویل معادل ۱۰درصد مبلغ اولیه حق الزحمه
  • این تضمین به تناسب انجام کار یا تحویل کالا بر اساس گواهی کارفرما آزاد می گردد.

۵. ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان:

یکی دیگر از انواع ضمانت نامه برای ثبت قرارداد به این صورت است که کارفرما صورت وضعیت های پیمانکار به میزان ۱۰ درصد هر صورت وضعیت کسر نموده و در حسابی نزد خود نگهداری می نماید که بنا بر تقاضای پیمانکار و در مقابل ضمانت بانکی، مبلغ تضمین حسن اجرای کار را می تواند به پیمانکار مسترد نماید.این ضمانت نامه که توسط بانک و به درخواست  پیمانکار و به نفع کارفرما صادر می گردد به ” ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان ” معروف است .برای اطمینان از صحت اجرای کار، مبالغی را به عنوان تضمین حسن اجرای کار ( وجه الضمان) از مبلغ ناخالص

۶.ضمانت نامه گمرکی:

صاحبان کالاهای وارداتی برای ترخیص کالای خود در صورتیکه نتوانند حقوق گمرکی مربوطه را نقداً پرداخت نمایند بایستی معادل آن را به گمرک، ضمانت نامه بانکی بسپارند. این ضمانت نامه به سررسید معین مثلاً ۶ ماه،۹ ماه و…  و یا به صورت اقساطی صادر می شوند. ضمانت نامه های گمرکی در صورتیکه در سررسید مقرر واریز نگردند، مشمول پرداخت خسارت تأخیر تأدیه خواهد بود.

شرایط متقاضیان و مدارک مورد نیاز برای صدور انواع ضمانت نامه:

اشخاص حقوقی:

  • ارائه تصویر اساسنامه شرکت، آخرین تغییرات اعضاء هیأت مدیره، امضاءهای مجاز  سرمایه،  شرکت و مرکزاصلی شرکت در روزنامه رسمی.
  • تقاضای صدور انواع ضمانت نامه برای ثبت قرارداد با امضاء ومهر مجاز شرکت به انضمام نامه ذینفع و یا قرارداد منعقده با ذینفع و با قید نوع، مبلغ و مدت ضمانت نامه.
  • ارائه مشخصات کامل شناسنامه ای (اعضای هیئت مدیره) و ارائه تصویر اسناد مناقصه ای (در مورد ضمانت نامه های شرکت در مناقصه) تصویر قرارداد یا ابلاغیه ارجاع کار، موضوع مربوط به مشخصات قرارداد و چگونگی پرداختها (درمورد ضمانت نامه حسن انجام کار و پیش پرداخت).
  • داشتن حساب و حتی المقدور دارا بودن گردش حساب مناسب، نداشتن چک برگشتی و تسهیلات معوق متقاضی و ضامن و اعتبار سنجی مشتریان
  • تعیین مبلغ سپرده نقدی ضمانت نامه، مبلغ ضمانت نامه، نوع وثایق و تضمینات و میزان آنها، متعهدین قرارداد و ضامنین و سررسید ضمانت نامه

اشخاص حقیقی:

  • ارائه تصویر شناسنامه و کارت ملی.
  • تقاضای صدور ضمانت نامه و تهیه و تنظیم فرم، پیشنهاد ضمانت نامه با قید نوع، مبلغ و مدت ضمانت نامه.
  • اعتبار سنجی متقاضی و ضامنین.
  • ارائه مدارک شغلی.
  • تعیین مبلغ سپرده نقدی و نوع وثایق و میزان آنها، متعهدین قرارداد و ضامنین و سررسید ضمانت نامه.

ثبت تضامین

انواع وثایق قابل قبول برای صدور تضامین قراردادها

الف) وجه نقد یا طلا یا اسناد خزانه یا اوراق قرضه دولتی و اوراق مشارکت منتشره بر اساس مجوز بانک مرکزی ج.ا.ا. یا سپرده سرمایه گذاری مدت دار، یا حسابهای پس انداز قرض الحسنه نزد بانک یا گواهی های سپرده های سرمایه گذاری مدت دار ویژه عام و خاص یا اوراق قرض الحسنه یا حسابهای ارزی یا حساب سرمایه گذاری مدت دار متقاضی نزد سایر بانکها

ب) تضمین بانکها یا موسسات اعتباری غیربانکی معتبرخارجی

ج) سفته با ضمانت قابل قبول بانک ـ اموال غیرمنقول و برگ وثیقه انبارهای عمومی مربوط به کالاـ سهام شرکتهایی که در بورس پذیرفته شده باشند ـ کشتی و هواپیما

انواع ثبت ها

در سیستم امور تضامین قراردادها و ثبت تضامین به انواع ثبت ها میپردازیم:

ثبت پرونده

در سیستم امور قراردادها مفهومی تحت عنوان پرونده وجود دارد که در سطحی بالاتر از قرارداد قرار می گیرد. مفهوم پرونده مجموعه قراردادهای مرتبط با یک موضوع می باشد. به عنوان مثال ممکن است راجع به تهیه، راه اندازی و سیستم جامع بانکی قراردادهای متعددی با مشاورین مختلف و شرکتها تنظیم گردد، اما همگی در قالب یک پرونده تحت عنوان “راه اندازی سیستم جامع” تعریف می گردد.

پیشنهاد مطالعه  فرم درخواست وکیل

ثبت قرارداد

مهم ترین و کلیدی ترین بخش در سیستم مدیریت امور قراردادها، ثبت قرارداد می باشد. معمولا قرارداد شامل اطلاعات مختلف و ملحقاتی است که در بخش های مختلف اطلاعات تدارکاتی و مالی قرارداد قرار می گیرد.

ثبت مجوزات و استعلامات

یکی از مفاد مهم در قرارداد ثبت مجوزات، استعلامات و اسناد مثبته می باشد. در این بخش مجوزهای اخذ شده از سیستم ثبت مجوزات قابل انتخاب می باشد.

ثبت تضامین و ضمانت نامه ها

در بخش ثبت تضامین قراردادها ، انواع ضمانت نامه برای ثبت قرارداد شامل چک، سفته، ضمانت بانکی، فیش واریزی و تعهدنامه قابل ثبت می باشد. فیلدهای اطلاعاتی مبتنی بر نوع تضمین متفاوت است اما مجموعا تمامی فیلدهای اطلاعاتی مربوط به همراه اسکن تصاویر اسناد قابل ثبت می باشد.

انواع ضمانت نامه

مدیریت صورتحساب

پس از بخش ثبت قرارداد و اطلاعات مرتبط، یکی از کارکردهای اصلی سیستم امور قراردادها، مدیریت صورتحساب و دستور پرداخت می باشد. در این روال شرکت طرف قرارداد، پس از انجام کارهای مورد نظر درخواست پرداخت وجه را ارسال و گردش کار مربوطه در درون سیستم تا زمان پرداخت وجه انجام می شود.

 ثبت تاییدیه های پرداخت

از آنجا که دستور پرداخت باید از واحدهای تحویل گیرنده و ناظر دارای تاییدیه انجام کار باشد تا پرداخت وجه قابل انجام گردد، بنابراین در سیستم بخش ثبت تاییدیه در نظر گرفته شده است که در فرآیند ثبت و پیگیری دستور پرداخت مورد استفاده خواهد بود.

تالار گفتگو با مشاورین و وکلای امور وثایق موسسه حقوقی سروش نافع دادمان بستری است که شما عزیزان می توانید از طریق آن سوال خود را درباره دستور العمل انواع تضامین برای ثبت قراردادها و انواع ضمانت نامه برای قرارداد ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب خود را دریافت کنید:

برای مشاوره و گفتگو با وکلای امور وثایق اینجا کلیک کنید!

گردآورنده :  موسسه حقوقی سروش نافع دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا