دیه کندن ریش مرد در قانون مجازات اسلامی

دیه کندن ریش مرد در قانون مجازات اسلامی

دیه کندن ریش مرد در قانون مجازات اسلامی شامل چند بخش دیه کندن کامل ریش مرد، دیه کندن قسمتی از ریش مرد و کندن ریش با رضایت میباشد که در ادامه این نوشتار قوانین مربوط به هرکدام را شرح می دهیم.

دیه کندن کامل ریش مرد

در صورتی که کسی با ارتکاب جنایتی باعث شود تمام ریش کسی از بین برود ، باید دیه بپردازد . دیه کندن تمام ریش مرد در ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی ۹۲ مشخص شده است . بر اساس این ماده موضوعی که مقدار دیه ریش را مشخص می کند این است که آیا ریش مجددا می روید یا نه . بنابراین دیه کندن کامل ریش مرد به ترتیب زیر مشخص می شود :

  • دیه کندن تمام ریشه مرد در صورت عدم رویش مجدد : موجب دیه کامل است که دیه کامل در سال ۹۷ ، ۲۳۱ میلیون تومان است .
  • دیه از بین بردن تمام ریش مرد در صورت رویش مجدد : موجب یک سوم دیه کامل یعنی ۷۷ میلیون تومان خواهد بود .
دیه کندن قسمتی از ریش مرد

علاوه بر انچه در بالا گفته شد ،  گاهی عمل فردی موجب از بین رفتن قسمتی از ریش مرد می شود . در قانون دیه کندن قسمتی از ریش مرد مشخص شده است . در این مورد نیز مانند دیه از بین رفتن کامل ریش ، ملاک تعیین دیه ، رویش یا عدم رویش مجدد ریش است . بنابراین دیه از بین رفتن قسمتی از ریش به ترتیب زیر مشخص خواهد شود :

  • دیه از بین رفتن قسمتی از ریش در صورت عدم رویش مجدد : به نسبت مقدار از بین رفتگی ریش ، دیه تعیین خواهد شد .
  • دیه از بین رفتن قسمتی از ریش در صورت رویش مجدد : در این صورت دیه از یک سوم دیه کامل محاسبه می شود ، یعنی به نسبت قسمتی که از ریش که از بین رفته است از ۷۷ میلیون ( یک سوم دیه کامل ) محاسبه می شود .

نکته:

” تشخیص رویش یا عدم رویش مجدد ریش توسط کارشناس رسمی دادگستری است “

پیشنهاد مطالعه  دیه مو در قانون مجازات اسلامی
کندن ریش با رضایت

در صورتی که کندن ریش با رضایت مرد باشد ، دیه کندن ریش مرد در قانون مجازات اسلامی و ارش به آن تعلق نخواهد گرفت . در ماده ۵۷۸ قانون مجازات اسلامی ۹۲ آمده است که : ” کندن ریش مرد ، چنانچه با رضایت شخص یا در مواردی که اذن شخص معتبر نیست ، با رضایت ولی او باشد یا به جهت ضروریت های پزشکی لازم باشد ، دیه یا ارش ندارد ” . بنابراین کندن ریش یا از بین بردن ریش در سه حالت دیه یا ارش ندارد :

۱- در صورت رضایت مرد

۲- در صورتی که رضایت او معتبر نیست ، اجازه ولی او

۳- در صورت ضرورت های پزشکی

محاسبه دیه در اپلیکیشن دادمان

موسسه حقوقی سروش نافع دادمان (شعبه مرکزی کرج) با همکاری تیمی قدرتمند و متعهد متشکل از حقوقدانان مجرب، وکلای پایه یک دادگستری، قضات بازنشسته، اساتید دانشگاه و کارشناسان در حوزه های مختلفی از جمله ثبت و صنایع و مالی و کیفری و حسابداری با هدف ارائه خدمات گسترده مشاوره حقوقی و داوری و قبول انواع وکالتهای حقوقی و کیفری در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و در راستای تکریم ارباب رجوع اقدام به راه اندازی اپلیکیشن دادمان کرده است و یکی از بخشهایی که در این اپلیکیشن با استقبال زیاد کاربران روبرو شده بخش محاسبه دیه میباشد. برای دریافت لینک اپلیکیشن و نصب آن روی عکس زیر کلیک کنید:

اپلیکیشن دادمان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره کلیک کنید
پیمایش به بالا